هوشمندسازی تنها فراهم آوردن تجهیزات فن‌آورانه نیست

یک دکترای شهرسازی گفت: فرآیند هوشمندسازی باید همه جانبه باشد و تمامی ابعاد شهر از سخت افزار تا نرم افزار مورد توجه قرار دهد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در دنیای امروزی هوشمندسازی در بسیاری از حوزه‌ها مطرح است اما در حوزه شهری معنا و مفهوم خاص خودش را دارد.

وی افزود: هوشمندسازی در شهر تمام ابعاد و حوزه‌های شهری را در بر می‌گیرد. هوشمندسازی باید همه جانبه باشد و تمامی ابعاد شهر از سخت افزار تا نرم افزار مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: گسترش فناوری زمینه را فراهم کرد تا شهرهای امروزی به لحاظ ساختاری در مسیر هوشمندسازی قرار بگیرند اما این هوشمندسازی در همه ابعاد محقق نشد.

شبانی تصریح کرد: بومی سازی فناوری غالباً در شهرهای کشورهای در حال توسعه مورد بی توجهی قرار می‌گیرد و فناوری‌های وارداتی از کشورهای توسعه یافته تماماً جوابگوی مسائل این شهرها نیست.

وی اضافه کرد: در این شهرها زیرساخت‌های فناورانه و بسترهای اجتماعی اقتصادی برای توسعه وجود ندارد لذا ورود فناوری‌های به روز نیز نمی‌تواند به فرآیند هوشمندسازی شهر کمک کند.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: شهرهای کشورهای در حال توسعه تا حدودی در راستای ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات شهری و هوشمندسازی شهر اقدام کرده‌اند که البته کافی نیست اما در زمینه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کم کاری‌های اساسی وجود دارد که نیاز است مورد توجه قرار بگیرد.

شبانی افزود: چنانچه هوشمندسازی از این بعد مورد توجه نباشد، فراهم آوردن بهترین امکانات فناورانه و زیرساختی نیز به فرآیند هوشمند کردن شهر کمکی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن بسترهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی به عنوان زیربنا و پیش زمینه هوشمندسازی شهر مطرح است و تا زمانی که مدیریت شهری اقدامات اساسی در این خصوص انجام ندهد، این فرآیند ناقص و ناتمام خواهد بود.

کد خبر 530641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.