راهکارهای دستیابی به حمل و نقل پاک شهری

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: تدوین برنامه جامع توسعه مسیرهای دوچرخه، تدوین برنامه جامع توسعه پیاده‌مداری، انجام مطالعات شهری در حوزه حمل و نقل یکپارچه و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل و نقل باید سرلوحه مدیریت شهری برای دستیابی به شهری با حمل و نقل پاک باشد.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حمل و نقل پاک در پی استفاده گسترده از خودرو شخصی و افزایش روز افزون آلودگی هوا و ترافیک شهری در میان برنامه‌ریزان، شهر سازان و طراحان شهری مطرح شد و به نوعی بازگشت به گذشته بود.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب صنعتی حمل و نقل در شهرها بیشتر بر پایه استفاده از چهارپایان بوده است و معابر نیز به همین جهت کم عرض بود، در حالی که امروزه با وجود خودروهای شخصی و عمومی دیگر معابر گذشته کارایی لازم را ندارد که این خود بر بحران ترافیک می‌افزاید.

این کارشناس ارشد راه و ترابری افزود: پیاده راه‌ها، معابر و محورها در شهرهای امروزی باید عریض‌تر و به هم پیوسته‌تر باشد، تا حد امکان مسیرهای سواره رو کاهش پیدا کند و جای خود را به محورهای پیاده بدهد.

عموچی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم به سیستم منظم و منسجمی از حمل و نقل پاک دست پیدا کنیم، باید تمامی عناصر را به خوبی و در جای خود مورد توجه قرار دهیم. از این رو نیاز است ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، مسیرهای پیاده، محورهای فرهنگی، نسبت به پروژه‌های کلان ترافیکی در اولویت مدیریت شهری باشد.

وی اضافه کرد: توجه به حمل و نقل عمومی و نحوه طراحی وسایل و تجهیزات حمل و نقل به خصوص در بافت‌های فرسوده و تاریخی ضرورت دارد با این حال حرکت پیاده در یک شهر پاک باید در اولویت باشد تا در یک بازه زمانی مشخص بتوان معضلات ناشی از حضور بیش از اندازه خودروها را کاهش داد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری به ضرورت توجه به مدیریت حمل و نقل پاک اشاره و تاکید کرد: تدوین برنامه جامع توسعه مسیرهای دوچرخه، تدوین برنامه جامع توسعه پیاده‌مداری، انجام مطالعات شهری در حوزه حمل و نقل یکپارچه و ترکیب آن با سایر روش‌های حمل و نقل پاک باید سرلوحه مدیریت شهری شهرهای ما باشد.

عموچی گفت: در این بین توجه به آموزش و فرهنگ سازی و تدوین برنامه‌ای مدون اهمیت زیادی دارد تا در کنار انجام اقدامات زیرساختی، شهروندان نیز به استفاده از چنین سیستم حمل و نقلی عادت کنند و به تدریج این مهم در میان مدیران شهری نیز جا بیفتد.

کد خبر 529905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.