امشب شاهد تقابل سیارک اریس و خورشید باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیارک اریس یکشنبه _۲۵ مهرماه_ در فاصله ۹۴.۹۱ AU نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و به حداکثر روشنایی ۱۸.۷ می‌رسد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیارک اریس امشب _یکشنبه ۲۵ مهرماه_ در وضعیت تقابل خورشیدی قرار خواهد گرفت. سیارک کوتوله اریس امشب به نقطه تقابل با خورشید می‌رسد و بیشتر شب در صورت فلکی نهنگ قابل مشاهده است و در نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. وقتی جرمی در آسمان مقابل خورشید قرار دارد، بدین معنا است که در زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند. این سیارک از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعت ۱۹:۳۹ تا ۰۴:۱۲ قابل مشاهده است.

وی افزود: اریس دورترین سیاره کوتوله از خورشید است که نسبت به بقیه سیارک‌ها در منظومه شمسی جرم بیشتری دارد و در واقع بزرگ‌ترین شیء آسمانی غیر سیاره‌ای است که به دور خورشید حرکت می‌کند. تقریباً در همان زمان که اریس در آسمان قرار دارد، نزدیک‌ترین فاصله خود را نسبت به زمین دارد که به آن حضیض زمینی گفته می‌شود و باعث می‌شود در درخشان‌ترین حالت خود ظاهر شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: با این حال در واقعیت اریس بسیار دورتر از زمین، با فاصله متوسط ۶۷.۹۷ برابر فاصله زمین و خورشید در منظومه شمسی می‌چرخد؛ بنابراین درخشندگی این سیارک در موقعیت مقابله و مقارنه خورشیدی چندان متغیر نیست. حتی وقتی اریس در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین نیز قرار دارد، نمی‌توان آن را بیشتر از یک نقطه نورانی ستاره مانند از طریق تلسکوپ تشخیص داد.

وی تصریح کرد: اریس در وضعیت مقابله در فاصله ۹۴.۹۱ AU نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و به حداکثر روشنایی ۱۸.۷ می‌رسد. مدت زمان حرکت انتقالی اریس به دور خورشید حدوداً ۵۶۰ سال زمینی است.

کد خبر 529275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.