رویکرد مشخص و متناسبی در طراحی شهری لحاظ شود

یک دکترای شهرسازی گفت: نبود رویکرد مشخص و جامع در نظام برنامه ریزی شهری موجب شده تا سردرگمی میان شهرسازان و مدیران شهری ایجاد شود لذا نیاز است با مطالعه شرایط موجود الگوی مشخصی برای طراحی شهر در نظر گرفته شود.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تحقق مدیریت یکپارچه و هوشمند شهری در شهرهای کشور ما با چالش‌ها و موانعی روبرو است چرا که بسترهای اجتماعی و فرهنگی متناسب فراهم نشده و زیرساخت‌های فناورانه بسیار ضعیف است.

وی افزود: نبود یک نظام برنامه ریزی و مدیریتی منسجم و دیدگاه‌های به روز شهری، همینطور هوشمند نشدن زیرساخت‌ها و نبود کارشناسان متعهد و متخصص موجب شده تا بحران‌های زیادی گریبان گیر شهرها شود و تاب آوری شهری کاهش پیدا کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: توزیع مکانی فعالیت‌ها و خدمات شهری در شهرهای امروزی یک مسئله بسیار مهم است تا از بسیاری معضلات شهری جلوگیری شود، اما متأسفانه این مهم چندان در شهرهای ما عملیاتی نمی‌شود با اینکه همیشه مدیران شهری بر پیاده سازی آن تاکید کرده‌اند.

اخگر تصریح کرد: از جمله موانع توزیع متوازن خدمات و فعالیت‌ها در شهرها، نحوه طراحی فضاهای شهری به خصوص در بافت‌های جدید شهر است، در شهرهای جدید و بافت جدید شهرها الگوی منطقه بندی مورد توجه است به نحوی که تنها خیابان و محور مشخصی از شهر یا منطقه شهری ارائه دهنده خدمات است و سایر محورها تنها دو یا سه کاربری محدود دارد.

وی اضافه کرد: هوشمند نکردن زیرساخت‌های شهری، در کنار طراحی نادرست و استفاده از نسخه‌های منسوخ شهرسازی موجب شده تا مسائل و مشکلات زیادی دست به گریبان شهرهای ما شود.

این دکترای شهرسازی گفت: امروزه به گسترده‌تر شدن شهرها و افزایش پهنای کالبدی شهر دیگر منطقه بندی پاسخگو نیست و نیاز است تمامی خدمات و کاربری‌های مورد نیاز در هر منطقه از شهر وجود داشته باشد و الگوی شهرسازی و طراحی شهری بر مبنای رویکرد مشخصی به پیش برود.

اخگر تاکید کرد: نبود رویکرد مشخص و جامع در نظام برنامه ریزی شهری موجب شده تا سردرگمی میان شهر سازان و مدیران شهری ایجاد شود، الگوهای شهرسازی و طراحی شهری نیز بسیار متنوع و گسترده است لذا نیاز است با مطالعه شرایط موجود الگوی مشخصی برای طراحی شهر در نظر گرفته شود.

کد خبر 530184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.