لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه‌آهن

وزیر راه و شهرسازی نیروی انسانی را یک مولفه تعیین‌کننده در ایجاد تحول در حمل‌ونقل ریلی کشور دانست.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکر از سعید رسولی، مدیرعامل پیشین این شرکت که موفق شده است راه آهن را از یک شرکت زیان‌ده به یک شرکت سودده تبدیل کند، اظهار کرد: حمل‌ونقل در هر کشور مهم‌ترین مؤلفه توسعه است و در بسیاری از کشورها سهم بسیار بالایی از تولید ناخالص داخلی دارد. اگر حمل‌ونقل مناسب وجود نداشته باشد، صادرات، واردات و جابه‌جایی انجام نمی‌شود، بنابراین حمل‌ونقل بنیاد تحرک اقتصادی یک کشور است و اهمیت آن قابل چشم‌پوشی نیست.

وی ادامه داد: این صنعت به ویژه در کشور ما که از منظر ژئوپولتیک و جغرافیای طبیعی در منطقه‌ای منحصر به فرد قرار گرفته است، اهمیت دوچندان دارد. اتصال ایران به کشورهای مختلف همسایه و کریدورهای که ارتباط با کشورهای دور دست را میسر می‌کنند، تاکنون انجام شده اما کافی نیست. می‌توان گفت که ما از منظر سهم از بازار حمل بار و مسافر در ابتدای راه هستیم و باید اقدامات جهشی که سهم را از بازار منطقه و جهان افزایش می‌دهد، انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی به عنوان روشی ارزان، ایمن و حجیم برای حمل کالا و مسافر به شمار می‌رود، گفت: در بسیاری از کشورها سهم مسافر ریلی از کل مسافر از ۵۰ درصد هم عبور کرده است. در ایران نیز باید نگاه جدیدی به حمل‌ونقل و حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم تا بتوانیم از مزیت‌های این روش بهره‌مند شویم. درست است که مشکلات تحریمی و بین‌المللی در کشور وجود دارد،، اما من به عنوان کسی که در سخت‌ترین دوره تحریم مسئولیت بخشی از فناورترین صنعت را بر عهده داشتم، می‌دانم که در همین شرایط می‌توان کارهایی انجام داد که غیرممکن به نظر می‌رسد.

قاسمی افزود: مهم‌ترین مؤلفه دستیابی به دانش، کارآمدی و توسعه نیروی انسانی است. در کشور ما نخبه‌ها و نیروهای مستعد و شرکت‌های دانش بنیان مستعدی حضور دارند. من باور دارم که اصلی‌ترین بن‌بست‌شکن توسعه در این شرایط نیروی انسانی و استعدادها هستند. با توجه مناسب به نیروی انسانی می‌توانیم از بسیاری از مشکلاتی که امروز در مسیر داریم، عبور کنیم. راه‌آهن، پالایشگاه و صنعت آهن هستند و آهن‌ها مهم نیستند، بلکه آدم‌ها مهم هستند. آدم‌ها هستند که آهن را به حرکت در می‌آورند. در گذشته هر کجا که بن‌بست بوده، با این شیوه بن بست را شکستیم. برای رسیدن به نقطه مطلوب در راه آهن و حمل‌ونقل ریلی نیز باید به نیروی انسانی شایسته توجه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور انجام شود، گفت: اولین اقدام وصل کردن کریدورهای مختلف و رفع گسستی است که اکنون بین شبکه‌های بندری و راه‌آهن وجود دارد. اقدام دوم این است که باید با وصل به کریدورهای جهانی از طریق دیپلماسی اقتصادی سهم خود را از حمل‌ونقل جهانی افزایش دهیم. کشور ما در نقطه‌ای قرار دارد که از منظر ژئوپولتیکی بسیار مهم است و افزایش سهم از بازارهای جهانی با استفاده دیپلماسی اقتصادی و نیروی انسانی شایسته، شدنی است.

وزیر راه و شهرسازی توجه به بخش خصوصی را اقدام سومی دانست که باید برای توسعه راه‌آهن در کشور انجام شود و افزود: سرمایه بخش خصوصی قطعاً می‌تواند در این راه تأثیر گذار باشد، بنابراین به‌کارگیری این سرمایه در صنایع مختلف از جمله راه آهن باید اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

قاسمی تصریح کرد: کشور ما کشور ثروتمندی است، اکنون به سرانجام رساندن بسیاری از مگاپروژه‌ها و پروژه‌های بزرگ با اعتبار کنونی دولت قابل انجام نیست. بنابراین باید روش‌هایی را به کار بگیریم که از سرمایه مردم، چه در داخل و چه در خارج کشور استفاده کنیم.

وی افزود: ثروت در این کشور زیاد است و ما باید از آن استفاده کنیم. باید کاری کنیم که مردم به جای اینکه سرمایه خود را در مقابل ۲۵ تا ۳۰ درصد سود در بانک قرار دهند، در طرح‌هایی شرکت کنند که بالای ۳۵ درصد سود دارد و منابع مالی طرح‌های توسعه‌ای را تأمین مالی می‌کند. به عنوان مثال با تغییر زمان BOT می‌توانیم میزان منابع درآمدی را برای سرمایه‌گذار تغییر دهیم. این امکان در کشور وجود دارد و امیدوارم در حوزه ریلی که اکنون عقب‌ماندگی دارد و توسعه آن تعیین کننده است، تحول بزرگی را ایجاد کنیم.

کد خبر 529711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.