نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

آگاهی روزافزون بشر از پیوند خود با طبیعت به ویژه برای حفظ سلامت جسمی و روانی، اخیرا معماران را به ایجاد سازه‌های بیوفیلیک در سراسر جهان سوق داده است؛ معماری بیوفیلیک یا طبیعت باره به تلفیق عناصر طبیعی نظیر پوشش‌های گیاهی، فضاهای آبی و حتی سنگ و خاک با سازه‌های شهری دلالت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان سبک بیوفیلیک بر این باور هستند که انسان ذاتاً به طبیعت گرایش دارد که البته پیوند بشر با عناصر طبیعی مزایای سلامت روحی و جسمی بیشماری را برای او به ارمغان می‌آورد. از آنجا که در دنیای امروزی با وجود توسعه‌های شهری برای سازگاری هر چه بیشتر مناطق با افزایش جمعیت، دسترسی تمام مردم به فضاهای سبز محدود شده است، بنابراین، معماران عزم خود را جزم کرده‌اند تا عناصر طبیعی نظیر نور، گیاه، آب و سنگ را هر چه بیشتر در طراحی فضاهای داخلی سازه‌های جدید به کار گیرند و از این طریق، انسان را با طبیعت پیوند دوباره دهند. البته معماری بیوفیلیک تنها به فضاهای داخلی محدود نشده است بلکه امروزه پروژه‌های عظیمی در نقاط مختلف جهان به چشم می‌خورد که از طبیعت‌بارگی در نمای بیرونی خود بیشترین بهره را گرفته است. در ادامه به معرفی پروژه‌های موفق بیوفیلیک جهان، خواه در نمای داخلی یا بیرونی پرداخته می‌شود.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

مرکز باربیکان، لندن

مرکز باربیکان یکی از مهم‌ترین توسعه‌های مسکونی و مراکز فرهنگی لندن، پایتخت انگلستان به شمار می‌رود که در سال ۱۹۸۲ و در محل منطقه‌ای مخروبه بر اثر جنگ جهانی دوم، بنا شد. معماران بریتانیایی پس از جنگ، اغلب در پروژه‌های جدید خود از سبک بروتالیست یا زبره‌کاری بهره گرفتند که در این شیوه ساخت و ساز، ساختمان‌ها به طور کامل با بتن زبر و روکش صاف و صیقلی پوشیده می‌شود. وجود پوشش‌های گیاهی زیاد و فضاهای آبی بدون مانع در این منطقه، چشم‌اندازی کاملاً طبیعت‌گرایانه برای آن به ارمغان آورده است.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

وان سنترال پارک، سیدنی

وان سنترال پارک یکی از بزرگترین سازه‌های چندمنظوره استرالیا واقع در شهر سیدنی محسوب می‌شود که دو آسمان‌خراش مسکونی، یک مرکز خرید و فضاهای تجاری متعدد را در خود جای داده است. وان سنترال پارک را ژان نووال، معمار پرآوازه فرانسوی با همکاری پاتریک بلان، هنرمند و گیاه‌شناس هموطن خود طراحی کرد و در پوشش آن از ۲۵۰ گونه گیاه بومی استرالیایی بهره گرفت تا نشان دهد که فضاهای شهری می‌تواند در هارمونی کامل با طبیعت طراحی شود. از دیگر ویژگی‌های طبیعت‌گرای این مجموعه می‌توان به وجود سازه‌ای عظیم ساخته شده به طور کامل از آئینه اشاره کرد که از بام یکی از آسمان‌خراش‌ها به سمت پایین آویزان شده است. این آئینه نور خورشید را به داخل واحدهای مسکونی و سایر مراکز پایینی خود هدایت می‌کند و از این طریق، گرما و روشنایی طبیعی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

