اصفهان ظرفیت آموزش صنایع دستی به شهرهای خواهرخوانده را دارد

شهردار اصفهان با اشاره به زمینه‌های همکاری فرهنگی شهرهای خواهرخوانده گفت: یکی از مباحث مورد تعامل بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده می‌تواند ظرفیت اصفهان برای آموزش صنایع دستی خود به شهرهای خواهرخوانده باشد.

به گزارش ایمنا، علی قاسم زاده در دیدار با سفیر نیجریه در ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه و رایزن اقتصادی سفارت نیجریه با ابراز خرسندی از این دیدار، اظهار کرد: اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران و در طول تاریخ چندین دوره پایتخت ایران بوده است؛ اصفهان موزه تاریخ تمدن ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان مردم در کنار هم با اعتقادات دینی متفاوت اعم از مسیحی، مسلمان، یهودی و دیگر آئین‌ها زندگی می‌کنند، گفت: سال‌ها است تجربه همزیستی توأم با صلح و دوستی را در اصفهان داریم و این ریشه در تاریخ ما دارد، همچنین معماری شهر اصفهان به گونه‌ای است که ساختمان‌های متعلق به مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار هم بنا شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ادیان مختلف آئین‌های مخصوص به خود را در شهر اصفهان اجرا می‌کنند، گفت: سالهاست پیروان آئین‌های متفاوت در این شهر برای یکدیگر احترام قائل‌اند.

وی تصریح کرد: از همین رو شهر اصفهان به شدت آماده تعامل و ارتباط با همه دنیا به خصوص کشورهای اسلامی است. شهرداری‌ها این اختیار را دارند که در قالب دیپلماسی عمومی به این حوزه وارد شوند و با شهرهایی که اشتراک فرهنگی، جغرافیایی و.. دارند، پیمان خواهرخواندگی امضا کنند.

قاسم زاده با ابراز علاقه از فراهم کردن مقدمات پیمان خواهرخواندگی با یکی از شهرهای نیجریه ادامه داد: شهری که با اصفهان وارد رابطه می‌شود باید دارای اشتراکات جمعیتی و فرهنگی باشد؛ شهرهایی که با اصفهان این پیمان را امضا کرده‌اند، روابط خود را با رفت و آمد هیئت‌های تجاری، هنری و دانشگاهی عمق می‌بخشند و با این روش کمک می‌کنیم تا دو شهر آشنایی بیشتری با هم پیدا کنند.

وی از تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان گفت و افزود: یکی از مباحث مورد تعامل بین اصفهان و شهری که از کشور نیجریه با ما خواهرخوانده می‌شود، می‌تواند تبادل دانشجو باشد. همچنین اصفهان ظرفیت آموزش صنایع دستی خود به شهرهای خواهرخوانده را نیز دارد.

پیشنهاد خواهرخواندگی یکی از شهرهای شمالی و مسلمان‌نشین نیجریه با اصفهان

در ادامه این دیدار، یاکوبو سانتوراکی سلیمان، سفیر نیجریه در ایران اظهار کرد: این نخستین سفر من به شهر اصفهان بود و در مدت اقامتم این شهر را نمونه‌ای برای دنیا یافتم که قابلیت الگوبرداری دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در شهر اصفهان می‌تواند به سایر شهرها هم تسریع یابد، گفت: به عنوان یک مسلمان همان احساس آرامشی را در شهر اصفهان تجربه کردم که در شهرهای مکه و جده داشتم که این فضا نتیجه تعقل و تلاش مردم اصفهان است.

سفیر نیجریه در ایران با بیان اینکه امیدوارم دست پر به نیجریه بازگردم، گفت: سفیر ایران در نیجریه تعامل بسیار خوبی با ما دارد و نمونه بارز مردم اصفهان است که امیدوارم با همکاری وی میزبان شهردار اصفهان در نیجریه باشیم.

وی با بیان اینکه فضای سبز شهر اصفهان من را تحت تأثیر قرار داد، افزود: در سفر به اصفهان روز گذشته دیدارهایی با مدیران اتاق بازرگانی استان اصفهان و فولاد مبارکه داشتیم و خوشحالم که یک کشور اسلامی چنین ظرفیت‌هایی دارد.

یاکوبو سانتوراکی سلیمان تاکید کرد: امیدوارم با همکاری دوستانم در وزارت امور خارجه ایران، زمینه تعامل تجار ایرانی و نیجریه‌ای را گسترش دهیم.

وی از پیشنهاد خواهرخواندگی یکی از شهرهای شمالی و مسلمان‌نشین نیجریه با اصفهان گفت و افزود: پیشنهاد من شهر کانو با جمعیت بیش از ۲۵ میلیون نفر و ۹۸ درصد مسلمان است که مانند اصفهان پذیرای سایر قومیت‌ها نیز است.

سفیر نیجریه در ایران اظهار کرد: به فرماندار کانو توصیه خواهم کرد طی سفر به ایران بازدیدی هم از شهر اصفهان داشته باشد تا زمینه رایزنی‌های بعدی برای تفاهم خواهرخواندگی دو شهر فراهم شود.

اصفهان زمینه همکاری فرهنگی و مذهبی با نیجریه را فراهم کند

در ادامه این جلسه، محمد علی بک، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه، اظهار کرد: در سال‌های اخیر روابط ایران و نیجریه رو به رشد بوده و این مهم حاصل تلاش سفرا و وزارت امور خارجه بوده است.

وی ادامه داد: ایران و نیجریه دو کشور مهم در دو قاره مهم جهان هستند و نیجریه با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت، به عنوان مهمترین و قدرتمندترین کشور آفریقایی شناخته شده است؛ البته همیشه رقابت بین نیجریه و آفریقای جنوبی بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه با بیان اینکه جمهوری اسلامی هم به عنوان کشوری تأثیرگذار در آسیا و خاورمیانه، زمینه زیادی برای تعامل با کشورهای جهان دارد، اظهار کرد: ایران و نیجریه در سازمان‌های بین‌المللی مانند اپک، مجمع صادرکنندگان گاز و سازمان همکاری اسلامی با یکدیگر همکاری‌های مشترک دارند.

وی بیان کرد: متأسفانه روابط فرهنگی این دو کشور همپای تعاملات اقتصادی و سیاسی رشد نکرده است و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد از مردم نیجریه مسلمان هستند و در حقیقت جمعیت مسلمان آن از کل جمعیت ایران بیشتر است.

علی بک افزود: اصفهان به عنوان شهری که پرچم دار پایتخت فرهنگی جهان اسلام محسوب می‌شود، می‌تواند روابط فرهنگی و مذهبی با نیجریه را گسترش دهد.

کد خبر 530393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.