اعضای شورای شهر برای انتصابات به من فشار نیاوردند/ دغدغه پرداخت حقوق کارکنان را نداریم

شهردار تهران گفت: ایجاد خزانه واحد در شهرداری، پرداخت حقوق موقعه بدون قرض و دریافت وام و کمک به واکسیناسیون کرونا در تهران را کاری کارستان از سوی شهرداری تهران عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا زاکانی در جلسه امروز (سه شنبه) شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور نداشتن خود در جلسه روز یکشنبه اظهار کرد: معذرت می‌خواهم روز یکشنبه قرار بود خدمت دوستان برسم، اما اندک کسالتی داشتم، اما به دلیل فقدان خبر مسائل غیرواقعی را مطرح کردند. وقتی در شهر دنبال تحول هستیم موضوعات مهمتری وجود دارد که بخواهند به موضوعی که به خلاف واقع است، ورود کنند.

وی افزود: امروز یک ماه و نیم است که شهردار تهران هستم و در این مدت اساس این بود که در همکاری تمام با شورای اسلامی شهر بتوانم روال‌ها و قاعده گذاری‌های را داشته باشم. بی تردید نه من و نه شورا به دنبال کار سلیقه‌ای نیستیم. چرا که شهر به این شکل اداره نخواهد شد.

شهردار تهران افزود: برای آینده یک افقی را ترسیم کردیم و گام به گام به سمت آن پیش خواهیم رفت. ابتدا باید شرایط خود را می‌شناختیم تا بدانیم در کجا ایستاده‌ایم. ۲۶ روزی که بین انتخاب من از سوی شورا تا صدور حکم فاصله افتاد کافی بود تا تلاش کنم و شناختی نسبت به موضوعات شهر تهران به دست بیاورم.

وی ادامه داد: در آن ۲۶ روز علاوه بر اینکه با همه معاونان، رؤسای مناطق، مسئولان نواحی و رؤسای سازمان‌ها جلسه داشتم و گوش شنوا بودم و روال را دنبال می‌کردم، ۱۰ کارگروه شکل گرفت که این کارگروه‌ها مکلف شدند وضع موجود را مبتنی بر واقعیت در جامعه و نحوه انتقال و حرکت به سمت آینده مطلوب تبیین کنند.

شهردار تهران گفت: زمانی که فاز شناخت تمام شد در ابتدای فعالیت، بزرگترین چالش ما مسئله حقوق و دستمزد بود. شهرداری طی دو سال و نیم گذشته همیشه تلاش می‌کرد بتواند حقوق و دستمزد را به موقع پرداخت کند. پرداخت حقوق‌ها در آن مقطع از بیست و هشتم هر ماه آغاز و تا پانزدهم ماه بعدی ادامه پیدا می‌کرد. همت ویژه‌ای برای این کار گذاشته شد تا شرمنده کارمندان نباشیم. بر همین اساس همه پرداختی‌ها در بیست و هشتم ماه انجام شد و در این راستا ذره‌ای خلاف انجام نداده‌ایم. در حقیقت خط قرمز ما ارتکاب خلاف است.

زاکانی گفت: دیگر دغدغه حقوق و دستمزد را نداریم. برخی می‌گفتند معجزه شده و گفتیم بله معجزه شده و آنچه اتفاق افتاده این است که نظم حاکم شده است.

شهردار تهران ادامه داد: جلسه‌ای را مبتنی بر ماده ۳۹ برنامه سوم برگزار و جدول برنامه‌های سه ماهه را بستیم. اتفاق بزرگ بعدی ایجاد خزانه واحد بود که سال‌ها بود شهرداری جرأت نمی‌کرد سمت این کار برود. از معاونان خواهش می‌کنم اگر کاری می‌کنند به مردم بگویند.

زاکانی گفت: با تمهیدات در یک نوبت هزار و ۲۰۰ حساب به حساب خزانه واحد تبدیل و شفافیتی در پرداخت‌ها ایجاد شد. در گذشته کارهایی صورت گرفته است اما به دلیل پرداخت نشدن کسورات قانونی هفته‌ای نبود که محکومیت‌های چند ده میلیاردی تجویز نشود. کار کارستانی کردیم و ریل‌گذاری بسیار خوبی برای آینده انجام شده است.

شهردار تهران در ادامه به موضوع انتصابات اشاره کرد و گفت: گام دوم مسئله انتصابات در شهرداری بود. در موضع انتصابات می‌توانستیم سلیقه‌ای برخورد کنیم و به این جمله اکتفا کنیم که حق شهردار است. من این را نپذیرفتم و مجرب‌ترین افراد در حوزه کانون ارزیابی را انتخاب و با ملاک‌هایی منطقی‌تر از مراحل قبلی شرایطی را گذاشتم که خود الگو و مایه افتخار ما است.

