چرا کپنهاگ بهترین شهر جهان برای غذا شد؟

اجتناب از محدود شدن به سنت‌های قدیمی پخت غذا، کپنهاگ را به شهر شماره یک جهان در زمینه غذا تبدیل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قرارگیری نام دو مورد از رستوران‌های کپنهاگ (نوما و گرانیوم) در جایگاه اول و دوم لیست بهترین رستوران‌های جهان در اوایل اکتبر سال جاری، پایتخت دانمارک را به مرکز جهانی غذاخوری‌های خوب تبدیل کرد. کپنهاگ یک شهر کوچک و دانمارک فقط یک نقطه ریز در نقشه جهان است، بنابراین شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد که غذاهای سرو شده در دو مورد از رستوران‌های آن تا این حد در سراسر جهان می‌درخشد.

شکسته شدن مرزهای تاریخی غذا در کپنهاگ

سرآشپزهای این رستوران‌ها راز موفقیت خود را بسنده نکردن به تاریخ و فراتر رفتن از محدودیت‌های تاریخی در زمینه غذاها می‌دانند چرا که دانمارک هم‌چون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا دارای یک تاریخ آشپزی قوی نیست، لذا ضروری می‌داند که در رویکرد آشپزی خود کمی آزادانه عمل کند و گام خود را از مرزبندی‌های موجود فراتر گذارد.

چرا کپنهاگ بهترین شهر جهان برای غذا شد؟

برای مثال در ایتالیا تغییر رویه غذایی که به‌عنوان پیتزا شناخته شده است، نوعی جرم به حساب می‌آید و با جریمه همراه است با این حال در دانمارک می‌توان با آزادی عمل و آرامش بیشتری به ایجاد غذاهای جدید دست زد، تاریخ آشپزی را تغییر داد و با افزودن عنصر خلاقیت به آزادی عمل در این زمینه، نسل جوان‌تری از سرآشپزها را فارغ از هر گونه فشارهای عرف و سنت پرورش داد.

رستوران‌های کپنهاگ، با تمرکز روی کشت و خوارکی‌های فصلی اسکاندیناوی، از سال ۲۰۰۳ با روندی صعودی مواجه بوده و همواره به شکستن رکوردهای افتخارآمیز جهانی دست زده‌اند. تا پیش از آن می‌توان با قطعیت اعلام کرد که دانمارک هیچ‌گونه هویت آشپزی نداشته است و هیچ‌کس چیزی از غذاهای دانمارکی نمی‌دانست.

گرانیوم؛ اولین رستوران ستاره‌دار دانمارک

گرانیوم اولین رستوران دانمارکی است که موفق به دریافت نشان سه ستاره میشلن شد. این رستوران در طبقه هشتم ورزشگاه ۳۸ هزارنفری ملی فوتبال دانمارک قرار دارد. آنچه در گرانیوم از آن به‌عنوان "هنر بشقاب" یاد می‌شود تنها از چشم‌انداز بی‌نظیرش که روی هنر ظریف سرآشپز تأثیر دارد نشأت نگرفته، بلکه نمای پانورامای یکی از پارک‌های کپنهاگ از اتاق غذاخوری اصلی آن نیز که برگ‌های آن هر فصل در حال تغییر است و فراتر از آن نمایی از اقیانوس، روی این رستوران تأثیر بسزایی دارد.

چرا کپنهاگ بهترین شهر جهان برای غذا شد؟

کوفید (Kofoed) از جمله غذاهای فصلی محبوب اسکاندویناوی است که به‌عنوان یکی از بشقاب‌های غذای گرانیوم از اول سپتامبر به منوی این رستوران اضافه شد و در لیست غذاهای منوی پاییزی ۱۶ آیتمی اشتهاآور آن، در کنار برگ‌های کنگر و برگ‌های ترشی گردو، اسکالوپ «سنگ قرمز» و ترب کوهی، شاه‌میگوی ترد فیورد با سرکه گیلاس و به دنبال آن یک سری از ماهی‌ها و انواع غذاهای دریایی قرار گرفت.

نوما؛ رستورانی برای تجربه هیجان‌انگیز سفر صرف غذا

نوما، در فاصله‌ای بسیار دورتر از گرانیوم، کیمیاگری در قلب رستورانی به‌عنوان یک سرزمین عجیب و رویایی است که در منوی ۵۰ آیتمی آن، ۴۰ نوع از غذاها به صورت خوراک سرو می‌شود.

چرا کپنهاگ بهترین شهر جهان برای غذا شد؟

در اتاق غذاخوری اصلی رستوران، مجسمه‌هایی از لاک‌پشت‌ها و چتر دریایی روی گنبدی افلاک‌نما بالای سر مشتریان قرار گرفته‌اند. این رستوران، در فوریه سال ۲۰۲۰، تنها هفت ماه پس از افتتاح موفق به دریافت دو ستاره میشلن شد حال آنکه اکثر مردم بر این باور بودند که نوما هرگز به جایی نخواهد رسید. در حال حاضر مسئولین این رستوران در حال تدارک دیدن طراحی‌هایی خاص روی ظروفی هستند که در مقابل چشمان مشتریان قرار دارد.

نوما، از غذا به‌عنوان یک ابزار ارتباطی برای تغییر دنیایی استفاده می‌کند که بشر در آن زندگی می‌کند و در پس تمامی اقداماتش این ایده قرار دارد که صرف غذا نیاز به عبور از سفری بسیار هیجان‌انگیز دارد. مسئولان این رستوران با برداشت‌های سیاسی و بررسی مسائل اجتماعی دست به طراحی آن زده و سقف آن را به شکل گنبدی از زباله‌های پلاستیکی شناور در زندگی دریایی طراحی کرده‌اند. جدیدترین افزودنی به این سقف نیز ماسک است که در سال ۲۰۲۰ به آن اضافه شد. قصه‌ای که در پشت این طراحی وجود دارد در واقع تمرکز روی کودکان کار، پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها و حیوانات محبوس در قفس عنوان شده است.

چرا کپنهاگ بهترین شهر جهان برای غذا شد؟

کد خبر 530603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.