طرح "توزیع زمین رایگان" منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به آغاز توزیع زمین رایگان توسط دولت، گفت: نمی‌توان گفت این طرح تأثیر مستقیم بر قیمت مسکن در کشور دارد. به نظر می‌رسد یکی از سیاست‌های دولت از اجرای این طرح ایجاد اشتیاق برای ساخت مسکن در بین مردم است.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح توزیع زمین رایگان اظهار کرد: در واقع دولت تحویل زمین‌های رایگان از جمله زمین‌های کشاورزی را به بخشی از مردم آغاز کرده است که این طرح صرفاً با هدف توزیع زمین برای ساخت مسکن شروع نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح صرفاً در راستای خانه‌دار شدن افراد نیست، افزود: دولت برای حمایت از اقشار مختلف و بهبود وضعیت معیشتی مردم از دو راه بهبود توزیع درآمد و یا توزیع ثروت استفاده می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: به عنوان نمونه در اواخر دهه ۸۰ با توزیع سهام عدالت ثروت دولت بین مردم توزیع شده و با پرداخت یارانه‌های نقدی درآمد آنها افزایش یافت.

مهرپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد توزیع زمین رایگان نیز در راستای توزیع ثروت است، به طوری که زمین‌های رایگان دولتی که در کشور ثروت محسوب می‌شود به اقشاری که صاحب حق هستند به صورت رایگان تعلق بگیرد.

توزیع رایگان زمین کشاورزی مهاجرت معکوس را به دنبال دارد

وی با بیان اینکه ممکن است بخشی از این زمین‌ها برای ساخت مسکن و بخش دیگر آن زمین‌های کشاورزی باشد، ادامه داد: این طرح رضایت عمومی بیشتری بین مردم ایجاد کرده و همچنین توزیع رایگان زمین‌های کشاورزی می‌تواند مهاجرت معکوس از شهر به روستا را افزایش دهد به طوری که تولیدات کشاورزی افزایش یابد.

توزیع رایگان زمین تأثیر مستقیم در کاهش قیمت مسکن ندارد

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: نمی‌توان انتظار داشت این طرح تأثیر مستقیم بر قیمت مسکن در کشور داشته باشد؛ به نظر می‌رسد یکی از سیاست‌های دولت از اجرای این طرح ایجاد اشتیاق برای ساخت مسکن در بین مردم است.

کد خبر 529780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.