بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

شهرهای یادگیرنده به نقاطی از جهان اشاره دارد که مدیران آن، تمام منابع را بسیج می‌کنند تا زمینه یادگیری مادام‌العمر را برای همه ساکنان فراهم آورند؛ مردم در این شهرها نسبت به سایر مناطق جهان از مهارت‌های بیشتری برخوردار هستند که همین امر، فرصت‌های شغلی بسیاری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان یعنی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در شهرها سکونت دارند که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ این نرخ به پنج میلیارد نفر نیز برسد. افزایش جمعیت شهرنشینی چالش‌های بسیاری را هم برای ساکنان و هم مدیران در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش کیفیت آموزش برای تمام مردم اشاره کرد. بدیهی است که افزایش آگاهی مردم و آموزش جنبه‌های مختلف زندگی می‌تواند آینده‌ای پایدار برای شهرها در پی داشته باشد که البته مدیران نقش اصلی را در تحقق آن به عهده دارد و می‌توانند با خلاقیت، زمینه آموزش همگان را فراهم آورند.

بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

مدیران در شهرهای یادگیرنده اغلب از تکنولوژی برای آموزش تمام مردم بهره می‌گیرند تا کیفیت یادگیری را در بین آنان افزایش دهند ضمن اینکه، ترویج فرهنگ میان گروه‌های مختلف جامعه در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار دارد تا از این طریق توانمندسازی فردی، انسجام اجتماعی، رفاه فرهنگی و اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار را برای شهرها به ارمغان آورند. اگرچه تمام نقاطی از دنیا که در لیست شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده قرار دارد استراتژی‌های ویژه خود را برای آموزش مادام‌العمر ساکنان ارائه می‌دهد با این حال، هدفی که در میان همه آن‌های مشترک است اینکه تمام ساکنان با هر موقعیت اجتماعی، توانایی جسمی، جنسیت و سن مختلف در این شهرها به یادگیری دائمی برای کسب مهارت‌های زندگی دسترسی دارد.

برابری تمام ساکنان و فراگیری آموزش‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف شهرهای یادگیرنده به شمار می‌رود که مقامات برای تحقق آن اغلب:

· به ترویج آموزش و فرصت‌های یادگیری برای همه و به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیری می‌پردازند که در مدارس رسمی تحت آموزش قرار نگرفته‌اند.

· دوره‌های آموزش آنلاین متعددی برگزار می‌کنند تا در آن همه افراد فرصت بحث در مورد مسائل پیرامون خود را داشته باشند.

· مراکزی برای آموزش مهاجران ایجاد می‌کنند تا این افراد را در یادگیری مهارت‌های کافی برای فعالیت در جامعه یاری دهند.

· آموزشگاه‌هایی برای کودکان و پرستاران آن‌ها، خواه والدین یا غیره، تأسیس می‌کنند تا هر دو در کنار یکدیگر به یادگیری مهارت‌ها و خلاقیت‌های متناسب با سن خود بپردازند.

· دستورالعمل‌های مفیدی در اختیار زنان قرار می‌دهند تا قابلیت‌هایشان را تقویت کنند و آن‌ها را به تلاش برای دست‌یابی به موقعیت‌های اجتماعی سوق دهند.

· مراکزی فرهنگی توسعه می‌دهند تا از آن‌ها به عنوان مؤسسات آموزش هنر، فرهنگ و یادگیری بهره گیرند.

· برنامه‌هایی توسعه می‌دهند تا در آن افراد از طریق مشارکت در پروژه‌های گروهی از انزوای اجتماعی در امان بمانند.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین شهرهای یادگیرنده جهان پرداخته می‌شود.

بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

اسوان، مصر

مدیران اسوان در مصر استراتژی جالبی ارائه داده‌اند که در آن، تمام گروه‌های اجتماعی می‌توانند در فرآیندهایی نظیر باغبانی یا برنامه‌های صرفه‌جویی آب شرکت کنند، ضمن اینکه آموزش مهارت‌های کسب و کار برای ورود به بازار کار برای همگان فراهم آمده است.

چنگ دو، چین

آموزش مادام‌العمر در کلان شهر چنگ دوی چین بسیار خلاقانه است به این صورت که یادگیری گروه‌های شرکت‌کننده در مسیرهای پیاده‌روی مختلف سراسر شهر انجام می‌شود که در هر پیاده‌راه موضوع خاصی نظیر آئین سنتی، ویژگی‌های جغرافیایی شهر و صنایع مدرن به داوطلبان آموزش داده می‌شود.

هر اکلیون، یونان

مقامات هر اکلیون برای آموزش شهروندان خود برنامه‌ای تحت عنوان "مناسب برای همه" را آغاز کرده‌اند که در آن تمام افراد، خواه بومی یا مهاجر، گرد هم می‌آیند و به انجام فعالیت‌های گروهی نظیر ورزش می‌پردازند. هدف اصلی این طرح نه تنها آموزش مادام‌العمر تمام جوامع بلکه یادآوری برابری میان آن‌ها است.

بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

ایبادان، نیجریه

برنامه‌ریزان ایبادان، سومین شهر پرجمعیت نیجریه در آموزش مادام‌العمر مردم گام را فراتر از برگزاری کلاس‌های کسب مهارت نهاده و به برپایی فستیوال‌های متعددی در شهر پرداخته‌اند که در آن، فعالیت‌های مختلف برای آموزش گروه‌های سنی متفاوت در اختیار تمام مردم قرار می‌گیرد.

ملیتوپول، اوکراین

مقامات محلی ملیتوپول تا کنون اقدامات زیادی برای پیوستن به شهرهای یادگیرنده جهان اعمال کرده‌اند با این حال، تلاش آن‌ها در راستای حمایت از طبقات محروم و آموزش آن‌ها برای ورود به بازار کار در نهایت این شهر را در لیست بهترین نقاط دنیا با قابلیت آموزش مادام‌العمر قرار داد.

بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

پتالینگ جایا، مالزی

تمام ساکنان پتالینگ جایا، شهری در نزدیکی منطقه فدرال کوالالامپور مالزی به امکانات تردد لازم مانند خدمات اتوبوسرانی در محل زندگی خود دسترسی دارند و می‌توانند به راحتی خود را به مراکز آموزشی سراسر شهر برسانند. این قابلیت نقش مهمی در آموزش مادام‌العمر شهر ایفا کرده و پتالینگ جایا را در لیست شهرهای موفق یادگیرنده یونسکو قرار داده است.

سانتیاگو، شیلی

دسترسی به کلاس‌های آموزشی رایگان برای تمام مردم سانتیاگو، پایتخت شیلی در آمریکای جنوبی فراهم است و در نتیجه مردم و به ویژه کودکان می‌توانند در دوره‌های رباتیک شرکت کنند. علاوه بر این، چهارچوبی از شاخص‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد که به آن‌ها امکان ارزیابی میزان یادگیری و توانایی‌های شخصی را می‌دهد.

بهترین شهرهای یادگیرنده جهان

کد خبر 531269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.