تامین اکسیژن جو مریخ با "ماکسی"

کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها گفت: ۹۶ درصد اتمسفر مریخ را کربن دی‌اکسید تشکیل می‌دهد و وظیفه ماکسی، جداسازی اتم‌های اکسیژن از کربن دی‌اکسید و تبدیل آن به مولکول اکسیژن است. در این واکنش، کربن مونوکسید به عنوان محصول اضافه، تولید شده و در جو مریخ رها می‌شود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه سیاره مریخ از زمین کوچک‌تر است و گرانش کمتری دارد، اما انسان برای بازگشت از مریخ با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود، اظهار کرد: فضانوردان برای بازگشت از مریخ به سوخت نیاز دارند از طرفی حمل سوخت زیاد برای فضانوردان امکان پذیر نیست. سطح اکسیژن در مریخ بسیار کم است و سوخت نیز برای احتراق به اکسیژن نیاز دارد.

وی ادامه داد: فضانوردان هنگام اعزام به فضا علاوه بر مخزن سوخت، اکسیژن نیز با خود حمل می‌کنند و تا زمانی که در جو زمین قرار دارند از اکسیژن زمین و پس از آن از اکسیژن مخزن برای احتراق سوخت استفاده می‌کنند. در صورت نبود اکسیژن، موتور با خارج شدن از جو زمین خاموش می‌شود.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها ادامه داد: با توجه به مسئله سوخت و اکسیژن مورد نیاز فضانوردان نمی‌توانیم به سفر به مریخ زیاد فکر کنیم و تمرکز فضانوردان همچنان باید بر ماه‌نوردی استوار باقی بماند. در ادامه باید چگونگی حمل اکسیژن با ماژورهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

بیات در رابطه با جدیدترین مریخ نوردی که توسط ناسا به فضا ارسال شده است، گفت: آخرین مریخ‌نورد ارسالی به فضا دستگاهی به نام ماکسی همراه داشت. ۹۶ درصد اتمسفر مریخ را کربن دی‌اکسید تشکیل می‌دهد و وظیفه ماکسی، جداسازی اتم‌های اکسیژن از کربن دی‌اکسید و تبدیل آن به مولکول اکسیژن است. در این واکنش، کربن مونوکسید به عنوان محصول اضافه تولید شده و در جو مریخ رها می‌شود.

وی افزود: متخصصان می‌توانند با کمک اطلاعاتی که ماکسی به زمین مخابره می‌کند درصد اکسیژن تولیدی در هر ساعت را به دست آورند. در صورتی که در آینده تعدادی دیگر از این دستگاه به فضا ارسال و در جو مریخ یک کلونی تشکیل دهد امکان زیست چند ماهه در مریخ فراهم خواهد شد و شاید بتوان با این روش اکسیژنی را برای بازگشت به زمین ذخیره کرد که البته اجرای این پروژه احتیاج به زمان دارد.

کد خبر 529262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.