لزوم ایجاد تحول اساسی در سیستم حمل ونقل عمومی پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به ضرورت ایجاد تحولات اساسی در سیستم حمل ونقل عمومی پایتخت اشاره کرد و گفت: منابع دولتی در کنار منابع محدود شهرداری می‌تواند در ایجاد تحولات بزرگ در سیستم حمل و نقل عمومی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند.

به گزارش ایمنا، مجتبی شفیعی بر لزوم استفاده از آخرین دستاوردها و تجارب جهانی تاکید و اظهار کرد: برای رسیدن به استانداردهای جهانی حمل و نقل عمومی نیازمند تخصیص منابع ویژه هستیم که منابع شهرداری تهران بسیار محدود است.

وی افزود: در سال‌های اخیر قیمت ناوگان حمل و نقل افزایش چشمگیری داشته و انتظار می‌رود دولت به یاری شهرداری آمده چرا که طبق تجارب سال‌های گذشته هر زمان که دولت توجه ویژه‌ای به حوزه حمل و نقل داشته شاهد تحولات مثبتی بوده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی می‌تواند در فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی تأثیر گذار باشد، خاطرنشان کرد: امر فرهنگ سازی در این حوزه نباید به یکسری اقدامات تبلیغی صرف محدود باشد بلکه طبق تجارب موفق جهانی ایجاد انگیزه‌های اقتصادی بیش از هر چیز در تشویق افراد جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومی نقش دارد.

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر قابلیت‌های قانونی خوبی برای حمایت از توسعه خودروهای پاک و برقی وجود دارد و به موجب ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابت پذیر به ازای میزان صرفه‌جویی ایجاد شده در مصرف سوخت می‌توان یارانه معادل اختصاص داد، برای مثال اگر هر دوچرخه سوار بر اساس متوسط جهانی حدود ۱۵ کیلومتر در روز رکاب بزند چیزی حدود هشت کیلومتر رفت و برگشت معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده است که اگر این مبلغ به فرد پرداخت شود یک اقدام مثبت در این راستا برداشته شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف توسعه حمل و نقل، توسعه عدالت اجتماعی است که بخش‌هایی از آن مانند اتوبوسرانی در میان مدت و بخش‌های دیگر مانند سیستم ریلی نیازمند سرمایه گذاری‌های بلند مدت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در تشریح برنامه‌های میان مدت حوزه حمل و نقل به اوورهال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و تعمیرات اساسی تعدادی از اتوبوس‌های موجود تا پایان سال اشاره کرد و افزود: تعداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید توسط شهرداری تهران خریداری شده و قرار است طی هفته‌های آتی ،۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شود که زمان بهره برداری از آنها نیز اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 530138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.