۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
علت افسردگی پاییزی چیست؟

متخصص طب سنتی گفت: به علت کمبود نور خورشید که ناشی از کوتاه شدن روزهای پاییز و زمستان است، تولید ملاتونین در مغز مختل می‌شود، زود خوابیدن و صبح زود بیدار شدن از بهترین راهکارهای مقابله با این اختلال است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص افسردگی پاییزی، اظهار کرد: در فصل پاییز مزاج سرد و خشک در بدن افراد افزایش می‌یابد که موجب آشفتگی ذهنی و روحی فراوانی خواهد شد، پاییز فصل روزهای کوتاه و شب‌های طولانی و " افسردگی پاییزی " است.

وی ادامه داد: اختلال خُلقی فصلی (seasonal affective disorder)، نوعی افسردگی رایج و دوره‌ای است که با تغییر فصل‌ها، به خصوص اوایل پاییز و زمستان تجربه مشترک بسیاری از افراد است. همراه با کوتاه‌تر شدن روزها و ابری شدن هوا در پاییز و زمستان، نشانه‌های اختلال خلقی فصلی در بسیاری از افراد افزایش پیدا می‌کند.

متخصص طب سنتی با اشاره به تأثیر نور خورشید در اختلال افسردگی پاییز، تصریح کرد: با توجه به نقش نور خورشید در ایجاد اختلال افسردگی پاییزی، محل زندگی یکی از عوامل اصلی احتمال ابتلاء به آن است. هر چه از استوا دورتر باشیم، مثلاً اگر در شهرهای شمالی ایران باشیم، احتمال اینکه به افسردگی پاییزی دچار شویم، بیشتر از افرادی است که در جنوب ایران و نزدیک‌تر به خط استوا زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه عدم تعادل بیوشیمیایی مغز که ناشی از کوتاه‌تر شدن روزها و کمتر شدن نور خورشید است، عامل ایجاد افسردگی پاییزی در برخی افراد است، اضافه کرد: کاهش میزان نور خورشید می‌تواند بر سروتونین که نوعی انتقال‌دهنده عصبی مؤثر بر خلق‌وخو است و با افسردگی ارتباط دارد، تأثیر منفی داشته باشد.

یوسفیان خاطرنشان کرد: به طور کلی مقادیر بالای ملاتونین و سطح پایین سروتونین در مغز و همچنین پایین بودن سطح ویتامینD و منیزیم در خون عواملی هستند که در ایجاد افسردگی فصلی نقش دارد.

وی در خصوص عملکرد هورمون ملاتونین در بدن، افزود: ملاتونین هورمونی است که ساعت بدن است و الگوهای خواب را تنظیم می‌کند؛ این هورمون با افسردگی نیز ارتباط دارد و به علت کمبود نور خورشید که ناشی از کوتاه شدن روزهای پاییز و زمستان است. تولید ملاتونین در مغز مختل می‌شود، زود خوابیدن و صبح زود بیدار شدن از بهترین راهکارهای مقابله با این اختلال است.

کد خبر 531495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.