خون‌ بازی...

حادثه‌ای تروریستی در مسجد فاطمیه قندهار در جنوب افغانستان منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن از شیعیان شد که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این دومین حمله این گروه تروریستی در کمتر از ۱۰ روز به مساجد افغانستان بوده و زنگ خطر را برای شیعیان جهان به صدا در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعه هفته گذشته برای دومین بار متوالی نمازگزاران شیعه افغانستان هدف حملات تروریستی قرار گرفتند تا ده‌ها نفر دیگر از اقلیت شیعه مذهب این کشور به شهادت برسند.

این انفجار در منطقه قندهار و در مسجدی به نام «امام‌بارگاه فاطمیه» که متعلق به شیعیان بود اتفاق افتاده و در پی آن بیش از صد نفر کشته و زخمی شده‌اند، همچنین هفته گذشته نیز عملیات تروریستی مشابهی در قندوز رخ داد که بار دیگر این گروه تروریستی داعش شاخه خراسان بود که مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت.

از ۲۰۱۸ که جبهه‌های داعش در شمال افغانستان درهم کوبیده شد، تا هشتم اکتبر که محمدالایغوری خود را در میان نمازگزاران شیعه در قندوز منفجر کرد، از تحرکات این گروه در شمال افغانستان خبری نبود.

داعش در گزارشی که از فعالیت‌های خود منتشر کرده، از افزایش فعالیت در افغانستان سخن گفته است. این گروه تروریستی آماری از فعالیت اعضایش در افغانستان منتشر کرده که نشان می‌دهد با احتساب دو حمله مرگبار در قندوز و قندهار، بیشترین حملات مین‌گذاری و چریکی نیز در شهرهای شرق افغانستان، از جمله ننگرهار رخ داده است.

نکته مهم دیگری که در این گزارش آمده، تاکید بر تهدید شیعیان و ادامه حمله بر تجمعات آنان است. در این گزارش شهرها و مناطق شیعه‌نشین افغانستان مشخص شده است.

سران طالبان تلاش می‌کنند تا فعالیت نیروهای مخالف خود در افغانستان را نادیده بگیرند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در آخرین مصاحبه خود با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت بود که «داعش تهدید جدی نیست؛ زیرا در افغانستان قرارگاه نظامی ندارد.

وی در مورد چگونگی حملات داعش در قندوز و قندهار نیز گفت که «تأمین امنیت در آن مناطق دشوار بوده و تلاش می‌کنیم از تکرار این رویدادها جلوگیری کنیم. جنگ در افغانستان تمام شده و هیچ نیروی دیگری نمی‌تواند برای طالبان چالش خلق کند.»

همه این اتفاقات در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبل از انجام حمله در مسجد شیعیان قندهار، در نشستی خبری در مسکو هشدار داده بود که «تروریست‌های القاعده و داعش در شمال افغانستان تجمع کرده‌اند و این امر ممکن است امنیت کشورهای آسیای میانه را که با افغانستان هم‌مرز هستند، به خطر بیاندازد.»

امروز که مقامات ارشد طالبان مجری حفظ امنیت افغانستان هستند و قدرت را در اختیار دارند، جز انکار حضور گروه‌های تروریستی و محکوم کردن حوادث مشابه، واکنش درخوری در مبارزه با گروه داعش انجام نداده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به حمله به نمازگزاران شیعه در قندهار گفت که «طالبان انفجار بر مردم غیرنظامی در یک مسجد در قندهار را نکوهش می‌کند، آن را جنایتی بزرگ می‌داند و به نیروهای امنیتی دستور می‌دهد که عاملین چنین حوادثی را به زودی دستگیر کنند و به پنجه شریعت بسپارند.» این جملات مشابه همان چیزی که در واکنش به انفجار مسجد شیعیان در قندوز صورت گرفت.

امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند وابستگی‌های ایدئولوژیک شبکه حقانی و داعش باعث شده که طالبان تمایلی به مقابله با این گروه تروریستی نداشته باشد؛ زیرا باعث می‌شود گروه‌های تندرو و سلفی طالبان به داعش بپیوندند.

