توقع دارند دروازه‌بان هشت پا باشد!/مدیر خوب فوتسالی نداریم

دروازه‌بان تیم ملی فوتسال و مس سونگون، فوتسال را با مسابقات جام رمضان شروع کرد. او سال ۹۷ در بین ۱۰ نامزد دریافت جایزه برترین دروازه‌بان جهان قرار گرفت. این دروازه‌بان از باشگاه روسیه پیشنهاد بازی داشت که به دلیل امضای قرارداد با مس سونگون نتوانست از ایران برود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صمیمی متولد ۸ تیر ۱۳۶۶ زاده بوشهر است که ورزش را با هندبال شروع کرد و سابقه حضور در تیم ملی و بازی آسیایی را دارد، اما به دلیل اینکه خانواده فوتبالی داشت پدرش به او پیشنهاد داد وارد فوتسال شود و این رشته را ادامه دهد. صمیمی دروازه بانی فوتسال را با مسابقات جام رمضان شروع کرد و سابقه بازی در تیم‌های علم و ادب مشهد، صدرای شیراز، ملی حفاری و مس سونگون را دارد.

این دروازه‌بان از سال ۱۳۸۶ در تیم ملی فوتسال حضور داشته است و در سال ۱۳۹۷ در بین ۱۰ نامزد دریافت جایزه برترین دروازه‌بان جهان قرار گرفت. صمیمی آرزوی به دست آوردن دستکش طلا را دارد و قصد دارد بعد از اتمام بازی وارد عرصه مربیگری شود.

تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه سه بر ۲ از قزاقستان شکست خورد و به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود نکرد و این موضوع باعث شد برخی نسبت به تیم ملی انتقاد کنند. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با علیرضا صمیمی در رابطه با جام جهانی و لیگ برتر فوتسال انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نظر شما راجع به تیم‌های مس سونگون و گیتی پسند چیست، دلیل حاشیه‌هایی که در بازی این دو تیم وجود دارد را چه می‌بینید؟

مس سونگون با چهار دوره قهرمانی پر افتخارترین تیم ایران است و همراه با گیتی پسند از باشگاه‌های بزرگ هستند که باهم رقابت دارند و تنها هدف این دو تیم قهرمانی است. به نظرم چهار سال نایب قهرمانی برای گیتی پسند شکست محسوب می‌شود. گیتی پسند ساختاری قوی دارد و افتخار این را داشتم که سال
۲۰۱۲ در جام باشگاه‌های آسیا برای آنها بازی کنم و قهرمان شویم. امسال گیتی پسند بازیکنان خوب ملی دارد و محمد کشاورز سرمربی این تیم فرد با تجربه‌ای است. می‌شود گفت ترکیبی از تیم ملی در گیتی پسند حضور دارند.

مس سونگون حدوداً ۹ سال است که وارد لیگ برتر فوتسال شده و باشگاه قدرتمندی است، مدیران ورزشی دارد و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند. مس سونگون در فوتسال، مس کرمان در فوتبال و مس رفسنجان در والیبال فعالیت دارند که طبق یک برنامه‌ریزی پیش می‌روند.

تقابل مس سونگون و گیتی پسند از بازی سپاهان و پرسپولیس حساس‌تر است زیرا در فوتبال تیم‌های دیگری هستند که مدعی باشند ولی در فوتسال تا سال گذشته لیگ، دو قطبی بود. خوشبختانه این فصل، لیگ برتر فوتسال از انحصار مس سونگون و گیتی پسند خارج شده است و دیگر تیم‌ها برای قهرمانی تلاش می‌کنند که کار را برای ما سخت می‌کند ولی امید داریم بتوانیم پنجمین قهرمانی متوالی را به دست آوریم.

