گرافیتی‌های ضد آلودگی در لهستان

مسئولان لهستانی برای مبارزه با آلودگی هوا، از رنگ‌های تصفیه‌کننده آلودگی برای اجرای گرافیتی استفاده می‌کنند تا علاوه بر زیبایی شهر از آلودگی آن نیز بکاهند.

برای اکثر شهرهای جهان، ورود زمستان با مناظر برفی زیبا، قله‌های کوهستانی به رنگ سفید و چراغ‌های درخشان بازارهای کریسمس همراه است؛ اما این فصل زیبا اغلب میزبان مهمانی همیشگی به نام آلودگی است.

برای مقابله شهرها با آلودگی هوا تاکنون روش‌های متفاوتی از ممنوعیت سوزاندن زغال سنگ و چوب گرفته تا تشویق به استفاده از وسایل نقلیه برقی، اجرا شده است. اخیراً راه حل های خلاقانه‌ای توسط شهرداری‌های لهستان در ورشو، کراکوف و گدانسک انجام شده که در نوع خود جدید و کاربردی محسوب می‌شود.

گرافیتی‌های ضد آلودگی در لهستان

شهرهای لهستانی در حال حاضر میزبان نقاشی‌های دیواری دوستدار محیط زیست هستند که به علت جنس رنگ به کار رفته در آن‌ها، آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند. رنگ به کار رفته در این نقاشی‌ها اصطلاحاً فتوکالیستی است که می‌تواند آلاینده‌های مضر هوا را پاک کند.

یک متر مربع رنگ ضد دود ۰.۴۴ گرم اکسید نیتریک را جذب می‌کند که یک ماده بسیار سمی است و توسط اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر می‌شود؛ یک درخت در روز، می‌تواند این میزان آلودگی را تصفیه می‌کند. نقاشی دیواری به مساحت ۳۷۴ متر مربع با رنگ فتوکالیستی، می‌تواند نقش ۳۷۴ درخت را ایفا کند و به همین علت، وجود چنین ابتکاری در شهرها یک الزام محسوب می‌شود.

خوشبختانه شهرهای لهستان در این زمینه تنها نیستند و این روش خلاق در بعضی از کشورهای جهان نیز در حال اجرا است، هرچند شهرهای لهستان در این زمینه پیشرو است.

گرافیتی‌های ضد آلودگی در لهستان

کد خبر 529436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.