تجربه بافت تاریخی دو جهانشهر

نشست انتقال تجارب بازآفرینی بافت‌های تاریخی اصفهان و یزد امروز _ پنجشنبه ۲۹ مهرماه_ با حضور اعضای شورای شهر، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان و مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد و جمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با هدف بهره‌گیری از تجربیات موفق شهر یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران، ثبت شده در فهرست آثار میراث فرهنگی یونسکو و همچنین ظرفیت‌سنجی و ظرفیت سازی، سیاستگذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه بافت تاریخی اصفهان و برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات مشترک بین دستگاه‌های متولی با حضور دستگاه اجرایی استان اقدام به برگزاری نشست تخصصی هیأت اندیشه‌ورز کرده است.

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: در اصفهان گنجینه‌هایی داریم که با ثروت‌های دیگر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، به عنوان مثال بافت تاریخی قابل مقایسه با نفت و گاز نیست، زیرا آنها تمام شدنی است، اما هر چه زمان از قدمت بافت‌های تاریخی می‌گذرد ارزش این بافت‌ها افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: ممکن است انرژی‌های نو در آینده جایگزین نفت و گاز شود، اما هیچ چیزی نمی‌تواند جای بافت تاریخی را بگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در بافت‌های تاریخی، افزود: این اقدامات باید افزایش پیدا کند، همچنین عصارخانه جمالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید لیستی از میراث‌های نیازمند توجه و رسیدگی تهیه شود، تصریح کرد: تهیه لیستی از سازمان‌هایی که می‌توان با آنها برای توجه بیشتر به بافت‌های تاریخی شهر تعامل داشت، ضروری است.

تجربه بافت تاریخی دو جهانشهر

تعامل سازنده شهرداری و میراث فرهنگی، شاخصه موفقیت در محورهای تاریخی و گردشگری

«وحید مهدویان» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در ادامه جلسه گفت: برگزاری جلسه انتقال تجارب موفق بازآفرینی بافت‌های تاریخی شهرهای اصفهان و یزد، سرآغازی برای تعامل سازنده بین شهرداری و میراث فرهنگی به عنوان دو بازیگر اصلی حوزه احیای بافت‌های تاریخی است زیرا دوستی و مودت دو ارگان می‌تواند نقش سازنده‌ای برای احیای بافت‌های تاریخی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تعامل بین شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان می‌تواند سازنده باشد، اظهار کرد: تعامل شهرداری با سایر نهادها و ارگان‌ها در استان‌های دیگر به ویژه آن دسته که تجربه موفقی در بازآفرینی بافت‌های تاریخی و میراثی دارند، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در فصل جدید مدیریت شهری ارتباط بین شهرداری و میراث فرهنگی یزد سازنده خواهد بود که هدف جلسه اعلام دوستی و تحکیم این موضوع بین شهرداری و میراث فرهنگی و استفاده از تجربیات بخش خصوصی و ارگان‌های سایر استان‌ها برای تدوین نقشه راه است.

وی یکی از شاخصه‌های موفقیت در محورهای تاریخی و گردشگری را تعامل سازنده شهرداری و میراث فرهنگی دانست و گفت: تمایل داریم از تجربیات یزد استفاده کنیم، سپس پیشنهادات اجرایی در اصفهان مورد بررسی قرار گیرد زیرا شهر یزد در حوزه میراث فرهنگی موفق عمل کرده است.

مهدویان تصریح کرد: معتقدیم اگر هم‎افزایی ایجاد شود اتفاقات خوشایندی در این راستا رقم خواهد خورد، بنابراین باید از ظرفیت و توانایی‌ها استفاده و با سایر دستگاه تعامل ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اختلافی بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود ندارد، اظهار کرد: در بستر هم افزایی باید از ظرفیت‌ها استفاده کرد تا با نگاه مردم محوری حرکت‌های سازنده انجام شود.

