فراز و نشیب های مالی و اداری شهرداری کرج

نهم شهریورماه ۱۴۰۰ پس از گذشت چند هفته از آغاز فرآیند انتخاب شهردار کرج در شورای ششم، مصطفی سعیدی سیرایی توانست رأی اعتماد اعضای شورا را کسب کند تا شهردار این کلانشهر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز کلانشهر کرج با مشکلات و چالش‌های متعددی از جمله نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگی‌های منطقه کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی سریع و راحت، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالش‌های مدیریتی و نهادی، مسائل ساختار سازمانی شهرداری، خوابگاهی بودن شهر، اسکان غیر رسمی، بافت‌های فرسوده و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، رفت و آمدهای ساکنان شهرهای مجاور به کرج روبه‌رو است.

شهردار جوان این کلانشهر که عضو شورای چهارم شهر کرج نیز بوده است با این معضلات آشنایی دارد؛ در این راستا برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری کرج دوره ششم با مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار جدید این کلانشهر گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

چرا توسعه کلانشهر کرج که در مجاورت شهر تهران نیز قرار دارد در قیاس با سایر کلانشهرهای کشور آنگونه که باید اتفاق نیفتاده است؟

کلانشهرهایی همچون تبریز، اصفهان و شیراز در گذشته پایتخت کشور بودند و در همان دوران زیرساخت‌های شهری در آنها به خوبی شکل گرفته شد. کلانشهر کرج در سایه همجواری با تهران و سایر شرایط همچون مواجهه با رشد جمعیتی از به‌روزرسانی زیرساخت‌های شهری عقب مانده است.

به طور کلی توسعه و تأمین زیرساخت‌ها در کرج اصولی صورت نگرفته است از این رو با مشکلاتی در عرصه مدیریت شهری مواجه خواهیم بود، اما با حمایت مردم و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آینده متفاوتی برای کرج رقم زد.

با این تفاسیر بهبود، اوضاع کرج و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند بودجه است؟

معتقد هستم مشکل اصلی اینجاست که بودجه مصوبه واقعی نیست و تنها بخشی از آن جذب می‌شود؛ این در حالی است که برنامه‌ریزی و تعریف پروژه بر مبنای بودجه مصوب است. در این صورت با پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی‌های کلان مواجه می‌شویم که خود مشکل است.

بودجه مصوب امسال شورای شهر چقدر است؟

توصیه می‌کنیم شورا برای تصویب بودجه سال آتی واقعیت‌ها را در نظر بگیرد. برای مثال سال گذشته بودجه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی مصوب شد که با در نظر گرفتن لایحه ۲۵۰ میلیارد تومانی در نهایت چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای کرج پیش‌بینی شد، این در حالی است که تنها ۵۴ میلیارد تومان از آن محقق شد.

راهی برای جبران این عقب ماندگی‌ها وجود دارد؟

برنامه‌ریزی کرده‌ایم با توجه به این شرایط تنها پروژه‌های اولویت‌دار اجرایی شود. همچنین پروژه‌های فاقد اولویت با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی پیگیری و به نتیجه برسد.

اخباری که از بدهی‌های شهرداری کرج به گوش می‌رسد درست است؟

در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی بر دوش شهرداری کرج است؛ یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از آن مربوط به بانک شهر است که با احتساب دیرکرد و سود آن روزانه در حال افزایش است. بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به اوراق شهری و چک‌های پروژه‌های عمرانی مربوط می‌شود؛ در این میان بخشی از بدهی نیز به کسورات پرسنلی مربوط می‌شود.

این بدهی‌ها قابل جبران است؟

وام در این قیاس باید برای کارهای اساسی اخذ شود. اینکه وام کلان برای جدول کشی و آسفالت بگیریم و پروژه‌های مهم عمرانی همچنان نیمه‌کاره بمانند از نظر من نقطه ضعف است. اما با اراده و انگیزه‌ای که در جوانان انقلابی و کارشناس سراغ داریم با تلاش چند برابری می‌توانیم بخشی از این بدهی را جبران کنیم.

برنامه‌ریزی برای پروژه‌های عمرانی سطح شهر به شکل صورت گرفته است؟

مقرر کردیم تا پروژه‌های عمرانی دارای اولویت در هر منطقه پیگیری شود. به این ترتیب افتتاح پروژه در تمامی مناطق صورت خواهد گرفت و نگاه تنها معطوف به مناطق برخوردار نخواهد بود.

آسفالت یکی از مسائل مهمی است که برخلاف اینکه طرح‌روتین شهرداری به شمار می‌آید، اما نقش عمده‌ای در رضایت شهروندان دارد، در این خصوص برنامه‌ای دارید؟

اولویت مدیریت شهری در بحث آسفالت مناطق کمتر برخوردار است به این شکل که نقاط شهری توسط عوامل شهرداری شناسایی و سپس عملیات لکه‌گیری و آسفالت انجام می‌شود.

از ابتدای سال تا به امروز این مهم به صورت روزانه پیگیری شده است و شهروندان نیز می‌توانند از طریق رسانه‌ها و سامانه ۱۳۷ شهرداری در خصوص وضعیت آسفالت منطقه مورد نظر خود، شهرداری را مطلع کنند تا در صورت نیاز لکه‌گیری انجام شود. در سال جاری اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

تبدیل وضعیت نیروها در شهرداری کرج به کجا رسید؟

بنا بر دستورالعمل وزارت کشور تبدیل وضعیت کارمندان خانواده ایثارگر و رزمندگان در شهرداری کرج نیز صورت گرفت و هم اکنون در مرحله گزینش و استعلامات است پس از آن جامعه هدفی که مدارک خود را تحویل داده‌اند رسمی خواهند شد. مرحله بعدی اجرای این دستورالعمل، برگزاری آزمون نیروهای شرکتی و قراردادی است؛ با رسمی شدن این تعداد از پرسنل پُست‌های خالی شهرداری تکمیل خواهد شد.

مسئله تکمیل ظرفیت شهرداری کرج از لحاظ نیروهای انسانی مشکل ساز خواهد بود؟

در خصوص وضعیت نیروهای انسانی شهرداری کرج مجبور به ساماندهی هستیم؛ اما جذب نیرو ممکن نیست و سعی داریم با بهره‌گیری از این ظرفیت فعالیت‌های شهرداری را پیش ببریم. در بخشی شاهد برون سپاری کارهایی بودیم که در شهرداری قابل انجام است؛ با توجه به وجود نیروهای انسانی کافی تا جایی که مجبور نباشیم تمام کارها را در بدنه شهرداری و با استفاده از همین ظرفیت‌ها انجام خواهیم داد.

امیدواریم با بهره‌گیری از جوانان انقلابی و کاربلد بتوانیم مشکلات سر راه مدیریت شهری را با ارائه طرح و برنامه‌های جدید از پیش رو برداریم تا برای مردم آرامش فراهم کرده و به مطالبات آن‌ها پاسخ داده شود.

کد خبر 530073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.