ضعف‌های بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: شهرداری مکلف است تا هر شش ماه یکبار گزارش جامعی از درآمد و هزینه خود را که به تصویب شورای اسلامی شهر می‌رسد منتشر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس خسروانی در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: گزارش بودجه شهرداری را هر ماه در کمیسیون برنامه و بودجه در جلسات متعدد، کنترل شد و بر ارائه گزارش شش ماهه اصرار کردیم تا شهرداری قبل از ۱۵ مهر این گزارش را به شورا جهت بررسی و تصویب ارسال کند.

وی افزود: گزارش به شورا ارسال و در جلساتی کلیات آن در ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفت تا در صحن علنی نیز تصویب شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: بررسی کارشناسی گزارش شش ماهه برای اعضای شورا از چند جهت حائز اهمیت بود، یکی استخراج ضعف‌های بودجه و اصلاح آن در ماه‌های آتی و کسب تجربه برای بودجه سال ۱۴۰۱ که باید حدود دو ماه دیگر کار آن را در کمیسیون تلفیق شروع کنیم.

عضو شورای شهر اراک اظهار کرد: در بررسی کلیات گزارش بودجه شش ماهه ۱۴۰۰ ضعف‌هایی دیده شده که شهرداری باید با همکاری شورا برای آنها برنامه اصلاحی ارائه دهد. به عنوان مثال سهم سرمایه گذاری در بودجه صفر است در حالی که یکی از منابع شهرداری‌ها برای ایجاد تحول در شهر، جذب سرمایه گذار و تعریف پروژه‌های مشارکتی است، لذا این وضعیت به هیچ وجه مورد قبول شورا نیست.

خسروانی با بیان اینکه نکته دوم در گزارش بودجه، اتکا شهرداری به درآمدهای ناپایدار و غفلت از درآمدهای پایدار است، افزود: درآمدهای ناپایدار ممکن است با هر تغییر کوچکی از سبد درآمدی شهرداری حذف شود. همچنین کاهش شدید درآمد از محل صدور پروانه‌های ساختمانی و اتکای زیاد به درآمدهای کمیسیون ماده ۱۰۰ از دیگر ضعف‌های بودجه است.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت بعدی در گزارش بودجه، پیشرفت صفر درصدی برخی از پروژه‌های عمرانی و برخی ردیف‌ها است که در بودجه دیده شده، اما پیشرفتی نداشته است. این موارد باید در اصلاحیه بودجه شهرداری حتماً تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای شهر اراک تصریح کرد: همچنین از برخی از منابع درآمدی شهر همچون درآمد از شرکت‌ها و خودروهای آلاینده، ظرفیت‌های درآمدزایی برخی سازمان‌ها مثل سازمان عمران یا پیگیری اخذ عوارض از برخی بدهکاران کلان که تغییر کاربری یا تفکیکی انجام داده‌اند یا درآمد از محل جرایم تخلفات رانندگی که طبق قانون شهرداری سهم می‌برد غفلت شده که از ضعف‌های بودجه است.

خسروانی تصریح کرد: با انتشار گزارش شش ماهه بودجه که کاری ارزشمند خواهد بود، مردم و رسانه‌ها باید از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی ما را در افزایش درآمدهای پایدار شهری یاری کنند و نخبگان نیز با ارائه پیشنهادات به شورا، مسیر اصلاح بودجه را برای بهبود وضع شهر یاری کنند.

کد خبر 531241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.