در همه بازی‌ها حاشیه وجود دارد. من با اصغر حسن زاده رفیق هستم ولی در رقابت‌های باشگاهی هرکدام برای تیم خود زحمت می‌کشیم. حواشی‌ای که فصل گذشته در بازی مس سونگون و گیتی پسند رخ داد از دست مجموعه مس سونگون خارج شد. طی صحبتی که با عراقی زاده داشتم بابت اتفاقاتی که در تبریز افتاد از او معذرت خواهی کردم، این رفتارها برای فوتسال ما زیبا نیست و اعتقاد دارم نتیجه بازی باید در زمین رقم بخورد و نباید به زمان بعد از بازی کشیده شود.

از گیتی پسند پیشنهاد داشتید؟

گیتی پسند سپهر محمدی را دارد که اصفهانی است و در تیم ملی بازی می‌کند، تا وقتی او در تیم حضور دارد نیازی نیست به من پیشنهاد دهند.

چه اتفاقی افتاد که وارد ورزش شدید؟

در دوران دبستان برای اینکه سر کلاس نروم به تیم هندبال مدرسه اضافه شدم. در ابتدا بازیکن بودم ولی بعد از آن فعالیت خود را در پست دروازه بانی ادامه دادم. خانواده فوتبالی دارم، پدرم یکی از هافبک وسط‌های خوب زمان خود است که افراد قدیمی بوشهر نام محمد حسین صمیمی را می‌شناسند. الگوی اخلاقی و فنی من پدرم است. به تیم ملی زیر ۱۹ سال هندبال دعوت شدم و برای بازی‌های آسیایی هم رفتم ولی صحبتی با پدرم داشتم که پیشنهاد داد پیگیر فوتسال باشم. در مسابقات فوتسال جام رمضان درون دروازه می‌ایستادم و به خاطر تجربه‌ای که در هندبال داشتم توپ هم می‌گرفتم. سپس به تیم دریانوردان بوشهر اضافه شدم و مسیر زندگی‌ام به سمت فوتسال کشیده شد که سابقه بازی در تیم‌های علم و ادب مشهد، صدرای شیراز، ملی حفاری و مس سونگون را دارم.

چالشی‌ترین سالی که در لیگ برتر فوتسال داشتید چه زمانی بود؟

در تیم حفاری خیلی اذیت شدم، زیرا در طول فصل پولی به ما نمی‌دادند و وقتی بازی‌ها تمام می‌شد دریافتی داشتیم؛ در کل سال سختی را با این تیم سپری کردم. سال گذشته برای قهرمانی، با گیتی پسند می‌جنگیدیم که سال سختی بود زیرا بازیکنان خوبی داشتند ولی ما مهره خوبی نداشتیم بلکه تیم خوبی داشتیم و خوشبختانه قهرمان شدیم.

به عنوان یک ورزشکار ملی تغذیه‌ای که دارید چگونه است و این موضوع چقدر بر قهرمانی یک تیم تأثیر دارد؟

من روی تغذیه و خواب خیلی حساس هستم. حدود ۱۰ سال است که نوشابه، پفک، دلستر و خوراکی‌های مضر نخورده‌ام. خودم را حرفه‌ای نمی‌دانم، اما اگر بخواهم نیمه حرفه‌ای هم زندگی کنم باید یک سری کارها را انجام دهم، تفریح‌هایی که دیگران دارند را انجام ندهم و سختی‌هایی را تحمل کنم تا جز بازیکنان خوب باشم.

جام جهانی چطور بود، چرا تیم ملی نتوانست به جمع چهار تیم راه پیدا کند؟

طرفدار آلمان هستم، این تیم در جام جهانی فوتبال برزیل قهرمان شد ولی در دوره بعد چهارم شد که نشان می‌دهد اگر تیمی یک سال عملکرد خوبی داشت، دلیل نمی‌شود سال بعد هم خوب باشد. اگر بخواهم جزئی به جام جهانی نگاه کنم خوب نبودیم، اما به صورت کلی خوب بودیم.

