چالش‌های تحقق سیستم حمل و نقل همگانی یکپارچه چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شهرهای ما از نظر یکپارچگی فیزیکی سیستم حمل و نقل همگانی بسیار دچار مشکل است، یکپارچگی برنامه زمان بندی نیز در شهرهای بزرگ مسئله‌ای جدی است.

شهاب‌الدین کرمانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیستم‌های مختلف حمل و نقل همگانی باید مثل تاروپود در همدیگر تنیده شده باشند و پوشش جغرافیایی را به وسیله شبکه‌ای از خطوط حمل و نقل همگانی از تاکسی‌های خطی گرفته تا مترو ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه یکپارچگی زمان بندی از دیگر اجزای حمل و نقل همگانی یکپارچه است، عنوان کرد: از نظر زمان بندی وسایل حمل و نقل باید با یکدیگر هماهنگ شده باشند یعنی اگر فردی در ایستگاهی پیاده شده است و قصد دارد که خط اتوبوس یا وسیله حمل و نقلی خود را عوض کند، نباید مجبور باشد یک ربع تا ۲۰ دقیقه برای وسیله بعدی صبر کند زیرا احتمال و مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا می‌کند و یکپارچگی از نظر برنامه زمان بندی جزئی از سیستم حمل و نقل یکپارچه محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: با پیشرفت فناوری اطلاعات، فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و روش‌های اطلاع رسانی مناسب، یکپارچگی اطلاع رسانی و یکپارچگی سیستم کرایه تا حد زیادی سیستم حمل و نقل همگانی یکپارچه محقق می‌شود.

وی افزود: شهرهای ما از نظر یکپارچگی فیزیکی سیستم حمل و نقل همگانی بسیار دچار مشکل است، یکپارچگی برنامه زمان بندی نیز در شهرهای بزرگ مسئله‌ای جدی است.

کرمانشاهی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر توسعه‌های ما عملاً مبتنی بر حمل و نقل همگانی نبوده است، گفت: پروژه‌هایی مثل مسکن مهر و طرح‌های انبوه سازی که برای شهرهای جدید انجام شده است، یکپارچگی کاربری زمین و حمل و نقل همگانی را مخدوش کرده، البته در مجموع با توسعه فناوری اطلاعات بخش‌هایی از این سیستم یکپارچه در حال بهتر شدن است.

وی ادامه داد: ما در زمینه یکپارچگی فیزیکی، یکپارچگی شبکه و یکپارچگی کاربری زمین و حمل و نقل راه طولانی‌تری در پیش داریم، کار بر روی یکپارچگی کاربری زمین که مبتنی بر بارگذاری زمین‌های خالی است، به دلیل فرآیند طولانی آن نیاز به اقدامات بیشتر و طولانی مدت‌تری دارد.

کد خبر 531493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.