هر چند گروه مذاکره کننده طالبان در دوحه متعهد شده بود که در صورت تسلط بر افغانستان حقوق شیعیان را مانند دیگر شهروندان افغانستان یکسان رعایت کند، اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که طالبان نه تنها در تأمین امنیت شیعیان اقدامی انجام نداده، بلکه به اقدامات علیه آنها دامن زده است. به همین دلیل بود که ماه گذشته اخباری از کوچ اجباری ده‌ها خانوار شیعه از زمین‌های‌شان در ولایت دایکندی افغانستان منتشر شد که به حکم دادگاه‌های طالبان و با اقدام نیروهای مسلح این گروه مجبور به ترک زمین‌های خودشان شده بودند.

با توجه به اینکه شبکه حقانی نقش تأثیرگذاری در حفظ امنیت استان‌های مرکزی افغانستان دارد و به دلیل وابستگی‌های ایدئولوژیک و شیعه ستیزی که بین داعش و این گروه مشترک است، گروهک تروریستی داعش را برای نفوذ در حلقه‌های امنیتی افغانستان یاری می‌دهد.

اما حمله اخیر به شیعیان در مسجد شیعیان قندهار واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بسیاری از مقامات و رهبران کشورها و همچنین مراجع عظام تقلید ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی، خواهان مجازات عاملان این حادثه شدند، اما سوال اصلی این است که کشتار شیعیان افغانستان در شرایط فعلی این کشور که بسیاری از مردم آن در تلاش برای مهاجرت و آواره هستند، با چه هدفی بود و چه کسانی از این حملات سود می‌برند؟

داعش به دنبال جنگ فرقه‌ای در افغانستان است

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قطعاً بروز اقدامات تروریستی در افغانستان به سود طالبان نیست؛ زیرا مسئولیت حفظ امنیت کشور را بر عهده دارد و داعش نیز سعی دارد جنگ فرقه‌ای را در افغانستان آغاز کند و این موضوع برخلاف اهداف طالبان است.

به گفته وی، داعش به دنبال تسلط بر برخی قسمت‌های افغانستان بوده و خواهان تشکیل خلافت داعش خراسان هستند، اما طالبان زیر بار این سهم خواهی نخواهد رفت و به همین دلیل احتمال همکاری آنها با داعش برای انجام اقدامات تروریستی دور از تصور است.

به عقیده این کارشناس مسائل افغانستان، اکنون بدنه طالبان منسجم نیست؛ زیرا شبکه حقانی در سال‌های گذشته با داعش بیعت کرده و امکان دارد داعش با همکاری این شبکه که مسئولیت امنیت را بر عهده دارد، عملیات‌های تروریستی خود را پیش ببرد.

ملازهی در ادامه می‌گوید که گسترش و ادامه این اقدامات تروریستی به سود طالبان نخواهد بود؛ زیرا تمام تلاش خود جهت ایجاد امنیت داخلی افغانستان به کار گرفته تا هرچه زودتر در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

شیعیان افغانستان در معرض نسل کشی قرار دارند

جلال خوشچهره، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به ایمنا می‌گوید: حوادث تروریستی اخیر در افغانستان در راستای اختلافات درونی طالبان است؛ زیرا برخی از گروه‌های تندرو این شبکه سعی دارند با این اقدامات حاکمیت طالبان را برهم بزنند.

به گفته وی، اختلافاتی که بین شبکه حقانی و شورای کویته بر سر تقسیم قدرت و ارتباط با سایر کشورهای جهان وجود دارد باعث شده تا شبکه حقانی با همراهی نیروهای تروریستی نزدیک به خود یعنی داعش و القاعده دست به اقداماتی بزند که تعهدات دوحه را نقض کند.

به عقیده این کارشناس مسائل بین‌المللی‌، طی ماه‌های آینده شیعیان افغانستان شرایط مشابهی را شاهد خواهند بود؛ زیرا طالبان نیز از لحاظ ایدئولوژیک، رویکرد مثبتی نسبت به شیعیان ندارند.

خوشچهره خاطرنشان می‌کند: نگرانی‌هایی که پیش از تسلط کامل طالبان بر افغانستان وجود داشت به این خاطر بود که قطعاً شیعیان این کشور در معرض تهدیدات جدی از جمله نسل کشی و قتل عام قرار خواهند گرفت.

کد خبر 529523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.