لیگ برتر فوتسال اردیبهشت ماه تمام شد آن زمان تازه به فکر افتادیم برای جام جهانی اردو برگزار کنیم در حالی که تیمی مثل ازبکستان یک سال و نیم در اردو بود. با تیم‌های ونزوئلا، آرژانتین، پرتغال و اسپانیا بازی دوستانه انجام دادیم و حساس‌ترین بازی دوستانه ما با خود ازبکستان بود. بازی‌های دوستانه در عملکرد تیم‌ها تأثیر می‌گذارد و در بازی‌های بزرگ است که سطح یک تیم مشخص می‌شود، برای مثال اگر دروازه من رو در روی تایلند و لیتوانی باز نشود کار بزرگی نکرده‌ام ولی اگر بتوانم مقابل تیم‌هایی مثل پرتغال و آرژانتین دروازه را بسته نگه داشته و گل دریافت نکنم کار بزرگی انجام داده‌ام.

شاید اگر طیبی مصدوم و سنگ سفیدی به دلیل انضباطی محروم نمی‌شد نتایج به شکل دیگری رقم می‌خورد ولی نمی‌شود بر اساس اما و اگر زندگی کرد. به نظرم از نظر تیمی در جام جهانی ۲۰۱۶ مطلوب‌تر و مهربان‌تر بودیم ولی در جام جهانی ۲۰۲۱ فرد بیشتر از تیم اهمیت داشت و منیت در تیم بیشتر شده بود.

فوتبال اروپا را نیز پیگیری می‌کنم. تیمی مثل پرتغال یک برنامه‌ریزی بلند مدت انجام داد و با تقویت لیگ خود توانست قهرمان جام جهانی شود و باشگاه اسپورتینگ هم قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد، اما فوتسال ما به جای پیشرفت، پایین می‌آید.

آیا دلیل پیشرفت نکردن فوتسال را مدیریتی می‌دانید؟

بله مدیریتی است زیرا اگر یک مدیر قوی باشد می‌تواند اسپانسر بیاورد و یک سری تصمیمات را به صورت مستقل و جدا از فدراسیون فوتبال بگیرد.

اختلاف نظر در نوع لباس و مبالغ مالی بین فوتبال و فوتسال وجود دارد؟

در جام جهانی ۲۰۱۶ لباسی که می‌پوشیدیم با برند جیووا بود و لباس گلرها هم اصلاً برند نداشت، اما در جام جهانی ۲۰۲۱ برند لباس‌ها آل اشپورت بود، پاداش‌ها به صورت ریالی پرداخت شد و امکانات فدراسیون خوب بود ولی یک سری اختلاف بین فوتبال و فوتسال در همه جای دنیا وجود دارد. فوتسال ایران استقلال ندارد و دیگر کشورها با آزادی بیشتری برای فوتسال تصمیم می‌گیرند.

تیم ملی والیبال در رده‌های پایه سرمایه گذاری کرد و نتیجه آن حضور بازیکنان خوب از رده امید به رده بزرگسالان تیم ملی والیبال شد، اگر در فوتسال هم این پایه سازی انجام شود آیا می‌تواند به تیم ملی کمک کند؟

در لیگ برتر فوتسال از بازیکنان جوان استفاده نمی‌شود پس لیگ کمکی برای جوان گرایی انجام نداده است، باید لیگ پویا تری داشته باشیم. به نظرم از رقابت‌های جوانان و امیدها حدود ۴۰ نفر بازیکن را انتخاب کنیم، برای آنها اردو بگذاریم تا با تیم‌های درجه ۲ آسیا بازی کنند و تجربه به دست آورند. تیم ملی فوتسال امید و نوجوانان نداریم و پایه سازی انجام نشده است و این ضعف باشگاه‌ها را نشان می‌دهد که تیم پایه ندارند. فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال هم اقدامی برای برگزاری اردوی تیم‌های پایه انجام ندادند. مربی‌های خوبی در رده پایه داریم که می‌توانند کمک کنند. باید تغییر نسل داشته باشیم و رده سنی امید جای بزرگسالان را بگیرند ولی رده امیدی وجود ندارد و سلسله مراتب مانند فوتبال رعایت نمی‌شود. نگاه‌ها بر فوتسال حرفه‌ای نیست.