اصفهان باید مرکز گردشگری بین‌المللی باشد / ۱۱ درصد درآمد دنیا از گردشگری

در این جلسه «رضا سلطانی» متخصص برند سازی مقاصد گردشگری گفت: توجه به مثلث طلایی گردشگری با سه ضلع اصفهان، یزد و شیراز بسیار مهم است؛ معتقدم باید تهران را از مثلث گردشگری جدا دانست، زیرا این کلانشهر به جهت ترافیک سنگین و بالا بودن قیمت‌ها نیاز به گردشگری ندارد.

وی افزود: با بهبود شرایط کرونایی (تا حدود دو ماه آینده) باید برخی از نقاط کشور از جمله اصفهان، یزد و شیراز به روی گردشگران باز شود و در زمینه بازاریابی گردشگری اقدام و برای توریست‌ها اعتماد سازی کرد.

متخصص برند سازی مقاصد گردشگری تصریح کرد: سه شهر اصفهان، یزد و شیراز باید به سمبل گردشگری بین المللی تبدیل شود، افزود: هر چند گردشگرانی که به ایران سفر کردند، از سفر به این کشور راضی بوده‌اند، اما، باید تبلیغات گسترده در ارتباط با ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی انجام شود.

وی اظهار کرد: برند سازی تورهای گردشگری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا گردشگری نوعی تجارت است و باید این صنعت مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی با بیان اینکه ۱۱ درصد درآمد دنیا از گردشگری است، گفت: گردشگری بزرگترین صنعت دنیا به شمار می‌رود از این رو ایران باید در این باره اقدامات زیادی انجام دهد؛ البته اصفهان مرکز گردشگری بین المللی است و باید حرف اول را بزند.

لزوم نگاه هم‌پیوند برای آینده گردشگری محلات

«سحر موحد» پژوهشگر حوزه گردشگری از جهاد دانشگاهی اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در بازتعریف نقش محلات هدف گردشگری، در راستای توسعه گردشگری رویکرد بازآفرینی فرهنگ مبنا مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین بافت‌های تاریخی شهر اصفهان در مناطق یک و سه شهرداری قرار دارد، گفت: مطالعه آماری پیرامون ظرفیت بافت تاریخی شهر انجام شده و موارد مربوط به تک تک آثار تاریخی به روز رسانی شده و در مسیر مطالعات، چالش‌ها بررسی و پاسخ‌ها ارائه شده است.

پژوهشگر حوزه گردشگری از جهاد دانشگاهی اصفهان تاکید کرد: چارچوب روایت‌ها، مشاهیر، تم محلات، محورهای تاریخی، مرز محلات، روایت‌ها و داستان‌های محله و آداب و رسوم ساکنان آنها مورد مطالعه قرار گرفته است؛ همچنین مرز محلات دقیق سازی شده زیرا به لحاظ سیر تاریخی دارای اهمیت است، به عنوان مثال در محله شهشهان اصالت، در جویباره صلح طلبی بین اقوام، در محله درب کوشک حماسی و پهلوانی و در محله سنبلستان تعزلی و ادبی مدنظر بوده است.

وی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده مشاغل شاخص محلات مورد بررسی قرار گرفته و پیرامون کاربری‌های وضع موجود و پیشنهادات مطالعاتی انجام شده است، افزود: علاوه بر این اقدامات، عناصر تاریخی محله و خانه‌های تاریخی تک به تک بررسی و عوامل استراتژیک خارجی برای هر محله به دست آمد و ماتریس در نظر گرفته شد.

موحد خاطرنشان کرد: آینده‌ای بر اساس اهداف، راهبردها و سیاست‌ها و اقدامات در نظر داریم که از جمله آنها می‌توان به پیوند پهنه‌های تاریخی، کریدورهای بصری، محوطه سازی، مرمت و ساماندهی سقاخانه‌ها، جداره سازی محورها و مسیرها، کاربست عناصر طبیعی، آرام‌سازی گذرهای محله، برگزاری رویدادهای گردشگری، افزایش امنیت محله‌ها، مناسب‌‎سازی فضاها به منظور حضور معلولان و ایجاد المان‌های شهری در محله‌ها با همکاری هنرمندان اشاره کرد؛ البته برای هر پروژه پیشنهادی محلات هدف گردشگری، شناسنامه تهیه شده است.

