امکانات بنیاد شهید باید درست و بهینه بهره‌برداری شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از امکانات در اختیار بنیاد باید درست و بهینه بهره‌برداری شود و البته موضوع مهم همت نیروی انسانی، مدیران و کارکنان بنیاد است و همکاری همه افراد بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از ایثار، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز دوشنبه در همایش سراسری مدیران کل ستادی و استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران که به صورت وبینار در سالن شهید رسول زاده برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا، حضور در جمع مدیران ستادی و استانی را مغتنم شمرد و اظهار کرد: جلسات متعددی با مدیران ستادی برگزار شده و افتخار حضور در برخی استان‌ها را داشتیم و سفر استانی به سایر استان‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای وظایف قانونی مشخصی است، اضافه کرد: متأسفانه در برخی موارد به همان میزانی که در قوانین مشخص شده نیز انجام وظیفه صورت نگرفته است و شکافی بین وظایف و فعالیت‌های انجام شده ایجاد شده که در این راستا باید گزارشی از فعالیت‌های بنیاد در سراسر کشور تهیه و این شکاف را استخراج و برطرف کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در دوره‌های قبل در بخش‌های مختلف بنیاد ایجاد شده، تصریح کرد: امروز بنیاد شهید و امور ایثارگران به احیای نیروی انسانی، اصلاح قوانین و راهبردها و مدل و استفاده بهینه و درست از زیرساخت‌ها نیازمند است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سازمان غنی است

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سازمان غنی است، اضافه کرد: امکاناتی در اختیار بنیاد است که باید سعی کنیم از آن‌ها درست و بهینه بهره‌برداری شود و البته موضوع مهم همت نیروی انسانی، مدیران و کارکنان بنیاد است و همکاری همه افراد بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت امری یک‌نفره نیست، تصریح کرد: مدیری موفق است که بتواند انگیزه‌های نیروی انسانی را با اهداف سازمان تحت مسئولیت خود هم راستا کند، در غیر این صورت احتمال دسترسی به اهداف سازمان کم خواهد بود. بنای ما در بنیاد هم بر این است که از ظرفیت‌های فوق‌العاده خود این سازمان که متعلق به ایثارگران است، استفاده کنیم. بالاترین نرخ حضور نیروی ایثارگر که معتقدترینِ مردم به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، در تمام سازمان‌های کشور مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران است و در موضوع نیروی انسانی باید به این موضوع توجه کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شناسایی ظرفیت‌ها را لازمه استفاده درست از نیروهای داخلی سازمان خواند و افزود: ما وظیفه داریم شایسته‌‎گزینی کنیم و به کارکنان سازمان هم این امید را بدهیم که می‌توانند در مسیر رشد و ارتقا قرار بگیرند، یعنی به جای اینکه سلایق افراد در انتخاب مدیران دخیل باشد گزینش افراد براساس یک امر کاملاً علمی و براساس مستندات انجام شود.

اختیارات لازم به استان‌ها تفویض خواهد شد

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه اصلاح و تحول نهادی را باید از مدیریت شروع کرد، اضافه کرد: باید مدیرانی که قرار است کار را پیش ببرند متعلق به این تفکر باشند. در بخش اقتصادی بنیاد تقریباً این کار انجام شده است در ادامه در بخش‌های دیگر هم مدیران کنونی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و طی فرایند خوداظهاری و دیگر اظهاری در نهایت مشخص خواهد شد که چه تغییراتی مورد نیاز است.

وی در ادامه از تفویض اختیار به مدیران استانی خبر داد و گفت: اختیارات لازم به استان‌ها تفویض خواهد شد و مسئولیت پاسخ به موارد خاص باید با مدیران استانی باشد، چون اگر در ستاد مرکزی پاسخگوی این موارد باشیم، عدالت رعایت نمی‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بنیاد در سراسر کشور یک دستگاه انقلابی است نه اداری، اضافه کرد: مدیران استانی و دیگر همکارانشان در بنیاد استان‌ها به‌عنوان نیروی یک نهاد انقلابی باید از ادارات خود بیرون بروند و با بسیج امکانات و مردم و سایر دستگاه‌ها مشکل جامعه ایثارگری را حل کنند و این اقدام یک رویکرد جهادی و مردمی را می‌طلبد.

