تناسب جانمایی و طراحی عناصر در شهرهای زیست پذیر

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: شهر زیست پذیر شهری است که تمامی عناصر آن در ارتباط متناسبی با یکدیگر باشند. مردم در چنین شهری اولویت اصلی طراحی‌ها و برنامه‌ریزی ها هستند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افزایش درک پذیری و خوانایی کالبدی و کارکردی در شهرهای زیست پذیر به وضوح دیده می‌شود؛ در این شهرها مراکز عمومی در بر خیابان‌ها و معابر اصلی قرار دارد و ساکنان هر ناحیه از شهر نیازهای خود را در محل سکونتشان برآورده می‌کنند.

وی افزود: در شهر زیست پذیر گوناگونی فعالیتی به وضوح دیده می‌شود و این ویژگی موجب شده تا گوناگونی در ساختارها و فرم‌های فضایی با حضور افراد مختلف وجود داشته باشد و آنان سرشار از فهم مکانی و درک ذهنی شوند که به شدت بر کیفیت زندگی شهروندان مؤثر است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: در شهرهای زیست پذیر مردم اولویت اصلی هستند و فضاها به نحوی ساخته می‌شوند که برای حضور شهروندان مؤثر و کارا باشند؛ مشاغل مورد نیاز در این فضاها به راحتی نمایان هستند و این الگوی معماری و شهرسازی در تمامی نقاط شهر رعایت می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: در شهر زیست پذیر مردم به راحتی از فضاها و اتفاقاتی که در پیرامونشان اتفاق می‌افتد، مطلع می‌شوند و این تا حد زیادی ناشی از نفوذپذیری و منطقی بودن شهر در استقرار فضاهای مختلف است و فضاهای مختلف به راحتی دیده می‌شوند؛ شهر زیست پذیر همچنین دارای فضاهای همه فن حریف است، فضاهایی که امکانی را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های مهم در شهر در جریان باشد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: غنای حسی یا گوناگونی در تجربه‌های حسی موجب لذت بردن بهره برداران در شهرهای زیست پذیر می‌شود و بازار و مکان‌های تجاری اوج این احساس است که همزمان حس بینایی به عنوان حس مسلط انسان شاهد تنوعی از رنگ‌ها، شغل‌ها، افراد و اشیا است.

ابراهیمی اضافه کرد: شهر زیست پذیر از حداکثر آسایش دمایی برخوردار است و آسایش اقلیمی را به واسطه جانمایی درست عناصر شهری برای شهروندان فراهم می‌کند به علاوه این شهرها کارایی بالایی در مصرف انرژی، پاکیزگی محیط را در حمایت و پشتیبانی از طبیعت دارند.

کد خبر 529433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.