وی گفت: برای آینده گردشگری محلات باید نگاه هم‌پیوند داشته باشیم، البته چگونگی دستیابی به نقطه مقصد، توجه به مباحث زیست محیطی، مدیریتی، کالبدی و اقتصادی است.

پژوهشگر حوزه گردشگری از جهاد دانشگاهی اصفهان با بیان اینکه مبادی ورودی گردشگران به محلات تاریخی بسیار مهم است، گفت: راسته بازارهای موجود در محلات به عنوان بازارگردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برخی پروژه‌های محرک توسعه پیشنهاد شده که می‌تواند نقطه عطفی در محلات شهر باشد و همگرایی و مشارکت مردم محلات را به همراه خواهد داشت.

تجربه بافت تاریخی دو جهانشهر

صنعت گردشگری، صنعت تفاوت‌ها / اجرای ۱۲۷۵ پروژه مرمتی در یزد

«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز اظهار کرد: نگاه ما به میراث و بافت‌های تاریخی، حفاظتی و هویتی است، نگاه حفاظتی به بناهای تاریخی باعث شده نشست‌های مشترک بین میراث و شهرداری به صورت هفتگی برگزار شود.

وی افزود: بسیاری از تصمیمات خوبی که در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی یزد گرفته شده و اتفاق افتاده در این دوره بوده، البته در راستای شهر دوستدار کودک و در دسترس پذیر بودن معابر شهر یزد نیز گام برداشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه حدود ۵۰ کیلومتر از معابر این شهر برای در دسترس پذیر بودن معلولان مناسب‌سازی شده است، تاکید کرد: در حالی که ایجاد رمپ در اماکن تاریخی یزد غیرقابل تصور بود، بسیاری از اماکن تاریخی یزد برای معلولان آماده سازی شد.

وی ادامه داد: ارتباط خوبی بین شهرداری و میراث یزد ایجاد شده است که بسیار مؤثر بوده و خوشبختانه هر دو دستگاه در یک مسیر حرکت می‌کنند، گفت: نگاه مردم نیز به بافت‌ها و بناهای تاریخی نیز تغییر کرده است به طوری که در چهار سال اخیر حتی یک مورد تخریب در بافت‌های تاریخی نداشتیم، زیرا مردم و دیگر دستگاه‌ها از جمله دادستانی، امام جمعه و سایر مدیران شهری در این حوزه همراه شدند و بسیاری از ائمه جماعات در بافت‌های تاریخی شهر یزد سکونت دارند.

فاطمی اظهار کرد: از دستگاه‌ها نمی‌توان انتظار مالی داشت، اما کمک فکری و اینکه در قوانین مسیرها برای تحقق اهداف هموار شود، موضوعی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ واحد اقامتی در یزد وجود دارد که رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته که بخشی از این موضوع به دلیل ثبت جهانی شدن یزد اتفاق افتاده است، گفت: سال گذشته در شهر یزد یک هزار و ۲۷۵ پروژه مرمتی اجرا شد که معادل کل پروژه‌های مرمتی استان یزد بوده است که ۹۰۰ مورد از پروژه‌ها توسط مردم، ۲۰۰ پروژه توسط شهرداری و مابقی (حدود ۲۰۰ پروژه) توسط میراث فرهنگی یزد اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تاکید کرد: باید در راستای برند سازی تلاش شود، برند همچون پوست تن است که باید با وسواس به آن نگاه کرد.

وی با بیان اینکه در یزد تلاش شده از ظرفیت برند مثلث طلایی استفاده شود، تصریح کرد: اصفهان از دهه‌های گذشته همواره در جهان به عنوان شهر گردشگری شناخته شده و در حوزه گردشگری نقش پدرانه دارد و در نمایشگاه‌های مختلف و ارتباطات بین‌المللی باید نقش پدرانه خود را تعمیم دهد.