بنیاد از شورای مشورتی در مسائل مختلف کمک می‌گیرد

قاضی‌زاده هاشمی افزود: جامعه هدف بنیاد افراد توانمند زیادی دارد که می‌توان از این ظرفیت به‌عنوان شورای مشورتی در مسائل مختلف کمک گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با بحث فرهنگی در بنیاد عنوان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است، یعنی ما باید مانند شهدا زندگی کنیم و الگوی عملی باشیم تا بتوانیم مروج باشیم لذا باید برنامه‌های آموزشی در این بخش پررنگ‌تر شود. لازمه شهید شدن احساس مسئولیت است. زیرا شهدا کسانی بودند که نتوانستند نسبت به مسائل اجتماعی و دینی و … اطراف خود بی‌تفاوت باشند و این رفتار باید الگوی ما در مدیران و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سامانه شمسا (شایسته‌گزینی مدیران سرآمد آینده) که در این نشست رونمایی شد، گفت: دنبال این هستیم که یک دولت جامع الکترونیک که همه خدمات آن هوشمند است، ایجاد کنیم. لازمه این کار هم این است که زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تهیه کنیم.

تحقق اهداف کلی و در خدمت به جامعه ایثارگری

قاضی‌زاده هاشمی در این همایش ضمن قرائت آیاتی از سوره یوسف عنوان کرد: خداوند در داستان‌های قرآنی درواقع ناب‌ترین تجربه‌هایی که انسان‌های خالص در زندگی خود داشته‌اند، را به‌عنوان الگو و برای اقتدا به هدایت آن‌ها برای انسان بیان فرمودند. داستان حضرت یوسف هم از همین داستان‌ها است که در ابعاد مختلف و به‌ویژه بخش مدیریت مورد توجه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری به تناسب اختیار با مسئولیت در بحث مدیریت، اضافه کرد: اگر قرار است به مدیران استانی مسئولیتی واگذار شود، باید به تناسب مسئولیت محوله، به آن‌ها اختیار نیز داده شود.

وی در ادامه به لزوم آموزش مستمر به مدیران رده‌های مختلف بنیاد پس از تفویض اختیار و واگذاری مسئولیت، عنوان کرد: اگر آموزش دائمی، چهره به چهره و مستمر نباشد مؤثر نخواهد بود و نکته مهم دیگر هم این است که بنیاد اگر عقبه و همکاری در استان‌ها را در تحقق اهداف کلی و در خدمت به جامعه ایثارگری نداشته باشد موفق نخواهد شد.

استفاده از مدیر کارآمد را از مباحث مهم مدیریتی

طاهر موهبتی، نیز در این نشست هدف برگزاری از این همایش سراسری را تبیین برنامه‌ها و راهبردهای بنیاد در سال پیش رو خواند و گفت: مصوبات و آئین‌نامه‌های متعددی از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی در بحث شایسته‌گزینی تدوین شده و می‌شود اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در اجرا فاکتورهایی که مد نظر قانون‌گذار است رعایت نمی‌کنند اما در بنیاد باید به این موارد توجه کرد.

وی استفاده از مدیر کارآمد را از مباحث مهم مدیریتی خواند و گفت: با تاکید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، تلاش می‌شود با استفاده از سامانه «شمسا (شایسته‌گزینی مدیران سرآمد آینده)» که امروز رونمایی شد، مدیران در همه رده‌ها به مدد فرایند شایسته گزینی انتخاب شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ارائه گزارشی از سازوکار انتخاب مدیران توسط سامانه «شمسا» مطرح کرد: تصمیم ما بر استعدادیابی افراد است، به همین منظور در این سامانه پس از ثبت نام افراد، کسانی که شرایط احراز داشته باشند در بانک اطلاعات مدیران بنیاد جمع‌بندی می‌شوند و در مراحل بعد هم از طریق خود اظهاری و دیگر اظهاری و هم از طریق آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرند و برای جایگاه مورد نظر انتخاب می‌شوند.
موهبتی با بیان اینکه شرایط ایثارگری در انتخاب مدیران در سامانه شمسا مؤثر است، اضافه کرد: این سامانه در مرحله اول به‌صورت پایلوت در چند استان اجرا خواهد شد و پس از رفع اشکالات احتمالی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر 532567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.