عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

دیدار قالیباف با مراجع تقلید ، وضعیت تصویب لوایح مبارزه با پولشویی و وضعیت افغانستان در جوامع بین المللی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۳۰ آبانماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌رضایت ۷۲ درصدی مردم» به بررسی نتایج نظرسنجی عملکرد دولت رئیسی در مقایسه با عملکرد دولت دوازدهم پرداخت و نوشت: براساس نتایج نظرسنجی‌های جداگانه‌ای که مرکز افکارسنجی «گالوپ» و دانشگاه «مریلند» در آمریکا از ایرانیان انجام داده‌اند، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است و اکثریت ایرانی‌ها نیز از عملکرد او در چند هفته نخست فعالیت دولتش رضایت دارند. نظرسنجی‌های این دو مؤسسه امریکایی، به‌صورت جداگانه انجام شده، اما یافته‌های آنها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. این امر نه تنها بر صحت این داده‌ها می‌افزاید، بلکه برای دولت و رئیس‌جمهوری که تنها چند هفته از فعالیت آنها می‌گذرد، قابل توجه است. بویژه از این نظر که هنوز مشکلاتی چون تورم، گرانی و اشتغال به قوت خود باقی است و اقدامات دولت در این زمینه‌ها هنوز به ثمر ننشسته است.

اما این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان، نسبت به بهبود شرایط در آینده امیدوارند و معتقدند تا سه سال آینده وضع کشور در زمینه گرانی، تورم و اشتغال بهبود خواهد یافت؛ امیدی که می‌تواند مهم‌ترین سرمایه دولت سیزدهم تلقی شود.

به‌گزارش فارس، نتایج نظرسنجی گالوپ که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی انجام شد، نشان می‌دهد ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد رئیس جمهوری رضایت دارند. این مؤسسه، واکسیناسیون گسترده کرونا را یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهوری برشمرد و نوشت: «افزایش دسترسی به واکسن از منابع غیر غربی و تأکید دولت جدید به اقدام برای مقابله با بیماری همه‌گیر احتمالاً عامل افزایش اعتماد مردم ایران به دولت کشورشان بوده است.»

مؤسسه گالوپ تصریح کرده «رئیسی با اندوخته‌ای از حسن نیت در میان مردم ایران روی کار آمده، اما اگر دولت او نتواند به وعده‌هایش برای مقابله با کرونا عمل کند رضایت از او بشدت در افکار عمومی تنزل خواهد یافت.»

یافته‌ها و نتایج نظرسنجی گالوپ با نظرسنجی دیگری که به تازگی دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی ایران‌پل انجام داده‌اند مطابقت و همسویی قابل توجهی دارد. در آن نظرسنجی که نتایج آن دوشنبه گذشته منتشر شد این نتیجه به‌دست آمده که مردم ایران علاوه بر نگاه خوش‌بینانه به دولت سیزدهم، از ایالات متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق نگاه مثبتی دارند.

در نظرسنجی دانشگاه مریلند ۳۳ درصد پاسخ گویان عملکرد رئیس‌جمهوری جدید را «تاحدی مطلوب» و ۴۵ درصد نیز عملکرد او را «بسیار مطلوب» توصیف کردند که در مجموع نشان می‌دهد ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان از عملکرد رئیس جمهوری رضایت دارند.

عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مگر نمی‌خواستید تصویبFATF به نام شما سند بخورد؟» به بررسی وضعیت تصویب لوایح مبارزه با پول‌شویی پرداخت و نوشت: لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF شاید یکی از فرسایشی ترین لوایحی بوده که تاکنون در یکی از نهادهای انقلابی کشور مانده، خاک می‌خورد و به نظر می‌رسد هنوز هم عزمی برای حل و فصل این لوایح و تصویب آنها وجود ندارد. از سال ۱۳۸۸ که ایران به دلیل ملحق نشدن به FATF در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت، همواره بحث بر سر پیوستن یا عدم الحاق ایران به این گروه مطرح بوده است. البته در فضای پسا برجام، ایران از لیست سیاه به طور موقت خارج شد ولی در پی تصویب نشدن لوایح مرتبط با آن بار دیگر در این فهرست قرار گرفت. سال‌ها است که تلاش‌ها برای تصویب این لوایح در دولت و مجلس به در بسته خورده است و مجموعه حاکمیت هم هنوز به نتیجه مشخصی در خصوص تصویب یا عدم تصویب این لوایح نرسیده است.

