مرگ و میر مادران باردار در کرونا افزایش داشته است

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان با بیان اینکه در اپیدمی کرونا مرگ و میر مادران باردار افزایش داشته است، گفت: ارائه مشاوره تلفنی به زنان باردار به وسیله خط مشاوره ۴۰۳۰ وزارت بهداشت صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشته دانشمند امروز -دوشنبه ۲۶ مهرماه- در نشست خبری هفته سلامت بانوان با بیان اینکه ۴۹ درصد از افراد جامعه بانوان هستند، اظهار کرد: باید با ارائه اطلاعات صحیح و ارتقای سواد رسانه‌ای برای تضمین سلامتی بدن بانوان در بحران کرونا اقدام شود.

وی با بیان اینکه سرطان پستان از مشکلات شایع سلامتی در بین زنان شهر اصفهان است، افزود: سن ابتلاء به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از جهان و نرخ ابتلاء به بیماری ام اس در اصفهان افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: در دنیا از هر هشت نفر زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود و این اتفاق نشان می‌دهد که نقش غربالگری در پیشگیری از سرطان پستان بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر با تبلیغات زیاد طب سنتی، روند غربالگری از مسیر درست خارج شده و گاهی بیماری را از استیج پایین به استیج بالا رسانده است و معمولاً بیمار با پیشرفت توده سرطانی به پزشک مراجعه می‌کند.

دانشمند با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی زنان بروز کیست در تخمدان است که عوامل محیطی و صنعتی بودن کلانشهرها در بروز بیشتر آن تأثیر دارد، گفت: در شرایط پاندمی کرونا اطلاع رسانی برای واکسینه شدن مادران باردار همچنین تزریق واکسن سینوفارم از هفته دوازدهم بارداری ضروری است.

خط ۴۰۳۰ و مشاور تلفنی به زنان باردار

وی با تاکید بر پذیرش زنان در دوره رزیدنتی زنان و زایمان، تصریح کرد: پذیرش زنان بر اساس مصوبه مجلس در سال ۶۳ بود که هیچ دانشگاهی از آن سال به بعد رزیدنت مرد در رشته زنان نگرفته است، انتظار می‌رود با گذشت ۳۷ سال که هیچ آقایی در این رشته پذیرفته نشده شاخص‌ها بررسی شود، در حالی که با کم کردن آمار مرگ‌ومیر مادران باردار که یک شاخص سازمان بهداشت جهانی است، ثابت شده متخصصان زنان در ایران کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص‌های سلامتی در بانوان، بررسی از نظر مراقبت‌ها برای کانسر پستان، غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم و ارائه آموزش‌ها و ویزیت انجام می‌شود، همچنین در بحران همه گیری کرونا با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی معاینه مادران باردار و ارائه مشاوره تلفنی به زنان باردار به وسیله خط مشاوره ۴۰۳۰ وزارت بهداشت صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر مادران باردار در اپیدمی کرونا، اظهار کرد: در این بحران بیمارستان امین اصفهان برای ارائه خدمات درمانی به مادر باردار کرونایی در نظر گرفته شده است.

دانشمند با بیان اینکه بروز اختلالات روانی هم در این اپیدمی افزایش داشته است، در دنیا میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است، گفت: در بخش سلامت بانوان توجه به سلامت روان نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مطابق اعلام وزارت بهداشت ۲۳ درصد جمعیت کشور دچار بیماری‌های روانی هستند که در پاندمی کرونا این آمار چهار برابر شده و روند مشاجرات، خشونت‌های خانگی و افسردگی نیز افزایش داشته است.

کد خبر 529756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.