شهردار تهران تاکید کرد: هیچ‌یک از اعضای شورا هیچ فشاری به من نیاوردند و همه گمانه زنی‌های غلط خارج از شورا است. عده‌ای آرزوهای خود را به ما تحمیل می‌کنند. اختلاف سلیقه حتماً هست اما پادگان نیست که بگوییم با دستور کار می‌کنیم. اینجا شورا است و کارکرد معلوم است. تا امروز تحت هیچ فشاری از طرف اعضای شورای اسلامی شهر قرار نگرفتم. اطلاعات را گرفتم و به کانون ارزیابی می‌فرستادم و آنها ارزیابی می‌کردند و نظر می‌دادند و در نهایت دست به انتخاب می‌زدیم.

زاکانی ادامه داد: یکی از اشتباهات بزرگ در دوره‌های گذشته خارج کردن اداره انتصابات بوده که ما طی لایحه‌ای این پیشنهاد را در کنار پیشنهادات دیگری همچون موضوع ایثارگران و بانوان به شورا ارائه می‌کنیم. بی تردید در هیچ یک از انتصابات کشور مدلی که ما پیاده کرده‌ایم پیاده نشده است و در نگاه کارشناسان پیشروترین نوع انتصابات است. بخش عمده تعویض‌ها در انتصابات نیز به دلیل جنبه‌های استعلامی آن بوده است.

شهردار تهران در ادامه به مسئله کرونا اشاره کرد و گفت: سومین اقدام ناظر به موضوع کرونا بود. روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در شهر بر اثر شیوع بیماری کرونا فوت می‌کردند. به همین دلیل مسیری را دنبال کردیم و علاوه بر اینکه تلاش برای ارتقای توانمندی‌های سازمان مورد نظر قرار گرفت، تنها در یک اقدام واکسیناسیون بیش از ۵۰ درصد موج تشدید یافته را شهرداری برعهده گرفت. این سه اقدام ماه اول بود.

زاکانی گفت: بی تردید ما دیگر در مجموعه شهرداری آرامش نخواهیم داشت و یکسره کار و فعالیت را در دستور کار داریم تا بتوانیم علاوه بر فعالیت در مجموعه به سایر مجموعه‌های کشور نیز کمک کنیم. ما برنامه تحولی را تنظیم کرده‌ایم تا در چارچوب آن به صورت دقیق سیر تحول را سپری کنیم. امروز صاحب یک برنامه شش ماهه هستیم که با توجه به بودجه سالانه تغییر را در شهر ایجاد می‌کند. قطعاً تا شش ماه آینده در برخی پارامترهای شهر، شهری متفاوت از شهر امروز تهران را مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: بررسی دو موضوع را نیز از هفته پیش آغاز کردیم که در مورد رسیدن فصل سرما و مشکلاتی است که ممکن است در شهر به وجود بیاید. در زمینه ارائه خدمات و نگهداشت شهر مسائلی مطرح و جمع بندی شد و کار خوبی هم در این بخش انجام خواهیم داد.

شهردار تهران با بیان اینکه کاری مهم و جدی در حوزه نگهداشت خواهیم داشت، افزود: در شهرداری کاملاً واقفیم که باید چه گام‌هایی را برداریم و میزان کارکرد ما حتماً چهره نمایی به خود خواهد گرفت و شهروندان تفاوت آن را خواهند دید.

زاکانی با بیان اینکه می‌دانیم در شش ماهه آینده چه گام‌هایی بر می‌داریم گفت: گام‌های ما کاملاً مشخص است و برنامه‌ریزی‌های ما دقیق و اعتبارات لازم آن نیز پیش‌بینی شده است که شهروندان شاهد این تغییرات خواهند بود و از برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت هم غافل نشدیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه نیاز به خدمت و کار دارد گفت: در مسیر کار برگشت نداشتیم و اشکالات گذشته را داد نزدیم و با تحریکات برخی رسانه‌ها هم به این سمت نمی‌رویم. از برخی رسانه‌ها می‌خواهیم که اخبار کذب را منعکس نکنند، زیرا به نفع کسی نیست.

زاکانی در ادامه در پاسخ به تذکر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مصوبه شورای پنجم در خصوص واگذاری بهره برداری برخی از املاک گفت: موضوع بند شش ماده ۵۵ کاملاً مشخص است و شهرداری پیشنهادات خود را در این رابطه مطرح کرده و شورای اسلامی شهر هم مجوز داده است که می‌تواند این کار انجام شود اما ممکن است اولویت‌های دیگری به وجود بیاید و این کارها انجام نشود، اما مجوز آن را از شورای اسلامی شهر گرفته‌ایم؛ ۹ مورد به این لایحه از سوی شورای اسلامی شهر اضافه شده بود که محل اشکال است.

شهردار تهران همچنین با اشاره به احکامی که برای سه مشاور خود زده است گفت: پیش از این شهرداری ۱۵ مشاور داشت که غیر قانونی بود و ۹ مشاور باید انتخاب می‌شد که سازمان بازرسی به آن ورود کرده بود و اصلاح شد. تا به امروز سه مشاور انتخاب کردم که مشاوران فرا معاونتی هستند و حوزه‌هایی را دنبال می‌کنند که از صبح تا غروب نیاز به کار و پیگیری دارد.

کد خبر 529854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.