فاطمی اظهار کرد: باید از ظرفیت فرودگاه بین المللی اصفهان برای ورود تورهای گردشگری استفاده و آژانس‌های گردشگری تقویت شود.

وی با بیان اینکه در شهر یزد از طریق کمیسیون پیشگیری از جرم قوه قضائیه از ظرفیت مجازات‌های جایگزین استفاده شده است، گفت: تشکیل انجمن خیران میراث فرهنگی و کمپ‌های داوطلبانه جهادی برای مرمت خانه‌های تاریخی از دیگر اقدامات انجام شده در شهر یزد به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر اینکه شهرداری می‌تواند بزرگترین حافظ و مدافع بافت تاریخی باشد یا مهمترین نهاد مشکل‌ساز که این بستگی به نوع دیدگاه‌ها دارد، گفت: از اقدامات مرمتی انجام شده در بافت تاریخی اصفهان لذت بردم؛ البته معتقدم صنعت گردشگری، صنعت تفاوت‌ها است و باید محورهای تاریخی را از زوایای مختلف مورد توجه قرار دهیم تا جذب گردشگر را شاهد باشیم.

شهرداری اصفهان نگاه بی‌تفاوت نسبت به بخش میراثی ندارد

در ادامه جلسه «ناصر طاهری» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال‌های اخیر نگاه‌ها در برخی بخش‌ها تغییر کرده و باید اذعان داشت که اقدامات شهرداری اصفهان در بافت‌های تاریخی شهر چشمگیر بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت تعامل شهرداری با میراث فرهنگی در اجرای پروژه‌های مرمتی و ساماندهی محورهای تاریخی افزود: با توجه به وجود قوانین بازدارنده در حوزه میراث، می‌توان اقدامات خوبی انجام داد؛ بی‌شک اگر هم افزایی وجود داشته باشد شهر اصفهان به عنوان برند کشور و دنیا به بالندگی می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: هر خودروی سواری به محض ورود به شهر اصفهان، باید بداند از کجا وارد بافت تاریخی شهر شده، از رو باید المان‌های مربوطه را تقویت کرد.

وی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا با خیابان کشی مسائل ترافیکی را حل نمی‌کنند، بلکه باید ساماندهی ترافیکی انجام شود؛ البته نگاه موجود با گذشته متفاوت شده و در شهر اقدامات زیادی در حال انجام است و شهرداری دیگر نگاه بی تفاوت نسبت به بخش میراثی ندارد.

طاهری اظهار کرد: وضعیت فعلی اصفهان از نظر توجه به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی بسیار خوب است، هر چند در اصفهان باید تاریخی سازی اتفاق افتد و الگوها رعایت شود.

ضرورت تهیه «طرح جامع گردشگری» برای اصفهان

«محمد فیض» مدیرکل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در اصفهان پتانسیل‌های قوی به لحاظ تاریخی و میراثی دارد، خوشبختانه مردم ارزش خانه‌های تاریخی را درک کرده‌اند که اگر مسیر را درست پیش ببریم به نتایج مطلوب دست خواهیم یافت.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از مشوق‌ها برای احیای بافت‌های تاریخی شهر، گفت: در شهر طرح تفصیلی وجود دارد، اما برای گردشگری طرح تفصیلی جامع نداریم در حالی که وجود طرح جامع گردشگری لازم و ضروری است.

مدیرکل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: برای نجات گردشگری باید به مردم امتیازدهی ویژه داده شود و تسهیل‎گری کنیم تا پهنه تاریخی را احیا کنند، سرمایه‌گذار نباید به بن‌بست برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ۶۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: بودجه تاریخی باید متمرکز باشد نه معکوس؛ شهرداری به صورت مرمتی و نوسازی و بهسازی اقدامات خوبی انجام داده که از جمله آنها مرمت و ساماندهی محورهای گردشگری اصفهان به ویژه مسیرهای منتهی به محور چهارباغ عباسی بوده است.

فیض تصریح کرد: شهرداری در محورهای تاریخی اقدامات زیادی انجام داده، اما تبلیغ نکرده است.

کد خبر 530407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.