۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
فشار خون بالا، قاتل خاموش

فشار خون بالا علائم خاصی ندارد و افراد زمانی متوجه آن می‌شوند که باعث بروز تغییر قابل توجهی در قلب و رگ‌های خونی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فشار خون بالا خطر بروز بیماری‌های مغزی، کلیوی و دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که تقریباً ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال بین ۳۰ تا ۷۹ سال در سراسر دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند. فشار خون بالا بر خلاف دیگر بیماری‌ها که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند، باعث بروز سکته‌های ناگهانی و حتی مرگ می‌شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

یکی از دلایلی که فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش در نظر گرفته می‌شود این است که علائم خاصی ندارد و افراد زمانی متوجه آن می‌شوند که باعث بروز تغییر قابل توجهی در قلب و رگ‌های خونی شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که تقریباً ۴۶ درصد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا متوجه بیماری خود نیستند، اما این مشکل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی جدی مانند سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و غیره را افزایش می‌دهد.

آیا افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سکته مغزی می‌شوند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است. زمانی که فشار خون افزایش پیدا کند و درمان نشود، قلب و دیگر اعضای اصلی بدن مانند کلیه‌ها و مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متخصصان معتقدند که احتمال بروز سکته مغزی در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است؛ زیرا این مشکل باعث می‌شود رگ‌های خونی که خون و اکسیژن مورد نیاز مغز را تأمین می‌کند، مسدود شود؛ در این صورت فرد دچار سکته مغزی می‌شود. با توجه به اینکه سکته مغزی بدون هیچ علائم و هشداری رخ می‌دهد، تنها راه پیشگیری از بروز آن کنترل منظم فشار خون است. فشار خون طبیعی کمتر از ۸۰/ ۱۲۰ میلی متر جیوه است و در صورتی که فشار خون فردی بالاتر از ۹۰/ ۱۴۰ میلی متر جیوه باشد فرد به فشار خون بالا مبتلا شده است.

چه اقداماتی به کاهش فشار خون کمک می‌کند؟

از آنجایی که فشار خون بالا هیچ علائم خاصی ندارد، لازم است افراد فشار خون خود را به صورت منظم اندازه‌گیری کنند. علاوه بر این، توصیه شده است که به منظور کنترل فشار خون خود از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، مواد غذایی سرشار از پتاسیم، فیبر و پروتئین به کاهش فشار خون کمک شایانی می‌کند. افراد باید سعی کنند شاخص توده بدنی (BMI) خود را در محدوده سالم حفظ کنند، فعالیت بدنی داشته باشند، از مصرف سیگار دوری کنند و عادات ناسالم را ترک کنند تا فشار خون آن‌ها در محدوده طبیعی قرار بگیرد و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی جدی نیز کاهش پیدا کند.

کد خبر 532151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.