الکاظمی می‌ماند؟

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی نسبی جریان صدر، فعالیت‌ها برای انتخاب نخست وزیر جدید این کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجمین انتخابات پارلمانی عراق با پیروزی جریان مقتدی صدر به سرانجام رسید و نهایتاً نیروهای وابسته به ائتلاف سائرون توانستند ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان را به تنهایی و بدون ائتلاف با هیچ جریان دیگری کسب کنند. اما با این وجود به نظر می‌رسد همچنان مسیر انتخاب نخست وزیر جدید عراق از تشکیل ائتلاف‌های سیاسی در پارلمان می‌گذرد.

در حال حاضر با توجه به اینکه مقتدی صدر فراکسیون بزرگ‌تری را در پارلمان تشکیل داده است به نظر می‌رسد مسیرش برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق هموارتر شده است، اما برای انتخاب نخست وزیر مطلوب خود نیاز به همراهی مابقی احزاب سیاسی دارد؛ بر اساس اعلام کمیساری‌های عراق جریان فتح به رهبری هادی‌العامری موفق به کسب ۱۴ کرسی و ائتلاف سنی تقدم نیز توانست ۳۸ کرسی در پارلمان کسب کند. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی هم توانست ۳۵ کرسی به دست بیاورد و در اقلیم کردستان عراق نیز حزب دموکراتیک به رهبری مسعود بارزانی توانست ۳۲ کرسی کسب کند.

میدان آزادی بغداد در حالی که هفته گذشته شاهد حضور صدها نفر از حامیان جریان صدر بود، اما حامیان جریان‌های فتح و دولت قانون نیز به میدان آمدند و اعتراضات خود را در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعلام کردند و در حال حاضر نیز همچنان اعتراضات نسبت به نتایج انتخابات ادامه دارد.

با توجه به نتایج فعلی انتخابات و پیروزی جریان صدر به نظر می‌رسد این جریان سیاسی نقش مؤثری را در انتخاب نخست وزیر بعدی عراق ایفا خواهد کرد. در حالی که هنوز فردی به عنوان جانشین مصطفی کاظمی مطرح نشده، اما با توجه به گزارش‌ها، وی شانس اول تصدی این سمت است.

یکی از نزدیکان مقتدی صدر نیز گفته است که «جعفر الصدر سفیر عراق در بریتانیا، حسن الکعبی معاون رئیس پارلمان و ناصر الربیعی یکی از رهبران جریان صدر در کنار مصطفی الکاظمی از خوش‌شانس‌ترین افراد برای کسب نامزدی از سوی مقتدی صدر هستند.»

به باور بسیاری از تحلیلگران، شرایط کنونی عراق به گونه‌ای است که صدر مجبور خواهد شد الکاظمی را در سمت خود نگه دارد؛ زیرا کاظمی به دلیل وابسته نبودن به کشور ثالث یا جریان خاص از محبوبیت بالایی برخوردار و حتی نوری المالکی و هادی العامری با اینکه با کاظمی مخالف هستند، به طور ضمنی از وی حمایت می‌کنند. همچنین تفاهم‌های سیاسی با حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و ائتلاف پیشرفت به ریاست محمد حلبوسی هم به وی کمک خواهد کرد تا در موقعیت خود بماند.

هرچند الکاظمی بارها اعلام کرده است دوباره نامزد نخست وزیری نمی‌شود، اما سیاست‌هایش در چند ماه گذشته به‌خوبی نشانگر تلاش برای کسب دوباره کرسی نخست‌وزیری است.

مقتدی صدر به دنبال ائتلاف با اهل سنت است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رایزنی بین فراکسیون‌های سیاسی پارلمانی عراق آغاز شده است، اما هنوز اشخاصی مانند هادی العامری و نوری المالکی رهبران جریانات الفتح و دولت قانون نسبت به نتایج انتخابات اعتراض دارند.

به گفته وی، مقتدی صدر به تنهایی نمی‌تواند نخست وزیر جدید عراق را انتخاب کند و بر اساس گزارش ها با توجه به اختلافاتی که بین جریان صدر و مابقی جریان‌های شیعه وجود دارد، این جریان به دنبال ائتلاف با جریان‌های اهل سنت و مسیحی گام برداشته است.

به عقیده این کارشناس مسائل خاورمیانه، با توجه به اینکه ائتلاف سنی تقدم عراق به رهبری محمد حلبوسی ۳۸ کرسی و حزب کردهای دموکرات ۶۱ کرسی در پارلمان ملی عراق کسب کرده‌اند، به نظر می‌رسد مقتدی صدر سعی دارد با این دو جریان اهل سنت برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق ائتلاف کند.

به گفته هانی زاده، بسیاری از بازیگران منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی و امارات به دنبال تشکیل ائتلاف جدید مقتدی صدر با جریان‌های کرد و اهل سنت هستند تا مابقی جریان‌های شیعه از تأثیرگذاری در انتخاب نخست وزیر جدید به حاشیه رانده شوند.

وی در ادامه می‌گوید: مقتدی صدر در حال حاضر رایزنی خود را برای تشکیل فراکسیون اکثریت با احزاب اهل سنت آغاز کرده است و در صورتی که نخست وزیر جدید عراق با دخالت جریان‌های اهل سنت تشکیل شود، دولت بعدی عراق در تقابل با مرجعیت شیعه خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که مقتدی صدر به عنوان گزینه ابتدایی نخست وزیر عراق، اسعد العیدانی استاندار بصره را پیشنهاد خواهد داد و در صورتی که با این گزینه مخالفت شود، به دنبال معرفی اعیاد عبیداوی خواهد بود که یکی از چهره‌های ضد جمهوری اسلامی ایران و سکولار است.

به گفته هانی زاده، باید منتظر ماند و دید جریان مقتدی صدر با کدامیک از احزاب سیاسی پارلمان ائتلاف خواهد کرد. جریان الفتح و دولت قانون نیز در حال حاضر تمام تلاش خود را جهت تأسیس ائتلافی شیعه با مقتدی صدر به کار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: احتمال گرایش ائتلاف مقتدی صدر و اهل سنت پارلمان به مصطفی الکاظمی بسیار زیاد است؛ زیرا با توجه به روابط مناسبی که الکاظمی توانست با کشورهای غربی ایجاد کند، نظر کشورهای غربی نیز بر ابقای الکاظمی در پست نخست وزیری است.

نظر اکثریت پارلمان عراق، ابقای الکاظمی است

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل نیز به ایمنا می‌گوید: بسیاری از جریانات غربی و عربی تمایل دارند فردی نخست وزیر عراق شود که روابط مناسبی با آن‌ها داشته باشد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد الکاظمی مطلوب‌ترین گزینه نخست وزیری برای این جریانات باشد.

به گفته وی، جریانات دولت قانون و الفتح به دنبال تشکیل ائتلافی سیاسی در پارلمان هستند تا بتوانند نقش تأثیرگذاری در انتخاب نخست وزیر ایفا کنند. در صورتی که احتمال ابقای الکاظمی به عنوان نخست وزیر مطرح شود، این جریانات با آن مخالفت می‌کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: با توجه به روابط مناسب کردها و اهل سنت با الکاظمی، نظر اکثریت پارلمان بر ابقای نخست وزیر بوده و به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد.

کد خبر 530597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.