امشب شاهد ماه کامل شکارچی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه چهارشنبه -۲۸ مهر ماه- به فاز کامل خود می‌رسد و بیشتر طول شب قابل مشاهده خواهد بود.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد چهارشنبه -۲۸ مهرماه- در وضعیت حضیض خورشیدی قرار خواهد گرفت؛ این سیاره در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید به نزدیک‌ترین نقطه خود به خورشید یا حضیض در فاصله ۰.۳۳ AU از خورشید می‌رسد. بر خلاف بسیاری از سیارات که تقریباً مدارهای دایره‌ای شکل را در اطراف خورشید دنبال می‌کنند و تنها چند درصد فاصله آن‌ها از خورشید در اوج و حضیض متفاوت است، سیاره عطارد دارای یک مدار کاملاً بیضوی است.

وی افزود: فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض و ۰.۴۶۷ AU در اوج متغیر است؛ این اختلاف بیش از ۵۰ درصدی به این معنا است که سطح آن در حضیض دو برابر بیشتر انرژی خورشیدی بیشتری نسبت به اوج دریافت می‌کند. سیاره عطارد از مختصات رصدخانه لارستان قابل رصد نخواهد بود، زیرا هنگام سپیده دم در فاصله ۹ درجه‌ای بالای افق قرار خواهد داشت.

رصد ماه کامل شکارچی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب ماه به فاز کامل می‌رسد و بیشتر طول شب قابل مشاهده است؛ در واقع حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی سحر غروب می‌کند. اولین ماه کامل بعد از ماه برداشت یا اعتدال پاییزی ماه شکارچی نامیده می‌شود این نام‌ها به صورت سنتی از فرهنگ‌های بومی آمریکایی و اروپایی گرفته می‌شود. هنگامی که برداشت محصول به پایان می‌رسید؛ کشاورزان برای آماده‌سازی مواد غذایی مورد نیاز خود قبل از زمستان به شکار آهو و سایر حیوانات روی می‌آوردند، بنابراین این ماه، ماه شکارچی نامیده شده است.

وی تصریح کرد: ماه در طول شب‌های بعد هر روز یک ساعت بعد طلوع می‌کند و در اواخر شب به اوج خود در آسمان می‌رسد. ماه طی چند روز فقط قبل از طلوع خورشید و صبح زود در آسمان قابل مشاهده است. با رسیدن به ربع آخر یک هفته بعد از ماه کامل نیمه شب طلوع می‌کند و حوالی ظهر غروب می‌کند. امشب زمان طلوع و غروب ماه به ترتیب ۱۷:۲۳ و ۰۶:۲۷ است.

فخرایی فرد افزود: لحظه دقیق ماه کامل برای ما زمانی تعریف می‌شود که طول دایره البروج ماه دقیقاً ۱۸۰ با طول دایره البروج خورشید فاصله دارد. از دید ناظران زمینی این پدیده ساعت ۱۸:۲۶ رخ می‌دهد، با این حال می‌توانید ماه کامل را در هر ساعت از شب مشاهده کنید، ماه در لحظه رسیدن به فاز کامل با میل هفت درجه و ۴۱ دقیقه قوسی در صورت فلکی حوت قرار گرفته است و در فاصله ۳۹۹ هزار کیلومتری زمین واقع خواهد شد.

کد خبر 530058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.