رویداد شهر بدون چالش برای کاهش مصرف پلاستیک

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از دریافت طرح‌های مرتبط با کاهش مصرف پلاستیک در قالب فراخوان ارائه شده از سوی کارگروه ارتباط با صنایع ستاد پایش بهینه مصرف پلاستیک و راهیابی سه طرح به مرحله نهایی خبر داد.

فرشاد مستأجران در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع پسماندهای پلاستیکی در برنامه‌های ترویجی و فرهنگی اظهار کرد: در حالی که استفاده روز افزون از محصولات پلاستیکی یکی از معضلات اصلی در زمینه مدیریت پسماند در جوامع بشری است، اما ویژگی‌های خاص پلاستیک مانند شکل پذیری آسان، مقاومت در برابر نفوذ مایعات و هزینه تولید نسبتاً کم آن را تبدیل به یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع و زندگی امروزی کرده است.

وی با بیان اینکه غیر قابل تجزیه بودن پلاستیک‌ها در محیط زیست خطری بزرگ به حساب می‌آید، تصریح کرد: در حال حاضر در شهر اصفهان روزانه بیش از ۳۵۰ تن پسماند شهری به عنوان ریجکت خطوط پردازش دفن می‌شود که عمده این پسماندها، پسماندهای پلاستیکی هستند که به مرحله دفن رسیده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تأکید بر فعالیت ستاد اجرایی کاهش پلاستیک در قالب چهار کارگروه برنامه‌ریزی، اجرایی، تبلیغات و اطلاع رسانی، فناوری و ارتباط با صنایع به منظور کاهش مصرف پلاستیک در چرخه تولید تا دفع، افزود: از جمله کارگروه‌های این کمیته، کارگروه فناوری و ارتباط با صنایع است که به بررسی فناوری‌ها و تجارب سایر کشورهای جهان و ایران در این حوزه و امکان بومی سازی آن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: این کارگروه در راستای عمل به وظایف خود با همکاری اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش بنیان و نیز شبکه پژوهش و فناوری استان، اقدام به انتشار فراخوان ارسال پیشنهادات با موضوع محصولات و فناوری‌های کاربردی با هدف کاهش پلاستیک در چرخه مدیریت پسماند شهر اصفهان در قالب سلسله رویدادهای شهر بدون چالش کرده است.

مستأجران با اشاره به جزئیات این رویداد، گفت: در پایان این فراخوان مجموعاً ۱۵ پیشنهاد دریافت شد که از این میان پس از بررسی اسناد و مدارک ارسالی، سه پیشنهاد به مرحله داوری نهایی رسید و در صورت کسب حد نصاب امتیاز، با ارسال کنندگان پیشنهادهای برتر قرارداد همکاری منعقد خواهد شد.

وی اظهار کرد: دبیرخانه دائمی ستاد اجرایی کاهش پلاستیک در سازمان مدیریت پسماند مستقر شده و در حال پیگیری برنامه‌های جامعی در راستای کاهش مصرف پلاستیک در میان شهروندان، ادارات و اصناف است که از این میان می‌توان به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های کوثر و سایر برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی اشاره کرد.

کد خبر 529612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.