عملکرد مثبت در قطر؛ ژاوی میان زمین و هوا!

لیگ ستارگان قطر، بدون شک دستاوردها و خدماتی که ژاوی برای آن ها به ارمغان آورده را فراموش نخواهند کرد، او حالا در آستانه ی پیوستن دوباره به بارسلونا است درحالی که پاری سن ژرمن هم او را میخواهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از بعد از سوت پایان بازی وایکانو و بارسا که زده شد، رونالد کومان توسط خوان لاپورتا رئیس کاتالان‌ها برای ادامه مسیر از سرمربیگری کنار گذاشته شد، حالا رسانه‌های اروپایی از ژاوی هرناندز به عنوان گزینه جانشین نام می‌برند.

اسطوره‌ی آبی اناری‌ها از زمانی که هدایت السد قطر را بدست گرفته، روند خیره کننده‌ای داشته، بماند که در رقابت‌های آسیایی ناکام بوده است. او همیشه خواهان تمرین دادن تیم اصلی بارسلونا بوده ولی می‌دانست که نباید به زودی خواهان تحقق هدفش باشد.

او ابتدا به حاشیه خلیج فارس رفت؛ چند سالی آنجا مشغول بازی شد و سپس به عنوان سرمربی با مسئولان تیم توافق کرد و هدایت السد را پذیرفت. ژاوی روی بالا بردن دانش مربیگری تمرکز کرد و بازی تیکی تاکا را به تیمش آورد. او شبانه روز برای رسیدن به نیمکت بارسا تلاش می‌کرد.

السد تیم کهکشانی نیست که خیلی‌ها فکر می‌کنند، بلکه از السد تیم‌های پر ستاره‌ی دیگری هم در سطح آسیا وجود دارد. این تیم در لیگ خودش ارزش ترکیبش نسبت به الدحیل و الریان پایین‌تر است. در آسیا هم بهترین ترکیب‌ها از آن عربستانی‌ها است.

عملکرد ژاوی در لیگ قهرمانان آسیا جای بحث دارد.

او زمانی که مربی السد شد در میانه فصل بود، السد هم قرعه اش الهلال بود؛ این تیم در آستانه کامبک بزرگی به الهلال مقتدر آن روزها بود، اما تیمش ۱۰ نفره شد و از جام کنار رفت.

سال دوم هم در مرحله‌ی ۱/۸ نهایی مقابل پرسپولیس باخت. چیزی که خیلی در موردش مانوور می‌دهند. مگر پرسپولیس تیم ضعیفی بود؟ پرسپولیس قهرمان پنج دوره اخیر لیگ ایران و فینالیست ۲ دوره آسیا در این سال‌ها است، اتفاقاً تنها تیمی که مقابل پرسپولیس نمایش فوق العاده ای داشت و بر توپ میدان مسلط بود؛ همین السد بود.

در مورد حذف السد در مرحله گروهی فصل قبل، هم باید گفت که این تیم در گروهش دوم شد، مشکل اینجا بود که کنفدراسیون آسیا برای این فصل یکسری قوانین عجیب گذاشت. برای همین هم السد با وجود دوم شدن؛ به مرحله حذفی صعود نکرد.

در بازی آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا داور به طرز عجیبی السد را به ورطه‌ی نابودی کشاند. در یک موقعیت تک به تک در دقایق آخر؛ در شرایطی که با گل السد صدرنشین می‌شد و صعود می‌کرد؛ داور آفساید اعلام کرد، در حالی که آفسایدی در کار نبود. حتی رسانه‌ها هم تا مدت‌ها در این خصوص مطلب نوشتند.

در مورد ژاوی بیش از نتایج و کاغذ، به سبک و فلسفه اش توجه کنید. به این توجه کنید که در یک تیم عربی توانسته مؤلفه‌ها و سبک فوتبالی دلخواه خودش را جا بیندازد. او توانسته ساختار ایجاد کند. السد در کلاس تیم‌های اروپایی بازی می‌کند. واقعاً و بازی‌هایش شناور و سراسر حرکات ترکیبی و پاسکاری های تک ضرب و ایجاد چند ضلعی بین بازیکن‌ها است.

ژاوی همین که در یک تیم عربی توانسته ساختار درست کند و سبک توتال فوتبال را پیاده کند، نشان می‌دهد دانش بالایی دارد. او دو سال مربی السد بود و در این مدت ۷ جام کسب کرد که شامل دو لیگ ستارگان قطر، یک جام قهرمانان قطر، یک جام حذفی، دو امیر کاپ قطر و یک سوپرکاپ است.

