توصیه‌های آتش‌نشانی برای نصب ایمن وسایل گرمایشی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: خطر گازگرفتگی با نصب نامناسب وسایل گرمایشی، توجه نکردن کافی به نصب صحیح وسایل گازسوز و استفاده نکردن از کلاهک H برای دودکش‌ها و برخی دیگر از نکات مهم لزوم توجه به رعایت نکات ایمنی و ایمن‌سازی سیستم‌های گرمایشی را ضروری می‌سازد.

آتشپاد محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به توصیه‌هایی در مورد جمع کردن سیستم‌های سرمایشی و سرویس کردن سیستم‌های گرمایشی با توجه به تغییر فصل، اظهار کرد: با سرد شدن تدریجی هوا و لزوم استفاده از وسایل گرمایشی، شهروندان باید رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرند تا دچار حوادث ناگوار نشوند.

وی با بیان اینکه هنگام نصب بخاری باید از سلامت دودکش و شلنگ بخاری اطمینان حاصل کرد، افزود: شیلنگ‌های بخاری باید از نوع استاندارد انتخاب و پس از چند سال استفاده تعویض شود و مکان اتصال شیلنگ به شیر گاز و بخاری نیز باید با بست محکم شود تا روزنه‌ای برای نشت گاز وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: مکان قرارگیری بخاری باید حدود ۱۵ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد، همچنین از قرار دادن لوازم چوبی و منسوجات در کنار بخاری خودداری کرده و همواره فاصله پرده را از بخاری حفظ کنید تا در اثر گرما مشتعل نشده و حادثه به بار نیاورد.

وی تاکید کرد: محل قرارگیری بخاری بهتر است در زیر پنجره باشد تا هوا به راحتی جریان داشته باشد؛ هنگام روشن بودن بخاری باید لوله آن باید داغ باشد، سرد بودن لوله حاکی از بروز مشکل در این وسیله رایج گرمایشی است.

آتشپاد گلابی افزود: وقتی مسیر خروج دود بسته شود شعله ناقص می‌سوزد، در نتیجه گازهای سمی وارد فضای داخل شده و سپس منجر به مسمومیت و یا مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه لوله‌های بخاری باید بازدید شود، زیرا احتمال لانه گزینی پرندگان بر روی آن در فضای پشت بام وجود دارد، تاکید کرد: بیشترین حوادث گازگرفتگی ناشی از گرفتگی لوله‌های بخاری اتفاق افتاده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از پکیج دیواری، گفت: این وسیله بهتر است در خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار گیرد، اما باز هم برخی افراد این وسیله را داخل ساختمان قرار می‌دهند که در این صورت باید یک سیستم تهویه در این مکان تعبیه شود تا از بروز حادثه ممانعت کند؛ سیستم تهویه مانع از تجمع گاز در فضا شده و ایمنی را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: چند ماه یک بار پکیج باید سرویس و رسوب‌گیری شود و دودکش آن نیز باید به گونه‌ای باشد که گازهای سمی وارد فضای زندگی نشده و مستقیم به بیرون از ساختمان هدایت شود. محل اتصال شیلنگ به پکیج باید با بست محکم شده و نشت گاز مورد بررسی قرار گیرد.

آتشپاد گلابی با بیان اینکه راحت‌ترین روش اطمینان از نشت گاز یا عدم وجود آن استفاده از کف صابون است، اظهار کرد: منافذهای زیر درها را نباید به طور کامل پوشاند تا مقداری از اکسیژن در فضای محل کار یا زندگی جریان داشته باشد تا در صورت نشت گاز، اکسیژن وجود داشته باشد.

کد خبر 531033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.