سازمان استاندارد تنها مرجع رسمی نظارت بر عیار طلا است

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: تنها مرجع رسمی نظارت بر عیارسنجی فلزات گرانبها، سازمان استاندارد کشور است که بر تولید این محصولات و عرضه آن در بازار نظارت انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود فرمانی، امروز _سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰_ در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: به گفته مقام معظم رهبری در این سال باید به حمایت از کالای ایرانی توجه ویژه شود. توجه به کیفیت در تولید کالای داخلی نیز کاملاً مورد توجه است. استاندارد در تمام مراحل زندگی وجود داشته است و ناظران آن حتی در امنیت غذایی نیز ایفای نقش می‌کنند.

مشتریان پذیرای کالاهای بی کیفیت نخواهند بود

وی افزود: توجه ویژه به کالای ایرانی و نگاه به بازارهای خارجی برای صادرات محصول از جمله توصیه‌های مقام معظم رهبری است. نمی‌توان انتظار داشت مشتریان پذیرای کالای بی کیفیت باشند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: در بازارهای جهانی باید به استانداردهای فراتر از سطح ملی توجه داشت. استمرار تولید و ارائه خدمت در کشور نیازمند توجه کافی به استاندارد است. در باسکول‌های سنگینی که در سطح واحدهای کشاورزی، صنعتی و خدماتی ارائه خدمات می‌کنند استاندارد نقش ویژه‌ای دارد.

فرمانی اضافه کرد: ایمنی، حفظ، حراست و تأمین ایمنی تجهیزات اهمیت زیادی داشته زیرا ممکن است منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیر شود؛ بنابراین تولید کنندگان باید به ایمنی تجهیزات توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: رعایت ایمنی و تأیید استاندارد در حوزه آسانسور که تجهیزی الکتریکی- مکانیکی است، پیش از نصب الزامی بوده و برای گرفتن پایان کار ساختمان‌ها نیز ارائه این تاییدیه الزامی است.

شرکت‌های بیمه مجوز بیمه کردن آسانسورهای غیر استاندارد را ندارند

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: از دو هفته گذشته ابلاغ شده است هیچ شرکت بیمه‌ای اجازه بیمه کردن آسانسورهایی که تاییدیه استاندارد را نداشته باشد، ندارند؛ زیرا بیمه آسانسور ممکن است تفکری مبنی بر ایمنی کاذب ایجاد کند. هر ساله ساکنان مجتمع‌های عمومی، دولتی، غیر دولتی و مسکونی، باید تاییدیه استاندارد را برای آسانسور اخذ کنند.

رعایت استاندارد منجر به جلوگیری از واردات کالای بی کیفیت می‌شود

فرمانی اضافه کرد: استانداردها گاهی برای سیاست‌گذاری در حوزه واردات به دولت‌ها می‌کند. در تمام معاهدات بین‌المللی پذیرش تعرفه‌های فنی قابل قبول است، بنابراین استانداردها می‌تواند برای جلوگیری از واردات کالاهای بی کیفیت و ارتقای کالاهای وارداتی ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: در برخی از کالاها فقط در دو رده ابتدایی انرژی، مجوز واردات داده می‌شود که در کنترل مصرف انرژی در داخل کشور مؤثر است. کالای با کیفیت، علاوه بر قیمت، دوام و خدمات پس از فروش، باید به گونه‌ای باشد که رضایت مشتری را جذب کند. استانداردها منجر به ارتقای کیفیت در تولید محصولات می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: تولید کنندگان برای تولید پایدار، حضور در بازار، ارتقای کیفیت تولیدات و پذیرش محصولاتشان در بازارها باید حتماً به استانداردها توجه داشته باشند. استانداردها زیرساخت توسعه پایدارند و اگر به دنبال موفقیت در تولید و خدمات هستیم باید به آنها توجه شود.

تنها مرجع رسمی نظارت بر عیار طلا سازمان استاندارد است

فرمانی اضافه کرد: نگاه به میزان مصرف انرژی، ایمنی خدمات و کالاها و مسئولیت اجتماعی و عیارسنجی مصنوعات فلزات گرانبها از جمله حوزه‌هایی است که رعایت استاندارد در آن مورد توجه است. تنها مرجع رسمی نظارت بر عیارسنجی فلزات گرانبها، سازمان استاندارد کشور است که بر تولید این محصولات و عرضه آن در بازار، نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: لازم است مردم در خرید این مصنوعات به دارا بودن کد ساخت توجه کنند. با این کد می‌توان به تولید کننده آن دسترسی پیدا کرد و امکان پیگیری شکایات نیز فراهم می‌شود. هر علامت استاندارد حاوی یک کد ۱۰ رقمی است که اگر افراد آن را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند می‌توانند از وضعیت محصول کاملاً مطلع شوند.

