اصلاح یارانه‌ها در سه گام‌

مهمترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _دوشنبه ۲۶ مهرماه_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح یارانه‌ها در سه گام‌» به بررسی نسخه سازمان برنامه و بودجه برای قیمت حامل‌های انرژی پرداخت و نوشت: بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با مقایسه تجارب موفق کشورها، سه گام اصلی موفقیت در اصلاح یارانه انرژی را معرفی کرد. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، اصلاح یارانه انرژی را اقدامی بسیار پیچیده در سطح اقتصاد سیاسی دانست که نیازمند حمایت و همراهی قوی مردم است؛ زیرا حذف یا کاهش یارانه‌های انرژی بخشی از افراد آسیب‌پذیر جامعه را متأثر می‌کند.

بنابراین در گام نخست، ضمن آگاه‌سازی مردم نیاز است که برنامه‌های رفاهی جبرانی در دهک‌های کم‌درآمد معرفی و اجرایی شود. گام دوم این است که با مطالعات جامع بر اساس تجارب بین‌المللی و تجارب سال‌های گذشته کشور، جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته شود و یک برنامه میان‌مدت کاهش یارانه‌های پنهان انرژی در دستور کار قرار گیرد. در این گزارش، تجربه کشورهای اندونزی، ترکیه، بلغارستان و برخی کشورهای دیگر ارائه شده است. گام سوم، بهره‌گیری از یک پایگاه داده قوی از خانوار است؛ زیرا هر چه اطلاعات خانوارها و فعالیت‌های اقتصادی دقیق‌تر باشد، تصمیم‌گیری درباره پرداخت یارانه‌ها هدفمندتر خواهد بود.

سازمان برنامه و بودجه در پژوهشی به بررسی آثار تعدیل قیمت حامل‌های انرژی بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور و خانوارها پرداخته و با مرور تجربه‌های موفق در سطح جهان، سه توصیه سیاستی را برای اصلاح یارانه‌های انرژی در ایران مطرح کرده است. یارانه یکی از نقاط کانونی مناقشات اقتصادی بوده است که موافقان و مخالفان برچیده شدن آن، استدلال‌های مختلفی را برای به کرسی نشاندن ایده‌های خود به کار بسته‌اند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب منابع گسترده انرژی، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بالاترین میزان یارانه را در بخش انرژی پرداخت می‌کند؛ اقدامی که نتایج زیان‌بار آن امروزه بر کسی پوشیده نیست. از سال‌ها قبل تلاش‌هایی برای کاهش این یارانه در کشور صورت گرفت که با توجه به دسترسی بی‌دردسر به منابع انرژی، هزینه اصلاحات و تورم فزاینده در کشور باعث شد این اقدامات به نتیجه نرسد. اصلاح یارانه‌های انرژی اقدامی بسیار پیچیده و چالشی قابل‌توجه در سطح اقتصاد سیاسی است.

این اصلاحات از نظر سیاسی حساس هستند و به همراهی پرشمار مردم نیاز دارند؛ زیرا حذف یا کاهش یارانه انرژی، افراد آسیب‌پذیر جامعه را به مراتب بیشتر متأثر می‌کند و موجب کاهش رقابت‌پذیری صنایع انرژی‌بر می‌شود. به رغم این پیچیدگی‌ها نمونه‌های موفقی از انجام این اصلاحات در جهان وجود دارد که می‌تواند برای انجام این اصلاحات در ایران راهگشا باشد. نمونه‌های موفقی چون بلغارستان، اندونزی و ترکیه درس‌های بسیاری برای ایران دارند؛ نمونه‌هایی که در میان آنها اندونزی بیش از سایر کشورها به ایران شباهت دارد. سه اقدام مهم «ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم داده‌های خانوار»، «استفاده از تجربیات جهانی» و «برنامه حمایتی و جبرانی» توصیه‌های سیاستی گزارش سازمان برنامه و بودجه است.

اصلاح یارانه‌ها در سه گام‌

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رهایی اقتصاد از وابستگی به دلار» به بررسی وعده‌های وزیر صمت در جمع فعالان بخش‌خصوصی پرداخت و نوشت: وزیر صمت با بیان اینکه به طور کلی قیمت محصولات باید با واقعیت اقتصادی ایران تعیین شود نه با نرخ دلار، به فعالان بخش‌خصوصی این وعده را داد که اقتصاد را از وابستگی به دلار آزاد می‌کند.

به گفته فاطمی‌امین، بهترین کاربرد منابع صندوق برای فاینانس خارجی‌ها و اعتبار خریدار به خارجی‌هاست. اگر از قبل این سیاست را اجرا می‌کردیم دچار بدبختی الان نمی‌شدیم.

