امکان صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه

رییس سازمان توسعه تجارت از تقسیم بندی کشورهای هدف صادراتی به دو اولویت خبر داد و گفت: می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازارهای کشورهای همسایه را به کالاهای خود اختصاص دهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق تعاون ایران، علیرضا پیمان پاک در نشستی با فعالان اقتصادی اظهار کرد: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم، اولویت اول ۲۳ کشور شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و… می‌شود و اولویت دوم نیز شامل مابقی کشورها است.

وی ادامه داد: می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود، تصریح کرد: هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخش‌های مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده، افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را به دست آوریم؛ این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آنها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است.

وی افزود: اتاق تعاون نقش مهمی در حمایت از بنگاه‌های خُرد و متوسط همچنین زنجیره سازی تأمین در داخل کشور و در حوزه بین المللی دارد و می‌تواند به تاجران خُرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند.

پیمان پاک با بیان اینکه اتاق تعاون می‌تواند در زمینه زنجیره سازی نقش مهمی داشته باشد و بسیار فعال‌تر عمل کند، تصریح کرد: اتاق تعاون می‌تواند در سایر تشکل‌ها زمینه سازی بهتری داشته باشد زیرا وظیفه این اتاق حمایت از بنگاه‌های خُرد و متوسط است. کنسرسیوم‌های صادراتی و زنجیره تأمین حوزه‌های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌تواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خُرد نمی‌تواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر زنجیره‌سازی بین‌المللی است؛ زنجیره تأمین از تأمین نهاده تا بازار فروش و تأمین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاه‌مدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد می‌شود، اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیت‌ها داریم یا نه؟ ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمت‌گذاری مناسب داشته باشند، البته در حال رقابت با ترکیه هستیم در حالی که قیمت کالاهای صادراتی آنها از فرمول پیروی می‌کند. اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.

وی خاطرنشان کرد: سه فاکتور در کشورهای دیگر فرمول دارند و قیمت‌ها از قوانین خاصی پیروی می‌کند که در ایران با بی نظمی خاصی پیش می‌رود و شاهد آن هستیم که هر روز در بازار ایران قیمت‌ها جا به جا می‌شوند.

پیمان پاک تاکید کرد: عمده مشکلات ما در بخش وزارت جهاد است و بسیاری از این مشکلات می‌تواند با صادر کردن به کشورهای دیگر حل شود و اتاق‌های تعاون کار زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند.

۹ هزار کارت بازرگانی در اتاق تعاون صادر شده است

«علی مطیع جهانی» عضو هیأت رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی اتاق تعاون ایران نیز در این نشست، با بیان توانمندی و ظرفیت‌های اتاق تعاون ایران، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی اتاق موضوع کارت بازرگانی است که تقریباً ۹ هزار کارت بازرگانی در بخش حقوقی صادر شده و با کم‌ترین درصد خطا در این حوزه عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش تعاون کمتر از نیم درصد عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات را داشته است، افزود: در بخش رویدادها نیز بر اساس فعالیت‌های نمایشگاهی اتاق، قریب به ۲۴ سال است نمایشگاه اجرا کرده ایم که بزرگترین آن در حوزه نمایشگاه صنعت ساختمان است. در بحث‌های خارجی هم بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی و پاویون‌های اختصاصی را برپا کردیم و تعدادی نمایشگاه هم در دستور کار است.

عضو هیأت رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: در اتاق ۱۳ کمیسیون تخصصی داریم که در بحث صادرات فعالیت می‌کنند و با توجه به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت می‌تواند قوانین تعریف شود و در این زمینه کمک‌های زیادی را داشته باشیم.

کد خبر 531205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.