بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۱۲۲ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۱۰۵ واحد قرار گرفت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۱۲۲ واحدی در سطح ۳۶۳ هزار و ۱۰۵ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۵۸ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۸۷ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۶۹ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۴۰۰ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۲ هزار و ۹۸۹ و ۶۳۹ هزار و ۳۴۳ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۳۳۷ میلیون و دو میلیارد و ۵۶۸ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

امید است پولبک به سطح از دست رفته نباشد.

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

محسن رضایی: سهامداران صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود

محسن رضایی با بیان اینکه برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید، ادامه داد: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم، بنابراین سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

نظام قیمت گذاری خودرو تغییر می‌کند

از وزارت خانه‌های دیگر هم خبرهای خوبی از جمله خبری درباره قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در راه است که ممکن است عدم تغییر مکرر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها باشد.

سید احسان خاندوزی گفت: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ماه به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. البته با نگاه به کوتاه مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.

وی افزود: وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش بینی پذیر است. بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن، خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دو ماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هرچند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیردقیق. زین پس هم دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.»

وزیر اقتصاد گفت: برنامه ما پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

خاندوزی اضافه کرد: به دنبال پیش بینی پذیر کردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بالتبع بورس هستم تا نا اطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. برای اعتمادآفرینی در حال اجماع سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌ها در شش ماهه اول نسبت به سال قبل سودآوری مناسبی داشتند. پی به ای شرکت‌ها پایین آمده و قیمت سهام جذاب است. مردم حق دارند نگران باشند. عزم دولت برای حمایت از بازار جدی است. جای هیچ نگرانی نیست و شرایط بنیادی خوبی داریم. چند ابهام در بازار داریم و باید برطرف شود. رشد و نزول شدید برای بازارها سم است. نباید رشد و ریزش شارپی داشته باشیم. کسری بودجه و انتشار اوراق یکی از بحث‌ها بود. ما در فروش اوراق، کشش بازار را در نظر می‌گیریم. می‌گویند دولت اوراق فروخته، این طور نیست. دولت در ۴۰ روز گذشته اوراق نفروخته است. ابهاماتی در مورد برخی صنایع مطرح است. تمام تلاش این است جلوی قیمت گذاری دستوری و رانت را بگیریم. نمی‌توانیم مردم را دعوت کنیم و بعد دست در جیب شرکت‌ها کنیم. قطعاً دخالت‌ها حداقلی است.

اخبار شرکت‌ها

مبین: پتروشیمی مبین در سال ۹۹ به طور متوسط ماهانه درآمد ۱۰۲۱ میلیارد تومانی داشته است. درآمد شرکت در شش ماه ابتدای سال هشت هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان گزارش شده که نشان دهنده میانگین هزار و ۴۳۸ میلیاردی است. مبین در مهر هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. فروش شرکت بدون در نظر گرفتن گاز خوراک و سوخت (که ارزش افزوده کمتر و نقش اندکی در سود سازی شرکت دارد) در مهر ۴۱۵ میلیارد تومان بوده است. نمودار فوق بر این اساس تهیه شده است. مقدار تولید ماهانه اکسیژن شرکت به طور میانگین ۱۳۱ میلیون متر مکعب بوده و این رقم در مهر ۱۱۸ میلیون است. مقدار تولید برق نیز ۳۷۳ هزار مگاوات ساعت گزارش شده، که برابر با میانگین تولید ماهانه است. محصول بخار دیگر محصول سود ساز شرکت، در این ماه با هزار و ۶۶ هزار تن، بالاتر از تولید ماهانه این محصول یعنی هزار و ۲۵ هزار واحد است.

شبهرن: در مهر فروش ۱۱۸ میلیون متر مکعب اکسیژن، ۱۹۵ هزار مگاوات ساعت برق و ۹۵۱ هزار تن بخار گزارش شده است. میانگین فروش ماهانه هر یک از محصولات یاد شده به ترتیب ۱۳۱ میلیون، ۲۰۲ هزار و ۹۶۱ هزار بوده است. تولید ماهانه روانکار شرکت نفت بهران در شش ماه اول سال به طور میانگین ۳۷ هزار متر مکعب بوده است. در مهر میزان تولید خوبی داشته و رقم ۴۰ هزار متر مکعب گزارش شده است. میانگین مقدار فروش ماهانه روانکار در نیمه اول سال ۳۴.۸ هزار متر مکعب بوده و فروش روانکار مهر بیش از میانگین و ۴۳ هزار متر مکعب رقم خورده است. نفت بهران در مهر ۹۶۶ میلیارد تومان فروش داشته است که این رقم بعد از فروش ۱۲۱۵ میلیاردی شهریور، بهترین فروش ماهانه شرکت است. در این ماه یک سوم درآمد را بخش صادرات تشکیل داده است. نرخ فروش روانکار روغن موتور دیزلی داخلی ۲۷ هزار و ۹۱۲ تومان در هر لیتر (متوسط شش ماهه ۲۵ هزار و ۴۲۹) و روانکار صادراتی (عمدتاً روغن‌های فرآیندی) هشت هزار و ۹۴۹ تومان (متوسط شش ماه اول هشت هزار و ۱۹۰) گزارش شد.

شیراز: پتروشیمی شیراز به طور میانگین در سال ۹۹ ماهانه ۹۱.۹ هزار تن آمونیاک به عنوان محصول اول زنجیره تولید کرده. میانگین تولید نیمه اول امسال ۹۲.۲ و مهر حدود ۶۴.۶ هزار تن بوده است. میانگین فروش ماهانه انواع اوره شرکت در سال گذشته ۱۳۷ هزار تن بوده و در شش ماه ابتدای امسال میانگین ۱۵۴ هزار تنی را گزارش کرد. این رقم در مهر ۱۳۸ هزار تن گزارش شد. مبلغ فروش شیراز در این ماه هزار و ۳۶ میلیارد تومان بوده است. این رقم بعد از فروش‌های عالی ماه‌های مرداد و شهریور، در زمره فروش‌های خوب شرکت قرار می‌گیرد. مجموع فروش هفت ماهه به شش هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان رسید که ۱۱۶ درصد بالاتر از فروش مدت مشابه سال ۹۹ است. میانگین نرخ فروش اوره در شهریور شش هزار و ۳۶۳ تومان به ازای هر کیلو بوده که در مهر با ۱۷ درصد رشد رقم عالی هقت هزار و ۴۷۵ تومانی را نشان می‌دهد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 532491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.