شیعه کشی داعش در افغانستان

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

وزیر خارجه طالبان: همسایگان افغانستان در به رسمیت شناختن ما از جهان پیشی بگیرند

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان که به منظور انجام برخی مذاکرات به آنکارا، پایتخت ترکیه سفر کرده بود، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی به سوالات مربوط به تحولات اخیر این کشور پاسخ داد.

وی افزود: آماده‌ایم در راستای منافع افغانستان مطابق اصول اسلامی با کشورهای سرمایه‌گذار همکاری کنیم. از آمریکا خواسته‌ایم که در آبادانی و بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد. به مقامات واشنگتن گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط دیپلماتیک داشته باشیم. می‌توانیم از امکانات و تجارب ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری٬ زیرساخت‌ها و بازسازی افغانستان بهره ببریم.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان تاکید کرد: ترکیه می‌تواند نقش خوبی در بازسازی افغانستان داشته باشد. روابط کشورهای جهان با ما روز به روز بهتر می‌شود. کسانی که از افغانستان به کشورهای دیگر می‌روند به دلیل مشکلات امنیتی یا سیاسی نه بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی می‌روند. هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد، هیچ مشکلی برای هیچکس ایجاد نمی‌شود و هیچ آسیبی به دلایل سیاسی ایجاد نمی‌شود. رویدادهایی در مساجدی در قندوز و قندهار رخ داد که تأمین امنیت آنها دشوار بود. از این پس تلاش‌های ویژه‌ای برای تأمین امنیت مساجد نیز انجام خواهد شد.

متقی درباره اینکه پیام‌های طالبان به مقامات ترکیه چه بود و چه پیام‌هایی از آن گرفت، گفت: به دعوت رسمی دولت ترکیه آمدیم و با وزیر امور خارجه دیداری داشتیم. در مورد وضعیت کنونی افغانستان و روابط دوجانبه رایزنی کردیم. درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان و سرمایه ملت افغانستان که در خارج از کشور از سوی آمریکا بلوکه شده است٬ نیز بحث کردیم. نظر دولت ترکیه نیز در این موارد مثبت بود. سپس با رئیس امور دینی ترکیه درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی و همچنین با مسئولین سازمان هلال احمر و آفاد ترکیه در راستای ارسال کمک‌های این دو نهاد در آستانه فصل زمستان به مردم افغانستان گفت‌وگو کردیم. با مسئولان وزارت کشور ترکیه نیز تماس‌هایی برقرار کردیم. سفر به ترکیه را می‌توان خوب ارزیابی کرد٬ در موارد مختلف تبادل‌نظر صورت گرفت، امیدوارم در آینده نیز نشست‌هایی در کابل داشته باشیم.

وی درباره درخواست از دولت ترکیه برای کمک به آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان گفت: آمریکا با این اقدام، در حق مردم افغانستان ظلم کرده است. زیرا حقوق کارمندان علم و فرهنگ بهداشت از این محل، پرداخت می‌شد و تأثیر مثبتی در اقتصاد افغانستان داشت. موضوع از چه قرار بوده٬ چرا بلوکه شده چرا مردم افغانستان با چنین رفتار آمریکا مجازات می‌شوند، گناه مردم چیست. از سوی دیگر آمریکا و دیگر کشورهای جهان اعلام می‌کنند که به مردم کمک‌های بشردوستانه ارسال شود و حقوق بشر پایمال نشود. از سوی دیگر هم حق ۴۰ میلیون نفر از مردم افغانستان را پایمال می‌کنند که پیامدهای ناگواری برای کودکان و زنان افغانستان خواهد داشت. ترکیه یک کشور مستقل است و نقش سازنده و معتبری در سطح جهان دارد، این موضوع را با مسئولان ترکیه در میان گذاشتیم. مقامات ترکیه روز گذشته در نشست خبری در این مورد صحبت کردند.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان افزود: ترکیه یک کشور فعال بوده و از اقتصاد خوبی برخوردار است. همچنین نقش فعالی در دیپلماسی دنیا و جهان اسلام دارد. افغانستان و ترکیه پیشینه تاریخی دارند، هر دو کشور اسلامی بوده و از منظر جغرافیایی نیز نزدیک به شمار می‌رویم. می‌توان از امکانات و تجارب ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری٬ زیرساخت‌ها و بازسازی افغانستان بهره برد.

