لبنان و سناریوهای جدید بحران‌سازی

اگر دولت لبنان که طبیعتاً تاب مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس را ندارد بخواهد به خواسته عربستان برای بر کناری و یا استعفای جرج قرداحی تن در دهد قطعاً چرخه سیاسی این کشور وارد فضای درگیری‌های داخلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد اظهارات جرج قرداحی در اختیار ایمنا قرار داده: سر انجام پس از شکست سناریوهای جنگ طایفه‌ای در لبنان چهار کشور عرب حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، کویت و بحرین سناریوی بحران‌آفرینی جدیدی را علیه لبنان کلید زدند. جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و سیاسی و اخراج سفرای لبنان از پایتخت‌های این چهار کشور زمانی آغاز شد که سه ماه پیش جرج قرداحی نویسنده، مجری تلویزیونی و روزنامه نگار پر آوازه لبنانی نسبت به ادامه جنگ عربستان علیه یمن انتقاد کرد.

قرداحی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود جنگ عربستان علیه ملت مظلوم یمن را بیهوده توصیف و بر حق مشروع مردم یمن برای دفاع از خود در مقابل تجاوزات ارتش سعودی تاکید کرد. جرج قرداحی که یک مسیحی مارونی است و به صراحت لهجه و شجاعت در طرح موضوعات کلیدی مربوط به جهان عرب معروف است، نگاه مثبتی نسبت به حزب الله و محور مقاومت دارد و در گذشته نیز نسبت به بحران‌سازی‌ها علیه دولت سوریه انتقاد کرده بود.

وی ارادت خاصی نسبت به مولای متقیان و اهل‌البیت (ع) دارد و در سال ۱۳۹۸ در جریان بر گزاری همایش شعر ولایی که به مناسبت میلاد پر برکت مولای متقیان در شهر خرمشهر برگزار شد شرکت کرد و مدیریت این همایش را بر عهده داشت. این مواضع انسانی و شجاعانه و نگرش منصفانه وی نسبت به محور مقاومت خشم وهابی‌های سعودی را بر انگیخت و از این رو از شبکه سعودی " ام. بی. سی" اخراج شد.

سر انجام جرج قرداحی به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان وارد کابینه نجیب میقاتی شد و این مساله خشم مقامات سعودی را بر انگیخت و یک تهاجم رسانه‌ای شدیدی را علیه این شخصیت رسانه‌ای تأثیر گذار جهان عرب آغاز کردند.

با اینکه اظهارات قرداحی قبل از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان صورت گرفته بود، اما این اظهارات دستاویزی شد تا فشارهای عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه دولت و ملت لبنان و شخص جرج قرداحی تشدید شود.

علت این فشارها که با اخراج سفرای لبنان از پایتخت‌های عربستان، امارات، بحرین و کویت همراه بود شکست سابق عربستان برای بحران سازی در لبنان بود.

درگیری‌های اخیر منطقه طیونه بیروت و قتل هفت تن از هواداران حزب الله در راهپیمایی اعتراض‌آمیز مردمی علیه سیاست‌های جانب‌دارانه قاضی پرونده انفجار بندرگاه بیروت که توسط عوامل «سمیر جعجع» رهبر قوات لبنانیه با هدف ایجاد جنگ طایفه‌ای صورت گرفت، بخشی از سناریوی بحران سازی عربستان در لبنان تلقی می‌شود.

اما هوشمندی سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله خنثی و در خواست وی و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان از هواداران جریان مقاومت، توطئه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و جریان ۱۴ مارس وابسته به سعد الحریری نخست وزیر سابق را خنثی ساخت.

ورود شماری از وزرای هوادار حزب الله از جمله جرج قرداحی به کابینه نجیب میقاتی، عربستان را به شدت خشمگین و نگران کرد به گونه‌ای که سناریوی جدیدی برای بحران‌آفرینی کلید زده شد. هدف عربستان سر نگونی دولت نجیب میقاتی و ایجاد خلاء سیاسی جدید در لبنان تا در پرتو آن، حزب الله در عرصه‌های داخلی لبنان تضعیف و در نهایت خلع سلاح و به حاشیه رانده شود.

شاهزاده سعودی سطام بن خالد بن عبدالعزیز آل سعود اخیراً در اظهاراتی شگفت‌انگیز و مداخله‌جویانه گفت " راه حل لبنان بسیار ساده است و آن اینکه سلاح احزاب باید در اختیار دولت قرار گیرد و این کشور باید خود را از رقابت‌های سیاسی برخی کشورها که نسبت به رژیم‌های عرب خلیج فارس کینه دارند دور کند.

وی اضافه کرد امکان ندارد که کشورهای حوزه خلیج فارس در لبنان سرمایه گذاری کنند در حالی که برخی جریان‌ها و شخصیت‌های حزبی و سیاسی لبنان با کشورهای عرب خلیج فارس دشمنی بورزند و از شبه نظامیان "تروریستی " حوثی‌های یمن پشتیبانی کنند. این اظهارات در واقع سیاست کلی عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را به صراحت بازگو می‌کند و نشان می‌دهد که توافقی کلی بین این کشورها و آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تقابل طایفه‌ای و فشار علیه مقاومت اسلامی صورت گرفته است.

اگر دولت لبنان که طبیعتاً تاب مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس را ندارد بخواهد به خواسته عربستان برای بر کناری و یا استعفای جرج قرداحی تن دردهد قطعاً چرخه سیاسی این کشور وارد فضای درگیری‌های داخلی خواهد شد.

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان که یک تاجر بین‌المللی بوده و چسبندگی زیادی به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد اخیراً از جرج قرداحی خواست تا مصلحت لبنان را بر مصلحت فردی ترجیح دهد.

این به مفهوم در خواست صریح نخست وزیر، از قرداحی برای ترک کابینه است که قطعاً استعفای سایر وزرای همفکر وزیر اطلاع‌رسانی را به دنبال خواهد داشت و این چیزی است که عربستان در پی عملیاتی کردن آن است. عربستان و سایر رژیم‌های عرب اخیراً و پس از ارسال محموله‌های سوخت از سوی ایران به مردم لبنان که یک پیروزی سیاسی بزرگی برای جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای تلقی می‌شود به شدت دچار انزوا شده و تلاش دارند از ملت لبنان به ویژه هواداران مقاومت اسلامی انتقام بگیرند.

کد خبر 532681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.