همین مساله نیز باعث شده تا ایران برای چندمین بار در سال‌های اخیر در لیست سیاه FATF یعنی لیست کشورهای غیر همکار و در معرض اقدام‌های تقابلی قرار گیرد. این در حالی است که در تشریح لوایح چهارگانه FATF و سرنوشت هر یک از آنها در مجاری قانونی ایران لازم به یادآوری است که لوایح مذکور عبارتند از اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی، الحاق ایران به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فرا ملی (پالرمو) و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) که از چهار لایحه اشاره شده تاکنون لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» به تصویب رسیده‌اند اما لوایح پالرمو و CFT که در دی ماه سال ۱۳۹۸ و در پی تصویب مجلس و رد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

این در حالی است که دولت حسن روحانی تلاش‌های بسیاری برای تصویب این لوایح انجام داد و حتی پس از نوبت اولی که این لوایح از سوی مجمع تشخیص کنار گذاشته شد در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار دستور به مجمع برای بررسی مجدد این لوایح شد و در دی ماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و رئیس مجمع از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF خبر داد اما از آن زمان تاکنون اراده‌ای در مجمع برای تعیین‌تکلیف این لوایح وجود نداشته است. هر چند که به قرائت عده‌ای مجمع می‌خواست آن لوایح در دولت روحانی تصویب نشوند تا به نام آن دولت تمام نشود. اما شاهدیم که با گذشت ۲ ماه از روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی هنوز هم این لوایح در مجمع معلق و بلاتکلیف‌اند و معلوم نیست که در نهایت چه تصمیمی برای این لوایح اتخاذ خواهد شد.

عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان» به بررسی وضعیت افغانستان در جوامع بین‌المللی پرداخت و نوشت: افغانستان، نزدیک به دو ماه بعد از خروج کامل نظامیان خارجی از این کشور و سلطه کامل گروه شبه‌نظامی طالبان، همچنان یکی از عمده‌ترین دستور کارهای امنیتی و دیپلماتیک در سراسر جهان است. از اسلام‌آباد تا بروکسل، موضوع افغانستان و طالبان، همچنان یکی از کلیدی‌ترین بحث‌های روز است. یک روز بعد از نشست مسکو با حضور ۹ کشور منطقه و طالبان، در مورد افغانستان، پنجشنبه هفته جاری نیز افغانستان در دیگر پایتخت‌های جهان، از جمله در بروکسل، مقر ناتو، اسلام‌آباد پایتخت پاکستان و سوچی در روسیه، بحث اصلی بود.

در اسلام‌آباد، پایتخت همسایه جنوبی افغانستان، وزیر خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی، روز پنجشنبه تصمیم گرفت در سفری که نخستین سفر در این سطح از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان است، به این کشور سفر کند. در بروکسل، وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، در نخستین روز نشست دوروزه خود مفصل در مورد درس‌های عملیات ۲۰ ساله مشترک در ناتو گفت‌وگو کردند و در سوچی، تفرجگاه کرانه دریای سیاه روسیه، ولادیمیر پوتین در یک نشست امنیتی بین‌المللی خبر داد که روسیه به خارج کردن طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی می‌اندیشد. اظهارات پوتین، این گمانه را تقویت کرد که ممکن است روسیه قصد داشته باشد، هماهنگ با پاکستان و چین، به سمت رسمیت بخشیدن به حاکمیت طالبان در کابل حرکت کنند.

