هدف از ایجاد «باشگاه شهر اندیشان» چیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: می‌توان در یک ساز و کار تعاملی تدوین، واکاوی و توسعه مسایل شهری را در بعد راهکار به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد در نخستین جلسه باشگاه شهر اندیشان اظهار کرد: از آنجایی که هم تعداد مسائل شهر و هم نخبگان و خبرگان زیاد است، می‌توان در یک ساز و کار تعاملی تدوین، واکاوی و توسعه مسئله را در بعد راهکار به اشتراک گذاشت.

وی با بیان این پرسش که آیا در مسائل مختلف خرد و کلان، جامعه با مرکز پژوهش‌های شورای شهر اجماع نظر دارد یا خیر، افزود: ابتدای دوره ششم شورا تعداد قابل توجهی از مراجعه مردمی درون و بیرون سازمانی به شورا وجود داشت که با ارائه پیشنهاد و مشورت سعی در همراهی با شورا داشتند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پیش از شروع فعالیتم در شورای شهر، ایده‌هایی برای تشکیل باشگاه شهراندیشان داشتم که شاکله آن از طریق ارتباط دغدغه مندان حوزه شهری در ذهنم شکل گرفته بود تا اینکه اکنون به این مرحله رسیده‌ایم و قرار است با هم اندیشی افراد ذی‌ربط، ضوابط باشگاه را تعیین کنیم.

نباید از بدنه عمومی مردم دور شویم

همچنین مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای گفت: نباید از بدنه عمومی مردم دور شویم، بلکه باید نگاه خبرگی را در بطن مردم تعریف کنیم.

وحید ملتجی اظهار کرد: وقتی با افراد ذی‌نفوذ صحبت می‌کنیم یک مدل و اجتهادی دارند که بر اساس آن می‌خواهند مسائل را پیش ببرند، هنوز کسانی هستند که فکر می‌کنند یک تنه و با نگاه خود می‌توانند مباحث را پیش ببرند و دیگران را به سمت خود فراخوانند؛ هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که همه تسلیم شوند، دستان خود را بالا برده و بگویند که ما نمی‌توانیم و به همین جهت هم‌افزایی اتفاق نمی‌افتد بنابراین سوال مطرح می‌شود تا زمانی که آن اتفاق بیافتد، چه باید کرد؟

وی با بیان اینکه در این راستا چند پیشنهاد کوتاه دارم که شاید همه ناظر به راه حل نباشد، اظهار کرد: پیشنهاد نخست این است که از تعدد طراحی و فرم و مدل برای شهر پرهیز کرده و از تجربه‌های داخلی استفاده کنیم؛ ممکن است مکانیزم مشابهی در شورا و شهرداری وجود داشته باشد که باید با هم هماهنگ شود.

ملتجی تاکید کرد: آنچه مردم از شهرداری می‌بینند تعدد برند، لوگو و عنوان نیست، بلکه مفهوم شهرداری است، اگر قرار است اتفاقی بیافتد با تجمیع ظرفیت‌های موجود باید انجام شود.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای با بیان اینکه نکته دوم گفتمان شهرداری با عنوان «شهر زندگی» است، گفت: فضایی که پیش می‌رود در قالب این گفتمان خواهد بود، البته نکته بعد نگاه به آینده است که باید جست تاریخی داشته باشیم و تحقق این هدف نیاز به سکوی پرش دارد تا نگاهی فراتر از آنچه که هست، داشته باشیم؛ شاید باید به اصفهان ۱۴۴۰ فکر کنیم تا وضعیت حال را در شرایط بهتری قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید مشارکت خود را احساس کنند و در عمل نتیجه این مشارکت را ببینند، تصریح کرد: گفتمان مربوط به این موضوع از چند سال گذشته انجام شده، اما در عمل باید اتفاق افتد. باید از انجام کارهایی به اسم نخبگان بپرهیزیم، زیرا معتقدیم نباید از بدنه عمومی مردم دور شویم بلکه باید نگاه خبرگی را در بطن مردم تعریف کنیم.

وی ادامه داد: ذوق و فهم اصفهانی‌ها را باید افزایش دهیم که نوع طراحی‌های شهری در این راستا بسیار مهم است.

ایجاد شبکه تعاملی با خبرگان و نخبگان برای در باشگاه شهر اندیشان

حسین قانونی، کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: کلیات طرح باشگاه شهر اندیشان در کمیسیون تلفیق شورا تصویب و مرکز پژوهش‌های شورای شهر موظف شد ساز و کارهای آن را تدوین کند.

وی افزود: این جلسه برای ایجاد شبکه تعاملی و تدوین ساز و کار میان خبرگان و نخبگان تشکیل شده تا طرح از بالا به پایین برنامه‌ریزی نشده باشد.

قانونی اضافه کرد: ۱۳ عضو شورا وظایف متعددی بر عهده دارند و شاید نتوانند به‌طور کامل مسائل شهر را رصد کنند؛ از سوی دیگر پرداختن به تمام موضوعات شهری تخصص‌های مختلفی می‌خواهد که از توان کارشناسان شورا خارج است، به همین علت باشگاه شهراندیشان تشکیل می‌شود تا از نخبگان و خبرگان به طور تخصصی در مسائل شهر مشاوره گرفته شود.

وی ادامه داد: البته از گذشته مشاوره گرفتن از نخبگان در سیستم مدیریت شهری وجود داشته، اما موردی و بر اساس ارتباطات میان فردی بوده است در حالی که در باشگاه شهراندیشان، مشاوره گرفتن تبدیل به سازوکارهای پاینده و رایج خواهد شد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ایجاد اجتماعات تخصصی در ارتباط با حوزه‌های موضوعی مرتبط با وظایف و کارکردهای مدیریت شهری، توسعه فضای تبادل دوسویه دانش، اطلاعات و آموخته‌ها میان خبرگان و تصمیم گیران شهری، ترسیم تصویری واقعی از مشکلات شهر برای خبرگان و استفاده از مشاوره‌های آنان جهت بهبود امور، نزدیک‌تر شدن ارتباط تصمیم گیران و خبرگان شهری جهت ارتقای سرمایه اجتماعی نهادهای شهری و تسهیل و تسریع ارتباط خبرگان با تصمیم گیران از اهداف باشگاه شهر اندیشان است.

وی افزود: جایگاه باشگاه شهر اندیشان در دو فرایند تدوین و ارزیابی طرح و لوایح شورای شهر است و در شناسایی مسئله، معرفی ایده و مشاوره با کارشناسان و نخبگان همکاری می‌شود. در ارزیابی طرح‌ها و لوایحی که از شهرداری به شورا ارسال می‌شود، اگر کمیسیونی توان ارزیابی نداشته باشد وارد مرکز پژوهش‌های شورا می‌شود و اگر مرکز پژوهش‌ها نیز ظرفیت تخصصی نداشته باشد اعضای باشگاه شهر اندیشان وارد عمل می‌شوند.

کد خبر 529791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.