امشب شاهد ستاره‌های خوشه‌ای باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ستاره‌های خوشه‌ای برساوش NGC869 و NGC884 سه شنبه -۴ آبان‌ماه- تمام شب قابل مشاهده خواهد بود.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ستاره‌های خوشه‌ای برساوش NGC869 و NGC884 سه شنبه -۴ آبان‌ماه- قابل رصد خواهد بود. خوشه ستاره‌ای باز NGC 869 به عنوان نیمه غربی خوشه دوگانه برساوش شناخته می‌شود و NGC 884 به عنوان نیمه شرقی در نظر گرفته می‌شود. این خوشه‌ها بیش از هفت هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی برساوش قرار دارد که تنها چند صد سال نوری از هم جدا شده‌اند.

وی افزود: علاوه بر اینکه این خوشه‌ها از نظر فیزیکی به یکدیگر نزدیک است، سن آن‌ها بر اساس ستاره‌های جداگانه نیز مشابه یکدیگر است. این شواهد نشان می‌دهد که هر دو خوشه ستاره‌ای محصولی از یک سحابی بوده و دارای خاستگاه مشترک هستند. این اجرام آسمانی با میل ۵۷ درجه و هفت دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۱۲ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیستند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این ستاره‌های خوشه‌ای از مختصات رصدخانه لارستان تمام شب قابل رؤیت خواهد بود؛ بین ساعات ۱۸:۱۱ بالاتر از افق شمال شرقی تا حدود ساعت ۰۵:۰۳ در وضعیتی با ۲۹ درجه بالاتر از افق شمال غربی واقع خواهند شد. NGC869 با قدر ۴.۳ و NGC884 با قدر ۶.۱ را باید از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک مشاهده کرد، اما این خوشه‌ها در یک مکان کاملاً تاریک به اندازه کافی روشن هستند و این امکان وجود دارد که بتوان آن‌ها را بدون دوربین نیز رصد کرد.

کد خبر 531249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.