برتری دستگاه هموژنایزر ایرانی نسبت به نمونه خارجی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آلما ژن فراتجهیز گفت: این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخته شده و نمونه داخلی دیگری ندارد، البته برخی از شرکت‌های آلمانی و آمریکایی تولید کننده این دستگاه با قیمتی تقریباً سه برابر هستند البته هموژنایزر ایرانی با نمونه‌های خارجی کاملاً قابل رقابت است.

آرمان شهابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دستگاه هموژنایزر برای اولین بار در ایران ساخته و توسط معاون علمی فناوری رئیس جمهور رونمایی شد، اظهار کرد: کیفیت و تکنولوژی بالا که در ساخت این دستگاه استفاده شده باعث شده تا مورد حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرد این دستگاه در حال حاضر در نمایشگاه ایران ساخت قابل مشاهده است و تحت پوشش سطح یک حمایتی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه هموژنایزر آزمایشگاهی بر اساس تکنولوژی bead based کار می‌کند و موجب شکستن دیواره سلولی می‌گردد که نه تنها باعث تخریب DNA ، RNA نمی‌شود بلکه همزمان ۱۰ نمونه را هاروست کرده، تولید گرما نمی‌کند و با دستگاه اولتراسونیک متفاوت است. این دستگاه در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تشخیصی جهت آماده سازی نمونه انسانی، حیوانی و گیاهی برای تست‌های مولکولی مانند سرطان‌ها که نیاز به استخراج DNA ، RNA و پروتئین دارد به کار برده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلما ژن فراتجهیز ادامه داد: این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخته شده و نمونه داخلی دیگری ندارد، البته برخی از شرکت‌های آلمانی و آمریکایی تولید کننده این دستگاه با قیمتی تقریباً سه برابر هستند البته هموژنایزر ایرانی با نمونه‌های خارجی کاملاً قابل رقابت است.

شهابی در رابطه با رقابت پذیری دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی گفت: سرعت این دستگاه یکی از ویژگی‌های برتر نسبت به نمونه‌های خارجی است. دستگاه مشابه آلمانی فرآیند تست را در پنج دقیقه انجام می‌دهد که نمونه ایرانی قابلیت انجام تست در کمتر از یک دقیقه را دارد.

وی افزود: یکی دیگر از برتری‌های این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی، عدم وجود صدا و حرکت اضافی در دستگاه است که با توجه به مشاهدات برخی از اساتید در کشورهای دیگر نمونه‌های خارجی دارای صدا و حرکت‌های زیاد است که باعث شده در زیرزمین نگه‌داری و به میز پیچ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با کاربرد هموژنایزر ایرانی گفت: این دستگاه برای تست‌های تشخیصی می‌تواند استفاده شود، اما به دلیل اینکه این تست‌ها در آزمایشگاه‌ها متداول نشده است، فعلاً در مراکز تحقیقاتی که بر روی بافت‌های توموری کار می‌کنند مانند: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، ارومیه، تبریز و اردبیل استفاده می‌شود.

کد خبر 531254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.