پارلمان بخش‌خصوصی در هفدهمین نشست از دوره نهم هیأت نمایندگان، میزبان سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. در این نشست فعالان بخش‌خصوصی و نمایندگان اتاق‌ها و تشکل‌های مختلف مشکلات کلان اقتصاد و مسائل حوزه‌های فعالیت خود را تشریح کردند.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در این نشست اظهار کرد: صنعت و تولید ایرانی نتوانسته است همپای رشد و توسعه تکنولوژی در جهان به برقراری ارتباط با آن بپردازد و نهایتاً در بسیاری موارد توانایی تولید محصولات و خدماتی را داریم که اقتصاد جهانی در حال دور ریختن یا بهینه کردن آن هستند. از این رو قدرت رقابتی کشور در محصولات به شدت در حال کاهش است.

شافعی خاطرنشان کرد: ما مدام به جای آنکه به مفهوم توسعه بپردازیم خواهان رشد تعداد واحدهای تولیدی بدون آنکه سرانجامی برای آنها متصور باشیم، هستیم. این در حالی است که با رشد تقلیدی محصولات مشابه با این شیوه نمی‌توان مشکل تولید و اشتغال را برطرف کرد. در این نشست همچنین از وزیر صمت درخواست شد هزینه‌های مبادله که به اشکال مختلف به بخش‌خصوصی تحمیل می‌شود، کاهش پیدا کند.

وزیر صمت دیروز در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی باید برای فاینانس خارجی‌ها استفاده شود، اظهار کرد: به دنبال از بین بردن وابستگی اقتصاد ایران به دلار هستیم.

سیدرضا فاطمی‌امین اظهار کرد: برای اعزام رایزنان بازرگانی برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در همین راستا برای سال بعد ۶۰ رایزن و برای سال ۱۴۰۲، ۱۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف اعزام خواهیم کرد. همچنین کارها برای تمدید موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا شروع شده و به دنبال دائمی کردن عضویت ایران در این اتحادیه هستیم.

وزیر صمت با اشاره به موضوع تأمین مالی گفت: اشتباه است که منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده شود. بهترین کاربرد منابع صندوق برای فاینانس خارجی‌ها و اعتبار خریدار به خارجی‌هاست. اگر از قبل این سیاست را اجرا می‌کردیم دچار بدبختی الان نمی‌شدیم. ۱۰ سال پیش که نرخ دلار سه هزار تومان بود منابع صندوق صرف صادرات شد که این صادرات بنا به ادعای خود فرد بود. به دلیل اینکه نرخ دلار از سه هزار تومان جهش قابل توجهی یافت به خاطر عدم اجرای به موقع طرح‌های صادراتی، چالش ایجاد شد.

اصلاح یارانه‌ها در سه گام‌

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرصت‌ها و تهدیدهای تولید لوازم خانگی‌» به بررسی فراز و فرودهای صنعت لوازم خانگی پرداخت و نوشت: «از واردات جلوگیری شود» این جمله پاسخ مقام معظم رهبری به نامه جمعی از تولید کنندگان لوازم خانگی است که درخواست جلوگیری از ورود محصول نهایی لوازم خانگی در شرایطی که تولید داخل از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور است را داشتند.

پس از آن ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی تا پایان ۱۴۰۰ از سوی معاون امور صنایع وزارت صمت طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ اعلام شد، اما این مصوبه بیش از هر زمان دیگری به قاچاق لوازم خانگی دامن زد. بازار لوازم خانگی بسیار شبیه بازار خودرو است. به نحوی که انحصار ایجاد شده اما کیفیت چندانی ندارد. در نتیجه تولید کنندگان، لوازم خانگی بی کیفیت را نزدیک به قیمت برندهای معتبر و شناخته شده جهانی عرضه می‌کنند و انتظار دارند هیچ گونه لوازم خانگی به کشور وارد نشود تا محصولات بی کیفیت خود را با هر قیمتی به فروش برسانند.

طبق آمارهای رسمی وزارت صمت، در پنج ماهه نخست امسال دو میلیون و ۶۱۰ هزار دستگاه لوازم خانگی بزرگ شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و کولر آبی در کشور تولید شده که در مدت مشابه پارسال دو میلیون و ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده که با رشد ۷.۸ درصدی در مقایسه با پنج ماهه پارسال مواجه شده است. در این مدت ۸۵۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد که نسبت به سال گذشته رشد ۹.۱۱ درصدی داشته است.

کارخانجات داخلی در پنج ماهه نخست امسال ۷۵۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید کردند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از رشد ۴.۱ درصدی است. بیشترین رشد تولید در این مدت مربوط به ماشین لباس‌شویی با ۳۶.۸ درصد است و کارخانجات موفق شدند ۵۴۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول تولید کنند. اما تولید تلویزیون با ۴۴۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، رشد منفی ۱۱.۷ درصدی ثبت کرد.

اصلاح یارانه‌ها در سه گام‌

کد خبر 529535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.