۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳
شهر در قبضه کارتن‌خواب‌ها!

حضور معتادان متجاهر در این شهر ساحلی و توریستی، همواره برای مدیریت و شهروندان آن مشکل‌ات بسیاری را ایجاد کرده و اگر ادامه پیدا کند سبب بدنامی این منطقه توریستی بین گردشگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی است که عوارض ناشی از آن علاوه بر اینکه به فرد معتاد و خانواده او آسیب می‌رساند، تهدیدی جدی برای جامعه نیز محسوب می‌شود. معتادان متجاهر به دلیل ظاهری نامناسب و رفتارهای نامتعارف و پرخطری که دارند، جلوه‌ای نامناسب برای شهرها و احساس ناامنی برای شهروندان ایجاد می‌کنند. این معضل اجتماعی زمینه‌ساز سقوط ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی در شهرها شده و سلامت جامعه را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد.

لوندویل با داشتن طبیعتی بکر و آب و هوایی معتدل در حاشیه دریای خزر و جاده ترانزیتی رشت به آستارا واقع شده است. این شهر در طول سال پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر ایران است، اما متأسفانه حضور معتادان متجاهر در این منطقه زیبای توریستی، چهره شهر را مخدوش و به نگرانی جدی مدیریت و شهروندان آن تبدیل شده است.

شهروندانی که نگران جان و مال خود هستند!

امید روح‌پرور، شهروند لوندویلی می‌گوید: اکثر اوقات حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از معتادان متجاهر که در بین آنها زنان نیز حضور دارند، زیر پل لوندویل مواد مخدر مصرف می‌کنند و در آنجا می‌خوابند.

وی با بیان اینکه بسیاری از معتادان متجاهر اهل لوندویل نیستند و تعدادی از آنها برای تأمین مواد مخدر خود در سطح شهر ضایعات جمع‌آوری می‌کنند، می‌افزاید: این افراد به لحاظ ظاهری وضعیت بسیار بدی دارند و طرز صحبت کردن و رفتارهای نابهنجار آنان تأثیر بدی بر کودکان و نوجوانان دارد.

روح‌پرور می‌گوید: قبلاً پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت مستمر در شهر لوندویل گشت‌زنی و با گزارش‌های مردمی اقدام به جمع آوری و ساماندهی این افراد در کمپ‌های ترک اعتیاد می‌کرد، اما مدتی است که این اقدامات انجام نمی‌شود.

مهدی علایی یکی دیگر از شهروندان لوندویلی می‌گوید: حضور معتادان متجاهر جلوه بدی برای این شهر توریستی و گردش‌پذیر ایجاد کرده و در بسیاری از مواقع باعث خدشه دار شدن نام لوندویل شده است.

وی با بیان اینکه حضور معتادان متجاهر با ظاهری بسیار بد در لوندویل امنیت جانی و مالی شهروندان این شهر را تهدید می‌کند، می‌افزاید: من دو فرزند ۱۸ و ۱۳ ساله دارم که بعد از تاریک شدن هوا از ترس معتادان متجاهر، برای خرید مواد غذایی، نمی‌توانند به فروشگاه بروند.

این شهروند لوندویلی می‌گوید: در بسیاری از مواقع معتادان متجاهر برای تأمین هزینه مواد مخدر خود اقدام به تکدیگری از شهروندان و مسافران می‌کنند. از همه همشهریان و گردشگران می‌خواهم از کمک کردن به این افراد خودداری کنند.

علایی از مسئولان متولی به ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر درخواست می‌کند به منظور حفظ امنیت شهر گردش‌پذیر لوندویل و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی، هرچه سریع‌تر معتادان متجاهر این شهر جمع‌آوری و در مراکز ترک اعتیاد ساماندهی کنند.

سهم شهرداری در مقابله با معتادان متجاهر چیست؟

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود که نعمت یاورپور، شهردار لوندویل در این باره می‌گوید: حضور معتادان متجاهر در لوندویل همواره یکی از معضلات این شهر بوده و باعث رنجش خاطر و نگرانی شهروندان شده است.

وی می‌افزاید: زن معتاد متجاهری در لوندویل حضور داشت که وضعیت نابهنجار او، باعث شکایت و نارضایتی بسیار زیادی از شهروندان شده بود. اخیراً با تلاش و پیگیری مدیریت شهری و پرداخت هزینه از طرف شهرداری، اخذ دستور مقام قضائی و همکاری بهزیستی این فرد معتاد به مرکز کمپ ترک اعتیاد بانوان در مرکز استان گیلان منتقل شد.

وی خاطرنشان می‌کند: تعدادی مرد معتاد متجاهر غیربومی نیز در لوندویل حضور دارند که ساماندهی آنان نیز در کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان آستارا در دستور کار مدیریت شهری لوندویل قرار دارد.

بهزیستی کوتاهی می‌کند!

شهردار لوندویل با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر جزو وظایف شهرداری نیست و وظیفه سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و مراجع قضائی است، می‌گوید: سازمان بهزیستی برای ساماندهی معتادان اقدام نمی‌کند و در این راستا، وظیفه ذاتی خود را به نحو شایسته‌ای انجام نمی‌دهد.

یاورپور تصریح می‌کند: بهزیستی برای ساماندهی معتادان متجاهر از شهرداری درخواست می‌کند که هزینه‌های کمپ ترک اعتیاد این افراد را پرداخت کند و ما هم به پرداخت هزینه هستیم!.

