خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

پیش‌بینی‌های انجام شده توسط محققان شهری حاکی است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک سوم جمعیت سراسر ایالات متحده آمریکا را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل خواهد داد؛ در این راستا، سازمان بهداشت جهانی خواهان ایجاد فضاهای عمومی دوستدار سالمند در سراسر جهان و به ویژه آمریکا شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجا که جمعیت پیر در شهرهای آمریکایی به طور قابل توجهی رو به افزایش نهاده است مدیران نقاط مختلف توجه خود را بیش از گذشته بر ایجاد فضاهای عمومی امن برای این قشر معطوف کرده‌اند. با این حال، همچنان کمبود فضاهای سبز دوستدار سالمند به وفور در سراسر کشور احساس می‌شود. به همین علت، سازمان بهداشت جهانی مدیران را به توجه بیشتر در این خصوص دعوت کرده است. در این راستا، مدیران شهرهای مختلف در تلاش هستند ضمن احداث مکان‌های عمومی سازگار با نیازهای افراد کهنسال، امنیت و خدمات فضاهای عمومی سابق را نیز برای برآورده کنند تا نیاز این قشر آسیب‌پذیر را ارتقا ببخشند.

خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

بدیهی است که همه افراد، خواه کودک یا بزرگسال و سالمند، خواهان زندگی در محیط‌هایی هستند که پاسخگوی نیازهای آن‌ها در هر برهه زمانی باشد. این مسئله در مورد کودکان و افراد پیر از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که از یک سو کودکان به مکان‌هایی برای آشکار کردن استعدادهای خود نیاز دارند و از سوی دیگر، لازم است سالمندان در محیط‌هایی به سر برند که بیشترین ارتباط را با افراد هم‌سن خود برقرار می‌کنند؛ که این امر به سهم خود می‌تواند از انزوای این گروه آسیب‌پذیر به عنوان یکی از مشکلات رایج و بسیار چالش‌برانگیز جلوگیری به عمل آورد.

خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

افراد پیر به استقلال نیاز دارند و شرایط باید به گونه‌ای برای آن‌ها فراهم آید تا بتوانند بدون نیاز به وجود دیگری در کنار خود به ارتباط با سایرین به ویژه افراد هم سنشان بپردازند. طراحی فضاهای عمومی با بیشترین قابلیت برطرف نمودن نیازهای این قشر، اهمیت بسزایی دارد با این حال، اینکه سالمندان چه انتظاراتی از فضاهای عمومی و پارک‌های اطراف خود دارند، مسئله‌ای بسیار چالش‌برانگیز است. تاکنون تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است با این حال، گروهی از محققان اهل لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا پس از انجام نظرسنجی‌های متعدد بین افراد پیر شهر به این نتیجه رسیدند که تمام اعضای پیر جامعه در فضاهای سبز و پارک‌های اطراف خود خواهان زیبایی طبیعی محیط، حس آرامش و تنفس هوای آزاد هستند. البته سالمندانی که در تحقیقات انجام شده مورد مطالعه قرار گرفتند، انتظارات دیگری نیز از فضاهای سبز را بیان کرده بودند که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها پرداخته می‌شود.

خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

بهبود نظارت بر فضاهای سبز

اغلب افراد سالمند آمریکایی خواهان بهبود نظارت بر فضاهای سبز بودند که اصلاح تابلوهای مسیریابی و تغییر فونت آن‌ها که قابلیت خواندن اطلاعات را افزایش دهد از مهم‌ترین نیازهای این افراد در این زمینه به شمار می‌آید. علاوه بر این، افراد پیری که در نظرسنجی محققان اهل لس‌آنجلس شرکت کرده بودند، کاهش ارتفاع تابلوهای راهنمایی و مسیریابی فضاهای عمومی و همچنین افزایش اندازه آن‌ها را برای دسترسی بیشتر به ویژه برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار ضروری می‌دانستند.

افزایش امکان انتخاب برای افراد پیر

بدیهی است که تمام اقشار جامعه نیازهای مختلفی از محیط اطراف خود دارند؛ به عنوان مثال، برخی از مردم خواهان گذراندن اوقات فراغت خود در فضاهای سبز زیر سایه درختان هستند حال آنکه بسیاری نیز بهره‌مندی از گرمای حاصل از نور خورشید را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، ممکن است گروهی از کاربران پارک‌ها جمع شدن دور هم در یک فضا را ایده‌آل فرض کنند حال آنکه برخی نیز مایلند به تنهایی روی نیمکت بنشینند و تنها به تماشای محیط اطراف بپردازند. این وضعیت به ویژه در میان افراد پیر به علت روحیه و توانایی‌های خاص آن‌ها بیشتر رایج است. در نتیجه ارتقای امکانات و خدمات پارک‌ها را برای افزایش امکان انتخاب توسط هر فرد به اصلی ضروری در طراحی آن‌ها تبدیل می‌کند.

خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

افزایش حس امنیت

بسیاری از سالمندان خواهان گذراندن اوقات فراغت خود در فضاهای سبز زیر سایبان‌ها هستند با این حال، فضای بسته را ناامن تلقی می‌کنند. بنابراین، تأمین ایمنی این گروه آسیب‌پذیر در تشویق آن‌ها به حضور در فضاهای سبز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که البته این پیامد از طریق افزایش نظارت تحقق می‌یابد. توجه به این نکته که ایمنی سالمندان تنها محدود به فضاهای سبز نیست نباید از دید مدیران شهری پنهان بماند تا در نهایت ایمنی این قشر در تمام مکان‌های عمومی تأمین شود. به عنوان مثال، پیاده‌روها نیز باید سازگار با نیازهای این افراد طراحی شود که افزایش عرض این مکان‌های عمومی می‌تواند در افزایش ایمنی آن‌ها مؤثر واقع شود.

قابلیت دسترسی

چنانچه پارک‌ها و فضاهای سبز در فاصله‌های نزدیک به هم و در سراسر شهرها واقع شود، آنگاه قابلیت دسترسی تمام اقشار جامعه به آن‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه، افراد پیر و حتی کسانی که سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار هستند می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و برای حضور در این مکان‌ها به وجود شخص دوم در کنار خود نیاز نداشته باشند. قابلیت دسترسی در فضاهای داخلی پارک‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا در نتیجه آن، تمام افراد با هر گونه توانایی جسمی بتوانند به راحتی در این فضاها به تردد بپردازند.

خواسته‌های سالمندان از فضاهای سبز

حمایت اجتماعی

طراحی فضاهای سبز باید به گونه‌ای انجام شود که امکان انجام تعاملات بین گروه‌های مختلف و به ویژه سالمندان را تسهیل کند. برخورداری از تابلوهای اعلانات، اتاقک‌هایی برای مطالعه، مجسمه‌ها و آب نماهایی برای افزایش زیبایی هر چه بیشتر محیط اطراف می‌تواند در تشویق افراد پیر برای حضور در پارک‌ها نقش مهمی ایفا کند.

افزایش امکان انجام فعالیت‌های جسمی

از دیگر ویژگی‌های مهم پارک‌های دوستدار سالمند می‌توان به وجود تجهیزات و امکانات لازم جهت افزایش رغبت آن‌ها به انجام فعالیت‌های جسمی اشاره کرد. امروزه در بسیاری از پارک‌های آمریکا دستگاه‌ها و تجهیزاتی نصب شده است که سالمندان را به انجام ورزش‌های گروهی و انفرادی سوق می‌دهد ضمن اینکه پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز امکان اتخاذ تردد سبز را در میان این گروه‌ها بالا می‌برد.

کد خبر 529331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.