طالبان تلاش می‌کند مانع تقویت داعش در افغانستان شود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بی تردید یکی از مهمترین برنامه‌های آمریکا برای افغانستان جذب مردم این کشور به داعش است. موضوعی که داعش در افغانستان دنبال می‌کند تا بتواند از میان گروه‌های مختلف مردم افغانستان نیرو جذب کند.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف شکل دهی به گروهک خشن و تروریستی داعش که دست ساخته آمریکا است را می‌توان از بین بردن هر گونه امنیت در منطقه بخصوص در کشورهای اسلامی عنوان کرد. آمریکایی‌ها برای تحقق این هدف شوم خود، از چهار سال گذشته با گسیل نمودن داعش به مرزهای کشورهای مختلف همسایه ایران و بخصوص کشورهای آشوب زده و جنگ زده‌ای مثل افغانستان، تلاش می‌کنند تا به واسطه آن، امنیت مرزهای جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی افزود: با اینکه هدف تقویت و حمایت آمریکا از گروهک تروریستی داعش در منطقه و در کشورهای هم مرز و همسایه با جمهوری اسلامی ایران واضح و مشخص است، اما حاکمان فعلی افغانستان سابقه برخوردهای مکرری با داعش دارند. به عبارت دیگر طالبان در طول چهار سال گذشته تاکنون بر آن بوده تا با ابزارها و تاکتیک‌های مختلفی مانع تقویت هر چه بیشتر این گروه در افغانستان شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بی تردید یکی از مهمترین برنامه‌های آمریکا برای افغانستان جذب مردم این کشور به سمت داعش است. موضوعی که داعش در این کشور دنبال می‌کند تا بتواند از میان گروه‌های مختلف مردم افغانستان نیرو جذب کند.

صدرالحسینی اضافه کرد: داعش تلاش می‌کند تا با جذب نیرو از مردم افغانستان امنیت کشورهای پیرامون این کشور را تهدید کند. از سوی دیگر، طالبان تلاش می‌کند تا مانع تقویت این گروه تروریستی در کابل شود؛ لذا طی دو ماه گذشته که توانسته بود موفقیت‌های نسبی در حوزه مسائل امنیتی در افغانستان کسب کند، آمریکایی‌ها باز از توطئه‌های خباثت‌آمیز خود دست نکشیدند و با تجهیز و تحریک داعش، قدم بعدی خود یعنی بی ثباتی هر چه بیشتر و کشتار مردم و شیعیان مظلوم افغانستان را کلید زدند.

وی افزود: بی تردید آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با برهم زدن امنیت افغانستان، زمینه‌های بروز جنگ داخلی و افزایش ناامنی در این کشور را رقم بزنند. برای این منظور از داعش برای عملیات‌های تروریستی و وحشیانه کمک می‌گیرد؛ هر چند در هفته‌های اخیر حمله طالبان به چند مقر داعش باعث شد این گروه تروریستی نتواند حملات خود را انجام دهد، لذا بعضی از عملیات‌های مذکور عقب افتاد، اما در جمعه گذشته اقدام انتحاری داعش در مسجد شیعیان که به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت مسئولیت آن را برعهده گرفت منجر به وقوع فاجعه بزرگی شد که تعداد کثیری از مسلمانان و شیعیان در آن به شهادت رسیده یا زخمی شدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: قطع به یقین حملات انتحاری و حملات نظامی داعش در افغانستان گویای این موضوع است که تأمین امنیت در افغانستان برای طالبان چندان کار سهل و آسانی نخواهد بود. بی تردید آمریکا برای افزایش تهدیدات امنیتی در منطقه و افزایش خطر حملات تروریستی داعش در افغانستان و مرزهای کشورهای همسایه بر روی این گروهک آدم کش و تقویت عناصر ضد انسانی این گروه سرمایه گذاری خواهد کرد.

صدرالحسینی ادامه داد: می‌توان گفت مبارزه با حرکات و فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان، آزمایشی بزرگ برای طالبان در تأمین امنیت کشورش به شمار می‌رود. در این موضوع شکی وجود ندارد که اگر طالبان به عنوان حاکمان کنونی افغانستان نتوانند امنیت عمومی این کشور را به نحو مطلوبی برقرار کنند، در اداره جامعه در حال تکثیر خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند که پیامدها و تبعات بعدی آن برای مردم و برای حاکمان افغانستان بسیار سخت و حل آن زمان بر خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشته و مجروح شدن تنی چند از نمازگزاران در مسجد شیعیان قندوز که منجر به تحریک احساسات عمومی مسلمانان و تمامی آزادگان جهان شد، موضوعی بس مهم بود که رهبر انقلاب اسلامی ایران ضمن ابراز پیام تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از نمازگزاران مسجد سید آباد در قندوز به این نکته اشاره کردند که مسئولان فعلی افغانستان باید کسانی که در این جنایت بزرگ دخیل بودند را شناسایی و به محکمه بسپارند؛ ضمن اینکه رهبر فرزانه انقلاب به حاکمان کنونی افغانستان یادآوری کردند که باید از وقوع هر گونه اقدامات مشابهی که جان مردم و نمازگزاران و مسلمانان را تهدید می‌کند با شدت و دقت تمام جلوگیری به عمل آورده شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: بی تردید پیام و ورود مقام معظم رهبری به این موضوع نشان دهنده اهمیت آن است؛ چرا که منافع ملی مردم افغانستان و حفظ امنیت و تأمین ثبات در این کشور یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبری در ماه‌های گذشته بوده است.

کد خبر 530612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.