متقی با تاکید بر مساله بازگرداندن پناهجویان افغان در دیدار با مقامات ترکیه گفت: نظر من این است که باید برای مردم افغانستان شرایط زندگی خوب تأمین شود، به آنها کمک شده و تحریم‌ها رفع شود. مردم مجبور به ترک کشور و مهاجرت نشوند. علت خروج اخیر مردم افغانستان ناامنی و مسائل سیاسی نیست بلکه آنها به خاطر مشکلات اقتصادی کشور را ترک می‌کنند. پیام من به تمام مردم در افغانستان و یا خارج از کشور این است که طالبان با کسی مشکلی ندارد و آغوش افغانستان به روی آنها باز است.

وی در پاسخ به اینکه پس از روی کار آمدن طالبان تأثیر چین بر افغانستان چه بوده است، گفت: پس از ۴۰ سال امنیت در افغانستان برقرار شد و تمام جغرافیای کشورمان تحت کنترل یک قدرت بوده و زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شده است. آماده‌ایم در راستای منافع افغانستان مطابق اصول اسلامی با کشورهای سرمایه‌گذار همکاری کنیم. چین همسایه افغانستان است، در منطقه کشور تأثیرگذاری است و در آینده نشست‌هایی خواهیم داشت و اگر تمایلی برای ساخت و ساز داشته باشند، همکاری می‌کنیم و از کشورهای دیگر جهان نیز که پروژه‌هایشان ناتمام مانده بود دعوت می‌کنیم به کار خود ادامه دهند.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان درباره مشکلات اقتصادی و راه‌های تأمین بودجه افزود: نخست از جامعه جهانی می‌خواهیم که به افغانستان کمک کند. پول‌های بلوکه شده باید آزاد شود تا برای بهبودی اقتصاد افغانستان استفاده شود. در دیدار با مقامات آمریکا و دیگر کشورهای جهان در قطر و مقامات ترکیه در آنکارا نیز بر این موضوع تاکید کردیم. در سطح جهان کشورهایی وجود دارند که علی‌رغم آنکه رؤسای دولت‌هایشان با کودتا روی کار آمده یا منسوبان یک خاندان هستند به رسمیت شناخته می‌شوند اما دولت ما به رسمیت شناخته نمی‌شود. به نظر من این رفتار جهان غصب و پایمال حق و حقوق مردم افغانستان است. با بهبودی اقتصاد، افغانستان می‌تواند نقش خوبی در منطقه ایفا کند. با بهبودی اقتصاد، نظام و قوانین دولت‌مان نیز منظم‌تر خواهد شد.

انصارالله یمن: آمریکا دشمن صلح در جهان است

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به بیانیه آمریکا درباره مارب در صفحه توئیتر خود نوشت: درخواست آمریکا برای ایجاد گذرگاه‌های امن در مأرب برای نیروها نشان دهنده ارتباط مستحکم این کشور با عناصر القاعده و داعش است که ما آن‌ها را از شهر العبدیه در مأرب بیرون راندیم.

وی گفت: با نزدیک شدن ما به آخرین مقر آن‌ها در مأرب فریاد آمریکایی‌ها بلند شده و مدعی‌اند که حامی صلح هستند درحالی که دشمنان صلح در یمن و تمام جهان هستند.

