موانع تحقق پذیری طرح‌های شهری برطرف شود

یک دکترای شهرسازی گفت: شناسایی موانع تهیه و اجرای طرح‌های شهری و ارائه راهکارهایی برای آن حل آنها ضرورت امروز نظام برنامه ریزی شهرهای کشور است.

راما قلبمر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های توسعه شهری در نظر دارد تا چشم اندازی مشخص از آینده شهر ترسیم کند اما در بیشتر موارد اهداف مورد نظر تهیه کنندگان محقق نمی‌شود چرا که ساختار تهیه طرح‌ها به درستی تبیین نشده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بر سر راه تحقق طرح‌های شهری وجود دارد، نبود مدیریتی اجرایی واحد است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: زمانی که قرار است طرح‌های شهری تنظیم شود قاعدتاً باید همه سازمان‌ها در فرآیند تهیه طرح‌ها شرکت داشته باشند در صورتی که اینگونه نیست لذا بسیاری از موارد لحاظ نشده و در زمان اجرا عملاً مدیر اجرایی را با چالش مواجه می‌کند.

قلمبر دزفولی تاکید کرد: این مسئله در زمان اجرا خودش را به خوبی نشان می‌دهد لذا به ناچار باید راهکارهایی متفاوت و بعضاً بر خلاف طرح‌های توسعه در نظر گرفته شود که این خود روند توسعه شهر را به سمت و سوی دیگری سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که موجب شده طرح‌ها و برنامه‌ها مورد بی توجهی قرار بگیرد، نبود یا کمبود منابع مالی است.

این کارشناس شهرسازی گفت: البته تمامی برنامه‌ها و طرح‌ها چه در حوزه شهری و چه در حوزه‌های دیگر نیازمند بازنگری است اما این بازنگری باید روندی مثبت داشته باشد در حالی که امروزه شاهد هستیم تخطی از ضوابط طرح‌ها به هر دلیلی شهرها را با معضلات شدیدی روبرو کرده است.

قلمبر دزفولی افزود: نیاز است موانع تهیه و اجرای طرح‌های شهری از جمله مانع مدیریتی، قانونی و مالی شناسایی و راهکارهایی برای آن مدنظر قرار بگیرد.

کد خبر 531356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.