در حالتی دیگر باید ببینیم تعریف ما از جوان چیست، به نظر من جوان کسی است که اولین دوره مسابقاتی مثل جام جهانی را تجربه می‌کند. در جام جهانی ۲۰۲۱ علی رفیعی، مسعود محمدی، شجری، احمدعباسی، اولاد قباد و نعمتیان نخستین دوره جام جهانی خود را تجربه می‌کردند که به نظرم جوان هستند. اگر قرار باشد بازیکنی ۱۷ ساله برای جام جهانی بیاوریم کیسه گل می‌شویم، ما باید بتوانیم شخصیت ایران را هم حفظ کنیم. وقتی افرادی که نام بردم را جوان حساب می‌کنیم متوجه می‌شویم ناظم الشریعه، حدود شش بازیکن جوان برای این دوره از رقابت‌های جام جهانی برده است. تیم‌های بزرگ فقط به فکر نتیجه گرفتن هستند و صرفاً با بازیکنان خوب قرارداد می‌بندند از این رو دست ناظم الشریعه هم برای انتخاب بازیکن بسته است و هر مربی‌ای جای او بود همین نفرات را برای جام جهانی می‌برد.

چرا در بازی با قزاقستان دو نیمه متفاوت داشتیم؟

قزاقستان تیمی حرفه‌ای است که همه بازیکنان آن به جز چند نفر در تیم با غیرت بازی می‌کنند. نیمه اول تیم خوبی بودیم ولی در نیمه دوم توپ‌های آنها به گل تبدیل شد و توپ‌های ما وارد دروازه هیگوییتا نمی‌شد. شاید ما بازی را برده فرض کردیم و برای زدن گل بیشتر به زمین آمدیم، اما تیم قزاقستان با تفکر پیروزی وارد زمین شدند و حرفه‌ای تر از ما بازی کردند.

ماجرای محرومیت سنگ سفیدی چه بود؟

با توجه به چیزی که شنیدم مشکل انضباطی داشت ولی نمی‌توانم قضاوت کنم زیرا چیزی ندیدم و هر مربی اخلاق خاص خود را دارد.

اگر جای ناظم الشریعه بودی این محرومیت را در نظر می‌گرفتید؟

جای هرکس بودن سخت است و نمی‌دانم ناظم الشریعه در آن زمان چه فشاری را تحمل می‌کرده است، من هم سعی می‌کنم جای خودم باشم.

با توجه به اینکه ناظم الشریعه چندسال است به عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت دارد به نظر شما نیاز است که این سرمربی هم تغییر کند؟

کارلوس کی‌روش حدود هشت سال سرمربی تیم ملی فوتبال بود و ما هنوز دنبال او هستیم، تا زمانی که یک مربی کارنامه خوبی دارد باید با او کار کرد. ناظم الشریعه پر افتخارترین مربی فوتسال ایران است، هر انسانی یک سری ضعف دارد که با برطرف کردن آن می‌تواند به کار خود ادامه دهد و این تصمیم برعهده فدراسیون است. همان قدر که من درون دروازه روی شکست تیم مقصر هستم، ناظم الشریعه هم مقصر است و از رئیس فدراسیون تا تدارکات همه روی شکست مقصر هستیم.

راجع به عملکردی که به عنوان گلر داشتید انتقاداتی مطرح بود، این انتقادها را قبول دارید؟

اگر انتقاد سازنده باشد از آن استقبال می‌کنم، اما اگر انتقاد تخریبی باشد به خدا واگذار می‌کنم. نمی‌توانم به عملکرد خودم نمره دهم فقط می‌گویم تمام تلاشم را انجام دادم تا بهترین خودم باشم. برخی توقع دارند دروازه‌بان هشت پا باشد و تمام توپ‌ها را در بیاورد.

