کشور، درگیر تروریسم رسانه‌ای مخرّب و پنهان است

دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور درگیر تروریسم رسانه‌ای مخبر و پنهان است، از برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل و رسانه پایدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید جابری انصاری، با اشاره به جزئیاتی از برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل و رسانه پایدار، گفت: این همایش هفدهم آبان ماه سال جاری به صورت مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان پدافند غیرعامل برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه بازسازی ساختار فرهنگی رسانه‌ای کشور مبتنی بر الگوی انقلابی در دستور کار جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگرچه امروز رویکرد عمومی پدافند غیرعامل در حوزه صیانت از دارایی‌ها و زیرساخت‌های کالبدی است اما واقعیت امر این است که دارایی‌های معنوی به مراتب دارای اهمیت بیشتری هستند و ضرورت دارد تا از این دارایی‌ها صیانت شود و الگوی دفاع در برابر تهدید نوین عملیاتی گردد.

دبیر کمیته پدافند غیر عامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما امروز درگیر یک تروریسم رسانه‌ای مخرّب و پنهان است که حمله به آرامش و امید اجتماعی را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: الگوی رسانه پایدار تلاش دارد تا مفاهیم دفاع در عرصه رسانه و فرهنگ را تبیین و تقویت کند.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات محل بحث این همایش ارتقای کیفی شیوه اطلاع رسانی در شرایط اضطرار است به عملکرد خوب رسانه ملی در مدیریت رسانه‌ای اختلال در سامانه هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: در این همایش تلاش داریم تا با هم اندیشی با مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها یک الگوی نوین در حوزه اطلاع‌رسانی کارآمد در شرایط اضطرار نیز ارائه کنیم.

وی به تحولات اخیر مدیریتی در این وزارتخانه نیز اشاره کرد و افزود: با حضور دکتر سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از مدیران جوان و انقلابی کشور هستند، جایگاه و اهمیت پدافند فرهنگی بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است و امید است این رویکرد بتواند نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در حوزه فرهنگ متناسب با مطالبات و تدابیر مقام معظم رهبری بازسازی و بازآرایی کند.

پدافند غیرعامل در یک نگاه

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

پدافند غیر عامل در شبکه‌های توزیع به اصولی پیشگیرانه ای اطلاق می‌شود که با انجام آنها ضریب اطمینان شبکه بالا رفته و در مواقع بحران خسارت وارده کاهش می‌یابد همانند مقاوم‌سازی پایه‌ها، نصب اسپیسر و غیره. ۵ تا ۱۲ هم آبان امسال به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

کد خبر 532583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.