فرونشست در اصفهان دیگر یک فرضیه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: با توجه به مطالعات سازمان زمین‌شناسی، فرونشست در اصفهان دیگر یک فرضیه نیست بلکه امروز این پدیده در اصفهان اثبات شده، این پدیده غیرقابل برگشت بوده و خسارات آن در حوزه شهری و برون شهری، بناهای تاریخی، کشاورزی، صنعت و تأسیسات نیز جبران ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد کوشافر در سلسله نشست‌های تخصصی حل مسئله با موضوع «پدیده خشکسالی و فرونشست زمین در حوضه آبریز زاینده‌رود» که به همت اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شرق اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه مطالعاتی که سازمان زمین شناسی انجام داده فرونشست در اصفهان دیگر یک فرضیه نیست بلکه امروز این پدیده در اصفهان اثبات شده است، این پدیده غیرقابل برگشت بوده و خسارات آن در حوزه شهری و برون شهری، بناهای تاریخی، کشاورزی، فضای سبز، صنعت و تأسیسات نیز جبران ناپذیر است.

اهمیت فرونشست در اصفهان چندین برابر دیگر مناطق است

وی افزود: در استان اصفهان شدت، وسعت و جمعیت درگیر، سرمایه و دیگر موارد مرتبط منجر به چندین برابر شدن اهمیت موضوع فرونشست شده است. امروزه همه مردم اصفهان نگران فرونشست هستند. مسدود شدن آبخوان‌ها قابل بازگشت نیست و ممکن است فرونشست وارد مدل‌های جدیدی شود. این خطر جدی و زمان برای آمادگی مقابله با آن بسیار کم است. اکنون مناطق مسکونی، پل خواجو، سی و سه پل و میدان نقش جهان نیز درگیر با فرونشست است. شرایط اصفهان نسبت به دو سال گذشته که اطلس زمین‌شناسی آن منتشر شد وخیم‌تر شده است.

مهم‌ترین دلیل فرونشست‌های اصفهان خشکی زاینده‌رود است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: سال‌ها است هشدارهایی درباره فرونشست داده شده اما به دلیل آرام اتفاق افتادن این پدیده درک آن در ابتدا مشکل است. یکی از مهم‌ترین دلایل فرونشست‌های اصفهان خشکی زاینده‌رود است، اصلی‌ترین منبع تغذیه آبخوان دشت برخوار زاینده‌رود بوده است؛ بنابراین زاینده‌رود باید احیا شده و جریان دائمی داشته باشد. باید به قوانین حاکم بر طبیعت احترام گذاشت و این رودخانه به شکل اولیه خود بازگردد.

حل مشکل زاینده‌رود باید فرامرزی باشد

کوشافر اضافه کرد: دلیل اصلی خشکی زاینده‌رود عملکرد انسان‌ها است و نمی‌توان آن را چندان به تغییر اقلیم ربط داد، انسان‌ها باید برنامه‌های توسعه و زندگی خود را با طبیعت تطبیق داده و با محیط سازگار شوند. توسعه بی‌رویه در اطراف رودخانه زاینده‌رود به این رودخانه آسیب زده است. طبیعت مرزی ندارد، استان اصفهان و چهار محال بختیاری هر دو در محدوده طبیعت زاینده‌رود قرار گرفته‌اند، هر دو استان باید اشتباهات خود را بپذیرند و آن را جبران کنند.

برای مقابله با فرونشست دیر شده است

وی با تاکید بر اینکه جاری شدن زاینده‌رود و کنترل برداشت‌ها تنها راهکار جلوگیری از ادامه روند فرونشست است، ادامه داد: برای مقابله با فرونشست دیر شده است و بیش از این نباید به برداشت بی‌رویه ادامه داد. این خطر بسیار جدی است و در تمام نقاط کشور اهمیت دارد. از هم اکنون برای فرونشست در کل کشور باید اقدامات لازم انجام شود.

احتمال اجبار به تخلیه جمعیت اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: پدیده فرونشست اتفاق افتاده است و کنترل برداشت‌های سطحی و زیرسطحی لازم است، اما نباید گفت با وجود ناتوانی در کنترل برداشت‌ها جریان دائمی زاینده‌رود نباید برقرار شود زیرا در غیر این صورت مجبور به تخلیه جمعیت اصفهان از این شهر خواهیم شد. امروزه علاوه بر بناهای تاریخی، زندگی مردم نیز در خطر است.

کد خبر 529350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.