به نظر نمی‌رسد که تلاش ژاوی در قطر عملکرد ناموفقی محسوب شود. همانطور که گفته شد؛ السد در لیگ خودش هم بهترین ترکیب را ندارد، با این وجود؛ ژاوی با این ترکیب؛ کل تیم‌های قطری را از دم تیغ گذراند و تیم مقتدر و قدرتمندی ساخت‌.

نتایجش در لیگ و سایر جام‌ها مقابل همه تیم‌ها و حتی غول‌هایی مثل الدحیل و الریان عالی بود و پرگل هم پیروز می‌شد. تیم‌های دیگر قطری، بازیکنانی مثل خامس رودریگز، استیون انزونزی، مانژوکیچ، ادمیلسون، بن عطیه و.... خریدند اما ژاوی همه را شکست داد. هیچکدام این تیم‌ها حتی نتوانستند بازی برابری با تیم ژاوی داشته باشند.

حالا او برای هدایت آبی اناری‌ها احتمالاً پس از بازی با الدحیل، که بعد از فیفا دی پیش رو می‌شود، قطر را با کلی خاطره‌ی خوب ترک می‌کند و به جایی بر می‌گردد که متعلق به آنجاست؛ جایی که همه چیز به ژاوی داده و حالا اوست که باید برای سربلندی بارسا تلاش کند.

با همه این اتفاقات؛ باشگاه السد دیشب بیانیه داد: "مدیریت السد در تعامل با آنچه در روزهای گذشته منتشر شده بود، تأیید می‌کند که ژاوی قراردادی دو ساله با این باشگاه دارد و او روی بازی‌های آتی این تیم برای حفظ صدر جدول و عنوان قهرمانی متمرکز شده است! "

سپس احمد انصاری (از مسئولین باشگاه السد) توییت زد: "هیچ باشگاهی هیچ پیشنهادی به ما نداده، هر باشگاه حرفه‌ای می‌داند که اگر بازیکن یا مربی را می‌خواهد که با آن تیم قرارداد دارد، باید با مسئولان آن تیم مذاکره کند! "

از این صحبت‌ها می‌توان دو برداشت داشت؛ یکی اینکه لاپورتا خواهان ژاوی نیست. او قبل از رئیس شدنش بارها تاکید کرد که مهندس کاتالان‌ها باید مدتی به لاماسیا برود و فعلاً تجربه کافی ندارد. خوان با انتخاب سرخی باراخوان به عنوان مربی موقت تیم اول بارسلونا، حرفی از آینده نزده است.

شاید بارسا با باراخوان تا پایان فصل ادامه دهد و برای فصل آینده روی بهبه خدمت گیری توخل، تن هاخ یا کلوپ کار کند.

در عین حال روزنامه موندو که نزدیک به آبی اناری‌ها است می‌گوید: بیانیه السد برای آرام کردن هواداران این تیم و آماده نگه داشتن تیمشان در بازی آینده است. ژاوی پنجشنبه با مسئولان السد دیدار داشت و مانعی برای جدا شدن او وجود ندارد. به احتمال فراوان بعد از بازی حساس مقابل الدحیل انتقال ژاوی به بارسا رسماً اعلام می‌شود.

نکته عجیب دیگری که لحظاتی پیش اعلام شده این است که "باسل طبال" خبرنگار بین اسپورت که مالک آن ناصر الخلیفی رئیس PSG است، معتقد است "یک پیشنهاد همکاری رسمی به دست ژاوی رسیده که از سوی بارسلونا نیست، ناصر الخلیفی از عاشقان ژاوی است، آنها بارها در قطر با هم دیدار داشته اند، السد از اسطوره بارسا خواسته تا آخر فصل بماند. ناصر به قدری شیفته ژاوی است که همیشه وقتی به قطر می‌رود با او ارتباط می‌گیرد و این دو نفر چند بار دیدار حضوری داشتند و در خصوص پیشرفت فوتبال به بحث پرداخته‌اند. به نظر می‌رسد جدایی پوچتینو از هدایت تیم فرانسوی قطعی باشد و پیشنهادی از پاریس به دست مهندس کاتالان‌ها رسیده باشد."

به هر حال باید دید سرنوشت اسطوره اسپانیایی چه می‌شود.

کد خبر 532050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.