وی می‌گوید: بعد از بهبودی و بازگشت معتادان از مراکز ترک اعتیاد، سازمان بهزیستی باید به به این افراد خدمات روانشناسی ارائه کند تا دوباره به چرخه مصرف مواد مخدر بازنگردند.

بروکراسی اداری جمع‌آوری معتادان را کاهش دهید

سینا عسگرپور، سخنگوی شورای اسلامی شهر لوندویل نیز با بیان اینکه تعدادی معتاد متجاهر در این شهر حضور دارند که سیمای شهری را مخدوش کرده‌اند، می‌گوید: با هماهنگی شهردار و اعضای شورا با تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در شهرستان آستارا گفت‌وگو کرده‌ایم تا طبق برنامه در ساماندهی معتادان متجاهر به مدیریت شهری کمک کنند.

وی از مساعدت و همکاری شهردار لوندویل و رئیس اداره بهزیستی آستارا در ساماندهی یک زن معتاد متجاهر در لوندویل قدردانی می‌کند و می‌گوید: بروکراسی اداری جمع‌آوری معتادان متجاهر بسیار سخت و زمان‌بر است، لذا از مسئولان ذیصلاح انتظار داریم به منظور ساماندهی این گروه از معتادان شرایط و بروکراسی اداری را تسهیل کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر لوندویل با بیان اینکه عوامل افزایش معتادان متجاهر در جامعه باید توسط کارشناسان آسیب‌شناسی شود، تصریح می‌کند: حضور معتادان متجاهر تأثیرات ناهنجار اجتماعی و روانی بسیار بدی بر کودکان و نوجوان دارد به همین دلیل از شهروندان درخواست می‌کنیم به منظور جلوگیری از حضور معتادان متجاهر در لوندویل از ترحم و کمک کردن به این افراد پرهیز کنند.

بهزیستی آستارا خودروی گشت ندارد

اما نسرین معصومی سرپرست اداره بهزیستی شهرستان آستارا نیز در این باره می‌گوید: معتادان متجاهر علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر، جا و مکان مشخصی برای زندگی ندارند و برای جامعه خطرناک محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: تعدادی زیادی از معتادان متجاهر در شهرستان، افراد غیربومی و از خانواده و نزدیکان خود دور هستند به همین دلیل راحتی اقدام به مصرف مواد مخدر و ارتکاب رفتارهای نابهنجار می‌کنند.

سرپرست اداره بهزیستی آستارا با بیان اینکه این اداره خودروی گشت برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در اختیار ندارد و این افراد با گزارش‌های مردمی توسط نیروی انتظامی از سطح شهر جمع آوری می‌شوند، می‌افزاید: در این شهرستان سه کمپ ترک اعتیاد برای آقایان وجود دارد که از موفق‌ترین کمپ‌های ترک اعتیاد در استان گیلان هستند و هر سه مرکز سال گذشته رتبه نخست استانی را کسب کرده‌اند.

معصومی می‌افزاید: پذیرش آقایان معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد با همکاری چندین دستگاه اجرایی و نهاد انجام می‌شود. این مراکز خصوصی است که از طریق نگهداری و درمان معتادان درآمد کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه با هماهنگی دادگستری مقرر شده تا در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد آستارا، معتادان متجاهر نیز پذیرش شوند، می‌افزاید: در این کمپ‌ها از هر سه نفر معتاد، دو نفر پاک شده و کاملاً بهبود پیدا می‌کنند و بازگشتی به سمت مصرف مواد مخدر ندارند.

سرپرست اداره بهزیستی آستارا می‌گوید: معتادان با خواسته خود و خانواده‌هایشان در یک دوره ۲۱ روزه در کمپ‌های ترک اعتیاد تحت درمان قرار می‌گیرند، البته برای پاکسازی کامل این دوره قابل تمدید است.

معصومی با بیان اینکه شهرستان آستارا، فاقد کمپ ترک اعتیاد برای بانوان است، می‌گوید: اخیراً زن معتاد متجاهری در لوندویل حضور داشت که با کمک نیروی انتظامی، مراجع قضائی و بهزیستی جمع آوری شد و با هزینه شهرداری برای درمان به کمپ ترک اعتیاد بانوان در مرکز استان گیلان انتقال یافت.

کاهش سن مصرف مواد مخدر!

وی با بیان اینکه معتادان متجاهر معمولاً از سنین بزرگسال هستند، اما متأسفانه خبرها حاکی از آن است که سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته است، تصریح می‌کند: خانواده‌ها به وظایف و مسئولیت سنگین خود در قبال فرزندان آشنایی ندارند و نمی‌دانند آنها را چگونه از مواد مخدر دور نگهدارند!.

سرپرست اداره بهزیستی آستارا، نقش والدین در تربیت فرزندان برای دور نگه داشتن از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را بسیار مؤثر می‌داند و معتقد است: هرچه بنیان خانواده استحکام بیشتری داشته باشد افراد کمتری در جامعه به سمت مواد مخدر کشیده می‌شوند.

معصومی با بیان اینکه بهزیستی در زمینه ارائه خدمات روانشناسی اجتماعی و ساماندهی معتادان در مراکز ترک اعتیاد به این افراد کمک می‌کند تا پس از پاکسازی و بهبودی کامل به آغوش جامعه بازگردند، خاطرنشان می‌کند: این سازمان به معتادانی که اقدام به‌ترک کرده‌اند و یک سال از بهبودی آنان گذشته است، علاوه بر اعطای مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی خود اشتغالی، آنان را برای یادگیری یک حرفه به سازمان فنی‌وحرفه‌ای معرفی می‌کند.

گزارش: از محمدرضا رشیدی خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 531239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.