هیگوییتا دروازه بانی است که کار با توپ انجام می‌دهد، خیلی از افراد شما را با این دروازه‌بان مقایسه کردند. آیا ما هم می‌توانیم این نوع دروازه بانی را در ایران داشته باشیم؟

هر دروازه بانی سبک خود را دارد. من اگر توپ را با خودم به بیرون بیاورم و بازیکنان حریف با توپ‌گیری به گل برسند، سرمربی تیم می‌گوید دیگر نمی‌خواهد بازی کنی. هیگوییتا این سبک از دروازه بانی را از سن کم کار کرده که ما هم می‌توانیم آن را در رده پایه آموزش دهیم و کار مفیدی است. اگر دروازه بانی بخواهد با این سبک بازی کند باید مربی و بازیکنان تیم به او اعتماد داشته باشند و در صورت اشتباه از گلر حمایت کنن. در ایران دروازه‌بان وقتی از نقطه یک گل می‌خورد همه نسبت به او معترض هستند دیگر اگر روی توپ‌گیری باشد که بدتر خواهد بود.

هیگوییتا عملکرد خوبی دارد و کار سختی را انجام می‌دهد، اما اشتباه هم زیاد انجام داده است. در بازی با ایران بازیکن ما از او توپ گرفت و با توپ وارد دروازه شد که همین موضوع باعث شد او دیگر از بازیکنان ما بترسد و زیاد جلو نیاید.

چه آرزوی ورزشی دارید؟

آرزوی ورزشی من به دست آوردن دستکش طلای جام جهانی بود که نشد.

قصد داری چهار سال دیگر برای تیم ملی بازی کنید؟

خیر.

چه زمانی قصد خداحافظی از فوتسال را دارید؟

تا وقتی که مفید باشم بازی می‌کنم. اگر در یک جلسه از تمرینات باشگاهی مفید نباشم و دیگران از من بهتر باشند همان لحظه خداحافظی می‌کنم زیرا آدمی نیستم که به زور جایی باشم، دوست دارم شخصیتی که دارم حفظ شود.

دوست دارید بعد از فوتسال مربی دروازه‌بان‌ها شوید یا حتی سرمربی کل تیم؟

می‌خواهم سرمربی کل تیم شوم زیرا این کار را دوست دارم. زمانی که حفاری بازی می‌کردم هدایت تیم امیدهای این باشگاه را برعهده داشتم که تجربه خوبی بود. دفتری دارم که تمرینات مربیان را در آن می‌نویسم و روزی یک ساعت آن را مطالعه می‌کنم، تمرینات باشگاهی تیم‌های اروپایی را می‌بینم و با خودم بحث می‌کنم. می‌خواهم مربی‌ای باشم که سبک خود را دارد، از دیگر مربیان نکته برداری می‌کنم ولی نمی‌خواهم از کار آنها کپی‌برداری کنم.

پست دروازه‌بانی سخت است؟

یک بازیکن وقتی از چند موقعیتی که دارد یک گل به ثمر می‌رساند، می‌شود بهترین بازیکن، ولی اگر دروازه‌بان از چند خطری که روی دروازه‌اش وجود دارد یک توپ وارد گل شود انتقادهای زیادی به آن دروازه‌بان می‌شود، به نظر من سخت‌ترین پست گلری است.

چرا این پست را انتخاب کردید؟

همیشه می‌گویند گلر لشگر یک‌نفره است، دروازه‌بان سخت‌تر از دیگر بازیکنان تمرین می‌کند ولی هیچوقت به چشم نمی‌آید ولی من این پست را دوست دارم و هر روز با عشق برای تمرین آماده می‌شوم.

آیا مسئول کمیته فوتسال باید از بین اهالی فوتسال انتخاب شود؟

به نظرم مسئول کمیته فوتسال باید یک مدیر خوب باشد، یک مدیر خوب می‌تواند اسپانسرها را وارد فوتسال کند و با ایجاد روابط بین‌المللی خوب بازی دوستانه برگزار کند. هرکس برای کاری ساخته شده است که اگر یک فرد فوتسالی مدیریت خوبی داشته باشد می‌تواند کمک کند.

