واردات خودرو در شرایط فعلی اقدام صحیح و اقتصادی است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اکنون که واردات خودرو ممنوع است، از طریق کانال‌های غیر رسمی، خودروی خارجی با چندین برابر قیمت وارد می‌شود به طوری که قیمت آن برای مصرف کننده دو برابر قیمت واقعی است. واردات خودرو در شرایط فعلی اقدامی صحیح و اقتصادی است که البته این کار باید به تدریج انجام شود.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: واردات خودرو با توجه به رقابت پذیر نبودن خودروی داخلی همواره به عنوان یک نیاز مطرح شده است. سال‌هاست واردات خودرو محدود و ممنوع بوده است تا کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد و بتواند با خودروی خارجی رقابت کند.

وی تصریح کرد: در کوتاه‌مدت اگر واردات خودرو آزاد شود شاید بر تقاضای ارز تأثیرگذار بوده و نرخ ارز را افزایش دهد البته این تغییر چندان محسوس نیست، زیرا نرخ ارز از فاکتورهای بسیاری تأثیر می‌گیرد که یکی از آنها واردات خودرو خواهد بود.

استاد دانشگاه اصفهان گفت: اگر تورم کنترل شده و همزمان تحریم‌ها نیز برداشته شود تا صادرات غیر نفتی رونق یابد، واردات خودرو نیز تأثیرات ناچیز و کوتاه‌مدت بر افزایش نرخ ارز خواهد داشت زیرا در مجموع اگر واردات خودرو به صورت رسمی آزادسازی شود، منجر به تأثیرات غیر مستقیمی بر صنعت خودرو نیز نیز خواهد شد.

طیبی تاکید کرد: خودروهای داخلی اکنون رقیب عمده‌ای ندارند و با آزادسازی واردات خودرو برای حفظ بازار خود مجبور به افزایش کیفیت شده که پس از آن خودروهای داخلی برای صادرات نیز مناسب خواهند شد، همین موضوع ارزآوری به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکنون که واردات خودرو ممنوع است، از طریق کانال‌های غیر رسمی خودروی خارجی با چندین برابر قیمت وارد می‌شود؛ به طوری که قیمت آن برای مصرف کننده دو برابر قیمت واقعی است. واردات خودرو در شرایط فعلی اقدامی صحیح و اقتصادی است که البته این کار باید به تدریج انجام شده و آگاه سازی در رابطه با آن انجام شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: زمانی که قدرت صادراتی خودروی داخلی افزایش یابد، صنایع وابسته از جمله قطعه سازان نیز رونق یافته و کالای با کیفیت‌تری تولید خواهند کرد. قطعات یدکی خودرو مزیت صادراتی خوبی برای صادرات دارد.

کد خبر 531005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    توی این شرایط واوضاع بد بازار که ازشدت گرانی قفل وبه خواب رفته است این دیگه استخاره انداختن داره به نفع مردم محروم وپایین دست والبته زیربنای جامعه که اگرازاولین روز تمام مصوبات واقداماتمان حفظ سطح زندگی این گروه وعوام بود الان هم ارزش پولمان حفظ شده بود هم الگویی وانگیزه ای داشتیم که تورم مهارشده داشتیم واقتصادی که همه ازش راضی بودن