این نخستین‌بار نیست که گروه شبه‌نظامی افراطی طالبان در افغانستان به قدرت می‌رسد و نخستین‌بار هم نیست که همسایه جنوبی افغانستان، برای به رسمیت شناختن و مشروعیت بخشیدن بین‌المللی به این گروه شبه‌نظامی افراط‌گرا، بی‌قراری می‌کند. سال ۱۹۹۶، هنگامی که طالبان بر افغانستان مسلط شد، پاکستان با همراهی امارات متحده عربی و پادشاهی عربستان سعودی، نخستین کشورهایی بودند که حکومت تازه‌تاسیس این گروه افراط‌گرا را به رسمیت شناختند. ۱۵ اوت امسال نیز زمانی که طالبان بدون کوچک‌ترین مقاومتی از سوی نیروهای حکومت پیشین، کابل را تصرف کرد، نخستین فردی که برای هماهنگ‌کردن فعالیت‌های این گروه به کابل سفر کرد، فائز حمید، مدیر کل سرویس اطلاعات ارتش پاکستان ISI بود.

بعد از گذشت دو ماه از آن سفر حالا نوبت به یک مقام رسمی پاکستان رسیده است تا در سفری رسمی به کابل برود. وزیر خارجه پاکستان، با همراهی فائز حمید که آخرین روزهای کار خود را در مقام ریاست ISI می‌گذراند، به کابل سفر کرده بود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است که دستور کار اصلی او در سفر به کابل، گفت‌وگو در مورد بازگشایی گذرگاه مرزی چمن، میان افغانستان و پاکستان است که در طول دو هفته گذشته بسته شده و باعث دردسرهایی برای کامیون‌داران و صادرکنندگان پاکستانی شده است. شاه محمود قریشی در پایان دیدارهایش بیرون ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوهای خوبی در مورد عبور و مرور از این گذرگاه مرزی با مقام‌های طالبان داشته است و یک هیأت از طالبان به زودی به اسلام‌آباد سفر خواهند کرد تا بازگشایی این گذرگاه مرزی نهایی شود. قریشی گفت: «گفت‌وگوهای ما با رهبری طالبان بسیار جزئی بود و نخست‌وزیر و تقریباً همه اعضای کابینه طالبان در این نشست حضور داشتند.»

عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملاقات در قم» به بررسی دیدار قالیباف با مراجع تقلید پرداخت و نوشت: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای بررسی وضعیت استان و دیدار با علما و مراجع تقلید به قم سفر کرد. او در ابتدای سفر خود میهمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی بود و با این شخصیت حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این سفر به زیارت حرم حضرت معصومه (س) رفت و پس از زیارت با حجت‌الاسلام سعیدی، تولیت آستان دیدار کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی در این دیدار گفت: «یکی از افتخارات ما انتخاب شما، آقای رئیسی و آقای اژه‌ای بود که در سه قوه حضور داشته و متحد باشند که نمونه آن را تاکنون در سال‌های پس از انقلاب نداشتیم و این نکته لازم به ذکر است که دشمنان نمی‌خواهند شما رؤسای قوا با یکدیگر وحدت داشته باشید». تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) معیشت را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم دانست و خاطرنشان کرد: «شورای فرهنگ عمومی کشور طرح‌ها و برنامه‌های خوبی دارد، اما وضعیت مالی آنها خوب نیست که باید در جریان بررسی لایحه بودجه به آن توجه شود». قالیباف هم در این دیدار گفت: «در روز تودیع و معارفه آیت‌الله رئیسی و حجت‌الاسلام اژه‌ای مطرح کردم که ما وظیفه همکاری داشته و محکوم به موفقیت هستیم».

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی و همدلی میان قوا کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: «این موضوعات باید منجر به هم‌افزایی برای حل مشکلات شود؛ به‌خصوص که مردم در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند».

عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله بی‌سابقه به پایگاه آمریکایی التنف چرا تعیین‌کننده و مهم است؟» نوشت: پایگاه استراتژیک آمریکا در «التنف» واقع در جنوب شرق سوریه چهارشنبه شب هدف حملات گسترده پهپادی قرار گرفت. آمریکا این حمله را تأیید کرده اما از دادن اطلاعات مربوط به تلفات خودداری می‌کند. این حمله حدود یک هفته پس از حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به «تدمر» صورت می‌گیرد که مقاومت گفته بود، انتقامش را می‌گیرد!

چهارشنبه شب بود که رسانه‌های عربی از وقوع حمله‌ای دقیق و پیچیده به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی در «التنف» (جنوب شرق سوریه) خبر دادند. شبکه قطری «العربی» به نقل از برخی منابع اعلام کرد که پهپادی ناشناس پایگاه التنف را که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در آن مستقر هستند، هدف قرار داده است. این شبکه در ادامه اعلام کرد نیروهای آمریکایی پس از این حمله، «منطقه پرواز ممنوع» اعلام کردند. لحظاتی پس از انتشار این اخبار، یک مقام نظامی سنتکام در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز» حمله راکتی به پایگاه التنف را تأیید کرد؛ اما مدعی شد به هیچیک از نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از چند منبع گزارش داد یک پهپاد با چهار راکت پایگاه التنف در مثلث اردن، سوریه و عراق را هدف قرار داده است. با این حال، اسپوتنیک افزود هنوز جزئیاتی درباره تلفات و خسارت احتمالی ناشی از این حمله در دست نیست.

سپس نوبت به شبکه «المیادین» رسید که لحظاتی بعد به نقل از برخی منابع گزارش داد این پایگاه آمریکایی با پنج پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. المیادین در ادامه اضافه کرد در این حمله، خوابگاه نظامیان و پادگان‌های نظامی هدف قرار گرفته‌اند و حمله منجر به ویرانی گسترده و آتش‌سوزی شده است. منابع امنیتی عراق مرتبط با ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا هم همان چهارشنبه گفتند، پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن با پنج پهپاد هدف قرار گرفته شده است. به گزارش ایسنا، این منابع به شبکه روسی راشاتودی گفته‌اند، حمله از داخل خاک سوریه انجام شده نه از خاک عراق. در ادامه «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» بامداد پنجشنبه بیانیه‌ای درباره حمله اخیر به پایگاه «التنف» منتشر کرد. سنتکام در این بیانیه با بیان اینکه پایگاه التنف در سوریه مورد حمله عمدی و هماهنگ هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته است، گفت در حال بررسی ابعاد و جزئیات این حمله است. شبکه «الجزیره» به نقل از این سازمان تروریستی گزارش داد: «در حال حاضر از تلفات آمریکایی‌ها اطلاعی نداریم. ما به همکاری با شرکای خود برای تأیید اینکه آیا تلفاتی حادث شده یا خیر، ادامه می‌دهیم». سنتکام سپس تهدید کرد: «ما حق طبیعی خود را برای دفاع از خود و مقابله به‌مثل در زمان و مکان مناسب، محفوظ می‌داریم».

این گزارش در حالی منتشر شده که پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی «العمر» و میدان گازی کنیکوی استان دیرالزور در ماه‌های گذشته چند بار هدف حملات راکتی قرار گرفتند. آمریکا در چند نقطه از منطقه «الجزیره» سوریه به‌ویژه در میدان‌های نفتی و گازی این کشور با هدف سرقت و قاچاق منابع پایگاه ایجاد کرده است. واشنگتن با پشتیبانی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) ماهانه منابع استخراج‌شده از میدان‌های مذکور را به پایگاه‌های خود در کشورهای مجاور قاچاق می‌کند.

عبرت‌های ناتو از جنگ افغانستان

کد خبر 530609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.