هشدار آمریکا و انگلیس به شهروندانشان برای ترک فوری هتل‌های کابل

وزارت خارجه ایالات متحده و انگلیس در هشداری فوری از تهدید امنیتی در هتل «سرینا» کابل خبر دادند و از شهروندان خود خواستند، هرچه سریع‌تر این هتل را ترک کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، انگلیس و آمریکا، یکشنبه از شهروندان خود خواستند که از هتل‌های «کابل» به خصوص هتل معروف سرینا که در سال‌های اخیر، میزبان مهمان‌های خارجی، سیاستمداران و اهالی رسانه‌های بین‌المللی بوده است، دوری کنند.

روایت عربستان از چهار دور مذاکره با ایران

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی که در واشنگتن به سر می‌برد، گفت: ایران در حال شتاب‌بخشی به فعالیت‌های هسته‌ای خود بوده و منطقه را به مکانی بسیار خطرناک تبدیل کرده است.

بن فرحان که در کنفرانس خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد، در ادامه از ایران خواست تا نقض توافق هسته‌ای برجام را متوقف کند.

وزیر خارجه سعودی در ادامه کنفرانس خبری خود در واشنگتن، با اشاره به اینکه ریاض تا کنون چهار نشست با تهران برگزار کرده، گفت: «گفت‌وگوها با تهران دوستانه بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته است.»

انفجار در مسجد شیعیان در قندهار افغانستان ۳۳ کشته برجای گذاشت

ظهر جمعه منابع خبری افغانستان از استان قندهار گزارش دادند که در انفجار مسجد فاطمیه ۶۲ تن کشته و ۶۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این منابع گفته‌اند که احتمال افزایش تلفات و زخمی‌های این رویداد وجود دارد و تاکنون خودروهای شخصی زخمی‌ها و کشته‌های این حمله را به بیمارستان «میرویس» شهر قندهار انتقال می‌دهند.

یک شاهد عینی نیز به رسانه‌ها گفت که شماری زیادی از مردم در این حمله کشته و یا زخمی شده‌اند اما تاکنون رقم دقیق تلفات روشن نیست و طالبان به کسی اجازه تصویر برداری و گرفتن ویدئو از مسجد را نمی‌دهد.

منابع خبری انفجار را ناشی از سه حمله انتحاری می‌داند که در صف نمازگزاران، در ورودی مسجد و بیرون مسجد رخ داده است و اما تاکنون شخص و یا گروهی مسئولیت این رویداد را برعهده نگرفته است.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق مشخص شد

مرکز امور انتخاباتی «صوت» عراق با استناد به آمار اعلامی کمیسیون عالی انتخابات عراق بعد از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی را به شرح زیر اعلام کرد:

جریان صدر ۷۳ کرسی

ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) ۳۷ کرسی

ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) ۳۴ کرسی

حزب دموکرات ۳۲ کرسی

ائتلاف الفتح (۱۷ کرسی)

همپیمانی کردستان (۱۶ کرسی)

ائتلاف عزم (خمیس خنجر) ۱۴ کرسی

امتداد (جریان تشرینی‌ها) ۹ کرسی

الجیل الجدید ۹ کرسی

اشراقه کانون ۶ کرسی

العقد الوطنی ۵ کرسی

ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) ۴ کرسی

تصمیم ۵ کرسی

جماهیرنا هویتنا ۳ کرسی

جنبش حسم ۲ کرسی

المشروع الوطنی ۱ کرسی

جنبش حقوق ۱ کرسی

بلادی الوطنیه ۱ کرسی

تیار الفراتین ۱ کرسی

تجمع سند ۱ کرسی

الوفاة والتغییر ۱ کرسی

النهج الوطنی-الفضیلة ۱ کرسی

الجماهیر الوطنی ۱ کرسی

المنتج الوطنی ۱ کرسی

جبهة ترکمان ۱ کرسی

العدل الکردستانی ۱ کرسی

التحالف العربی ۱ کرسی

الامال ۱ کرسی

اقتدار وطن ۱ کرسی

حزب الوطن ۱ کرسی

اهالی واسط ۱ کرسی

مستقل‌ها ۴۰ کرسی

کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراضات جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رأی یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات رای‌های نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رأی) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تأثیر بوده است.

کد خبر 529404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.