بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در صورتی که روند بازار فردا تغییر نکند احتمال ریزش بیشتر وجود دارد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۳ هزار و ۶۳۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هفت هزار و ۹۲۷ واحدی در سطح ۳۸۰ هزار و ۱۵۷ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۶۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۰۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۸۰ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۶ هزار و ۷۸۳ و ۳۵۷ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۴۲۶ میلیون و دو میلیارد و ۱۷۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورتی که روند بازار فردا تغییر نکند احتمال ریزش بیشتر وجود دارد.

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

دولت جلوی عرضه بیش از حد اوراق قرضه را بگیرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اولین اقدام دولت سیزدهم در مدیریت بازار بورس باید جلوگیری از عرضه بیش از حد اوراق قرضه دولتی باشد.

پور ابراهیمی افزود: بازار سرمایه فقط محل تأمین مالی دولت نیست و متعلق به همه بنگاه‌های اقتصادی است تصمیم گیری درباره قیمت گذاری‌های دستوری دومین اقدام دولت برای ساماندهی بازار بورس است در حوزه خودرو تصمیماتی اتخاذ شده تا قیمت گذاری این کالا از حالت دستوری خارج شود.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو موجب شده دو کارخانه خودروساز با زیان انباشته مواجه شوند، اگر اداره بازار خودرو به همین شکل ادامه یابد امکان ادامه فعالیت خودروسازان وجود ندارد.

دو پیشنهاد راهگشا برای پایان سردرگمی سهامداران پالایشی

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نامه به وزیر نفت خواسته است:

۱. وزارت نفت ، نفت خام را به قیمت کشف شده در بورس انرژی و پس از اعمال تخفیف‌های مندرج در قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی (۲) ، به شرکت‌های پالایشی تحویل دهد ، ضمن آن که شرکت‌های پالایشی بتوانند پس از تأمین سوخت کشور ، مازاد محصولات خود (فرآورده‌های اصلی و ویژه) را به صورت مستقل به فروش برسانند. این مهم به شفاف شدن رویه فروش محصولات از سوی شرکت‌های پالایشی و تأمین ارز مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های توسعه و بهبود محصولات کمک شایانی خواهد نمود.

۲. موضوعاتی از قبیل قیر به دستگاه‌های اجرایی (موضوع بند ز) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در صورت لزوم با تنظیم قرارداد مشخص و با رعایت صرفه و صلاح سهامداران شرکت‌های ذی ربط از جمله شرکت‌های پالایش نفت) به شرکت‌های مزبور محول شود.

اخبار شرکت‌ها

کاوه: فولاد کاوه در فصل اول سال مالی جاری ۴۸ تومان ود ر فصل دوم ۲۷ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است. در دوره شش ماهه سال جاری ۷۵ تومان به ازای هر سهم شناسایی شده که افت هفت درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

خساپا: سایپا در فصل تابستان ۹.۴ تومان زیان شناسایی کرده که این زیان نسبت به فصل گذشته ۷۱ درصد رشد داشته است. زیان خالص شش ماه اول ۱۴۰۰ بالغ بر دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است (افزایش ۱۶ درصدی زیان نسبت به شش ماه اول سال گذشته)

خودرو: ایران خودرو در فصل تابستان ۷.۴ تومان زیان شناسایی کرده که این زیان نسبت به فصل گذشته ۱۹ درصد رشد داشته است. زیان خالص شش ماه اول ۱۴۰۰ بالغ بر چهار هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان بوده است (کاهش ۴۶ درصدی زیان نسبت به شش ماه اول سال گذشته)

کگهر: گهر زمین در فصل اول سال مالی جاری ۱۰۵ تومان، فصل دوم ۱۱۶ تومان و فصل سوم ۸۵ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است. در دوره ۹ ماهه سال جاری ۳۰۷ تومان به ازای هر سهم شناسایی شده که رشد ۲۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است.

کگل: گزارش شش ماهه نخست ۱۴۰۰ گل گهر منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این دوره موفق به شناسایی ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان سود خالص شد. این بدان معنی است که شرکت مجموعاً در شش ماهه نخست سال مالی موفق به شناسایی ۱۱۱ تومان سود به ازای هر سهم شده است. لازم به توضیح است که این شرکت در فصل دوم سال ۱۴۰۰ به سود ۳۲ تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد ۱۲ درصدی داشته است.

شاراک: پتروشیمی اراک در فصل تابستان ۱۹۰ تومان سود شناسایی کرده که نسبت به فصل گذشته شش درصد افت داشته است. شاراک در دوره شش ماهه سال جاری ۳۹۳ تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۲ درصد رشد داشته است.

کچاد: گزارش شش ماهه نخست ۱۴۰۰ چادرملو منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این دوره موفق به شناسایی ۱۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان سود خالص شد. این بدان معنی است که شرکت مجموعاً در شش ماهه نخست سال مالی موفق به شناسایی ۲۳۱ تومان سود به ازای هر سهم شده است، لازم به توضیح است که این شرکت در فصل دوم سال ۱۴۰۰ به سود ۱۲۳ تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد ۱۲۳ درصدی داشته است.

فرابورس: فرابورس در شش ماهه ۱۲۴ میلیارد درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال تکرار نشدنی قبل که اوج حجم معاملات را شاهد بودم افت ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این شرکت در تابستان ۲۸ تومان به ازای هر سهم سود ساخته که با توجه به سود ۱۸ تومانی بهار به سود شش ماهه ۴۶ ریالی دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد افت داشته است.

بازارهای جهانی

اسپرد اتیلن و نفتا: در هفته گذشته قیمت نفتا ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۷۶۳ دلار در هر تن رسید، در حالی که قیمت اتیلن تنها ۱.۴ درصد افزایش یافت و به هزار و ۱۱۵ دلار در هر تن رسید. همین امر موجب کاهش چهار دلاری اسپرد اتیلن - نفتا و رسیدن به ۳۵۲ دلار شد.

اسپرد مزبور پس از آن‌که در اواخر سال گذشته به ۵۸۰ دلار رسیده بود به دلیل افزایش قیمت نفتا و کاهش قیمت اتیلن روند کاهشی در پیش گرفت. متوسط اسپرد در سال جاری به ۳۸۵ دلار در هر تن رسیده است که شش درصد پایین‌تر از میانگین سال گذشته است. این اسپرد در سودآوری پتروشیمی‌های جم، شاراک و امیرکبیر مؤثر است.

اسپرد پلی‌پروپیلن و پروپیلن: در هفته گذشته قیمت پلی‌پروپیلن و پروپیلن به ترتیب ۹.۲ و ۹ درصد افزایش یافته‌اند. همین امر افزایش ۲۰ دلاری اسپرد پلی‌پروپیلن-پروپیلن تا ۲۲۵ دلار را موجب گردید، که از میانگین سال جاری و سال گذشته، به ترتیب ۶۵ و ۸۵ درصد فراتر رفته است. متوسط اسپرد مزبور در سال جاری تنها ۱۵ دلار بیشتر از متوسط سال گذشته است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۳ آبان  ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 531108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.