خانه دوم، لیسبون

گروهی از معماران اسپانیایی مستقر در کلانشهر مادرید به ایجاد مراکز اداری بزرگی تحت عنوان "خانه دوم" در سراسر جهان پرداخته‌اند که در همه آن‌ها پیوند طبیعت با معماری به خوبی قابل مشاهده است. لیسبون، پایتخت پرتغال نیز میزبان یکی از این مراکز کاری "خانه دوم" است که همچون یک جنگل سبز هزاران گونه گیاهی را در خود پرورش می‌دهد. علاوه بر این، نمای بیرونی سازه تا حد زیادی با پنجره‌های بزرگ پوشیده شده که این ویژگی امکان هدایت نور طبیعی به داخل فضا را فراهم آورده و محیطی روشن برای کار افراد ایجاد کرده است. معماران به خوبی توانسته‌اند بیشترین هارمونی را بین ماهیت صنعتی سازه و پوشش سبز آن به وجود آورند و از این طریق، معماری روانشناختی را نیز با طبیعت‌بارگی پیوند دهند.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

آسمان‌خراش‌های مسکونی بوسکو ورتیکال، میلان

کلانشهر میلان ایتالیا از سال ۲۰۱۴ میزبان دو آسمان‌خراش مسکونی سبز به نام بوسکو ورتیکال و به معنای جنگل‌های عمودی بوده که چشم‌اندازی بسیار ارزشمند و اعجاب‌انگیز برای تمام شهر به ارمغان آورده است. استفانو بوئری، معمار برجسته ایتالیایی در طراحی این سازه‌های اعجاب‌انگیز از رمان "بارون درخت‌نشین" الهام گرفته است که قهرمان داستان آن تصمیم می‌گیرد زمین را برای همیشه ترک کند و باقی عمر خود را روی درختان سبز به سر برد.

این دو آسمان‌خراش پوشیده در درختانی که در بالکن‌ها به بیرون و سمت پایین آویزان شده از اندازه‌های متفاوتی برخوردار بوده و دارای ارتفاعات ۱۱۱ و ۷۶ متر است. در مجموع، حدود ۹۰۰ درخت در هر دو سازه کاشته شده که برای پرورش آن‌ها از آب باران که به شکل سیستم آبیاری خودکار عمل می‌کند، بهره گرفته می‌شود. جالب است بدانید که بوئری پشت بام این دو برج را به طور کامل با پنل‌های خورشیدی پوشانده است تا به تأمین انرژی تجدید پذیر و در نتیجه خودکفایی سازه‌ها کمک کند.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

پروژه جواهر در سنگاپور

زمانی که معماران در حال طراحی سنگاپور بودند، ایده سبزترین نقطه دنیا را در سر می‌پروراندند که البته در رسیدن به این هدف نیز بسیار موفق عمل کردند. سنگاپور سازه‌های بیوفیلیک بسیاری را در خود جای داده است که با زیبایی خاص خود هویتی منحصر به فرد را برای آن به ارمغان آورده‌اند. با این حال، پروژه جواهر با زیبایی اعجاب‌انگیز خود فرصتی برای رقابت با سایر سازه‌های طبیعت باره کشور به جای نگذاشته است.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

جواهر یک مرکز سرگرمی و تفریحی در فرودگاه چانگی است که با چشم‌انداز هیجان‌انگیز و خارق‌العاده خود به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری سنگاپور تبدیل شده است. این چشم‌انداز سبز میزبان بزرگترین آبشار داخلی جهان بوده ضمن اینکه از نمای بیرونی به طور کامل با پنل‌های شیشه‌ای عظیم پوشیده شده است. پوشش کاملاً سبز داخلی جواهر، محیطی کاملاً پایدار برای آن به ارمغان آورده و علاوه بر این، وجود سایر عناصر طبیعی نظیر صخره‌های بزرگ، سبک طبیعت‌بارگی در آن را به حد نهایت رسانده است. مسیرهای پیاده‌روی داخلی در زیر پوشش‌های گیاهی و در جوار آبشار بزرگ، حس قدم زدن در یک جنگل بارانی را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد.

نمونه‌های موفق طراحی بیوفیلیک در جهان

کد خبر 531178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.