همبستگی شاخص کل با دلار؛ دلیل اصلی ریزش بورس

کارشناسان برای بهبود وضعیت بورس بر این عقیده هستند که افزایش نرخ ارز می‌تواند موجب افزایش شاخص کل و بهبود وضعیت بورس شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از انتخابات ۱۴۰۰ بازار سرمایه به روند صعودی خود بازگشت. با بهبود بازار، روند عرضه اولیه‌ها افزایش یافت و این عامل یکی از دلایل جلوگیری از رشد بازار شد. بسیاری از سرمایه گذاران انتظار داشتند که با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس آرامش و تعادل به این بازار برگردد اما تنها در روز اول انتصاب رئیس جدید، بورس رشد خیره کننده ۴۰ هزار واحدی را تجربه کرد.

قابل ذکر است که اقدام شهرداری تهران در پلمب درب پارکینگ سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به دلیل بدهی و جو روانی که میان سرمایه گذاران راه افتاد، مزید بر علت افت شاخص کل شد که با آگاه سازی مسئولان روشن شد که تنها درب پارکینگ سازمان بورس پلمب شده است اما این خبر تأثیر منفی خود را خواه‌ناخواه بر معاملات روز بعد بازار گذاشت.

دلیل دیگر ریزش این روزهای بازار می‌تواند رشد بازار ارزهای دیجیتال باشد. به همین منظور بسیاری از سهامداران سهام خود را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به فروش می‌رسانند و فشار فروش را در بازار افزایش می‌دهند. رشد روزانه بازار ارزهای دیجیتال موجب می‌شود که روزانه از بورس تهران سرمایه خارج شود و به سمت بازارهای ارزهای دیجیتال حرکت کند که موجب تقاضای بیشتر در بازار و رشد بازار ارزهای دیجیتال می‌شود.

دلیل دیگر ریزش بورس خروج سرمایه از کشور است. با توجه به کاهش ارزش لیر ترکیه، بسیاری از سهامداران سهام خود را برای خرید خانه در ترکیه از بورس خارج کرده کرده‌اند. دیگر دلیل ریزش بورس کاهش ارزش دلار و همبستگی زیاد شاخص کل بورس با دلار است. به این موجب هرگاه دلار با ریزش مواجه شود، شاخص کل بورس با ریزش مواجه خواهد شد. در این خصوص کارشناسان برای بهبود وضعیت بورس بر این عقیده هستند که افزایش نرخ ارز می‌تواند موجب افزایش شاخص کل و بهبود وضعیت بورس شود.

کد خبر 531300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.