رتبه اول استان در شاخص استانداردسازی جایگاه CNG

مدیر کل استاندارد استان اصفهان گفت: اداره کل استان اصفهان ، در ارزیابی عملکرد، در سال گذشته رتبه اول را در سطح استان کسب کرده و در شاخص استانداردسازی جایگاه CNG به عنوان استان برتر در کل کشور انتخاب شد. تا کنون فقط ۹ جایگاه CNG دارای تاییدیه استاندارد نیست.

فرمانی اضافه کرد: تجهیزات شهربازی‌ها شامل قانون دریافت استاندارد است، هیچ تجهیزی در استان اصفهان بدون دارا بودن تاییدیه حق فعالیت و بهره‌برداری ندارد.

تله‌سیژ ناژوان و تله کابین صفه تاییدیه استاندارد نداشته و اجازه فعالیت ندارد

وی ادامه داد: تله‌سیژ ناژوان و تله کابین صفه مدتی پیش پلمب شد و با پی‌گیری‌های انجام شده برخی از نواقص این دو مکان رفع شده است و تا زمانی که همه نواقص رفع شود اجازه فعالیت به هیچ تجهیزی داده نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: مردم در زمان مراجعه به شهربازی‌ها حتماً تاییدیه استاندارد را مطالبه کنند؛ اگر تجهیزی بدون تاییدیه استاندارد فعال است مردم حتماً این موضوع را به اداره کل استاندارد اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

فرمانی اضافه کرد: به موجب قانون جدید سازمان ملی استاندارد، برای تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان به عنوان یک سازمان فرا وزارتخانه‌ای مستقل عمل و مستقیماً با نظارت ریاست جمهور فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون ماده ۴۲ تشکیل شد که این کمیسیون با حضور یک قاضی دادگستری می‌تواند تخلفات حوزه استاندارد را با سرعت بیشتری پیگیری کند، امید است این جلسات بازدارندگی خوبی در تخلفات این حوزه داشته باشد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه برای بررسی اولیه پرونده‌ها کمیته حقوقی تشکیل می‌شود، افزود: با تشکیل حدود ۱۰ جلسه، ۱۱۰ پرونده بررسی و حدود ۱۵ کارگاه پلمب شده است. سه مورد امحا و معدوم سازی مواد غذایی غیر استاندارد، ۹ جعل علامت استاندارد، بررسی ۶۳ شکایت مردمی، تشکیل سه جلسه کمیسیون ماده ۴۲ و بررسی ۱۸ پرونده در این کمیسیون از جمله اقداماتی است که در شش ماهه نخست سال جاری توسط اداره کل استاندارد استان اصفهان انجام شده است.

فرمانی گفت: هزار نازل سوخت مایع و CNG در شش ماهه ۱۴۰۰ مورد آزمون قرار گرفت و ۱۲۵ پروانه علامت استاندارد، برای فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری صادر شد. در مجموع حدود هزار و ۴۳۱ تذکر و اخطار در سطوح مختلف به واحدهای تولید کننده و خدماتی و همچنین ۷۳ تذکر حقوقی صادر شده است.

وی اضافه کرد: برای توانمندسازی مدیران کنترل کیفیت حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش در شش ماهه ۱۴۰۰ انجام شد. چهار هزار و ۶۵۰ نمونه از خطوط تولید و انبارهای واحدها به طور تصادفی گرفته شد تا سطح استاندارد آن بررسی شود. چهار هزار و ۶۰۰ بازدید فنی سر زده و دو هزار و ۸۹۰ بازرسی از آسانسورهای نصب شده در استان انجام شد که برای هزار و ۳۱۳ مورد آن تاییدیه صادر شد.

انتخاب چینی زرین به عنوان واحد شایسته تقدیر

وی ادامه داد: هر سال در هفته استاندارد از فعالان این حوزه تقدیر به عمل می‌آید، در همین راستا برخی از واحدهای تولیدی به عنوان واحد نمونه استانی انتخاب می‌شوند. امسال چهار واحد صنعتی به عنوان واحد نمونه ملی در سطح کشور انتخاب شدند. هشت واحد صنعتی در استان به عنوان واحد نمونه در حوزه استاندارد سازی انتخاب و ۱۷ واحد نیز به عنوان شایسته تقدیر، انتخاب شدند. چینی زرین یکی از واحدهایی است که توسط اداره کل استاندارد به عنوان واحد شایسته تقدیر انتخاب شده است.

استاندارد یک فرهنگ است

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: استاندارد یک فرهنگ است که هر چقدر بتوان آن را به مطالبه عمومی و مردمی تبدیل کرد، اثربخشی اقداماتی که توسط ناظران انجام می‌شود نیز مؤثرتر خواهد بود.

کد خبر 529896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.