وحید شمسایی برای این کار مناسب است؟

شمسایی اسطوره فوتسال است که در زمان بازی عملکرد خوبی داشت و به عنوان مربی هم موفق بوده است. اگر می‌خواهد به کار مدیریت ورود کند برای او آرزوی موفقیت دارم.

به نظر شما چه کسی در فوتسال مدیر خوبی است؟

نام بردن سخت است زیرا مدیر فوتسالی خوب نداشتیم، هرکس آمد دید حرفه‌ای به فوتسال نداشت.

نگاه مدیریت جدید فدراسیون فوتبال چگونه است؟

نسبت به دوره قبل بهتر است. عزیزی خادم به لیتوانی آمد و بین بازیکنان حضور داشت، پاداش‌ها به موقع داده شد. هتل، لباس و امکانات هم بهتر بود. امیدوارم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد زیرا تیم‌هایی مثل ژاپن، ویتنام و ازبکستان زنگ خطر را برای ما به صدا در آوردند که باید بیشتر کار کنیم، دیگر قهرمانی در آسیا هم کار سختی است.

فوتبال می‌بینید؟

بازی‌های تیم ملی فوتبال آلمان را پیگیری می‌کنم.

به سبک آلمانی‌ها مربیگری خواهید کرد؟

در مربیگری چهارچوب خودم را خواهم داشت. با مهدی طارمی صحبت کردم، می‌گفت بازیکن کارمند باشگاه است که باید از صبح در باشگاه باشد ولی در ایران بازیکن دو ساعت تمرین می‌کند ۲۲ ساعت آزاد است و ما پیشرفتی نمی‌کنیم. در تیم ملی فوتبال کار اصلی را لژیونرها انجام می‌دهند و بازیکنان داخلی فقط می‌دوند، زیرا لژیونرها حرفه‌ای زندگی می‌کنند. در فوتسال اگر مربی پنج دقیقه بیشتر تمرین دهد بازیکنان دیگر حس و حال تمرین ندارند بلکه باید یاد بگیریم سختی تحمل کنیم تا پیشرفت داشته باشیم.

در مربیگری چه آرزویی دارید؟

دوست دارم خارج از کشور مربیگری کنم و روزی سرمربی تیم ملی ایران شوم.

آیا بازیکنان تیم ملی فوتسال از مربی‌های خارجی بیشتر از مربی‌های ایرانی پیروی می‌کنند؟

برای ایرانی‌ها کار با مربی خارجی سخت است. خسوس مربی بزرگی بود وقتی با تیم‌های آسیایی بازی داشتیم سرمربیان آنها که برزیلی و اسپانیایی بودند تا کمر جلوی خسوس خم می‌شدند زیرا او پر افتخارترین مربی اسپانیا است. این مربی اعتقاد داشت بازیکن با جلسه باید روزی شش ساعت تمرین کند، اما ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم زیرا راحت طلب هستیم به همین دلیل نتوانستیم با خسوس کار کنیم.

نسلی داریم که تنبل شده است، در زمان ما گل کوچک بود ولی الان پلی استیشن آمده و نسل راحت طلبی داریم که کار کردن با آنها سخت است.

در تیم ملی با چه کسی رفیق هستید؟

با سپهر محمدی رفیق هستیم.

در اوقات فراقت خود چه کاری انجام می‌دهید؟

مطالعه ورزشی، فیلم ورزشی و یادگیری زبان را انجام می‌دهم.

چرا برای بازی به اروپا نرفتید؟

سال گذشته از باشگاه روسیه پیشنهاد داشتم ولی به خاطر اینکه با مس قرارداد بسته بودم نشد که بروم. سطح لیگ برای من مهم‌تر از پول آن است، از تیم‌های آسیایی که بیشتر از ایران هم پول می‌دهند پیشنهاد داشتم ولی قبول نکردم زیرا می‌خواهم پیشرفت کنم. در جام جهانی که حضور داشته باشی تفاوت‌ها را حس می‌کنی.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 530103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.