مجری که آداب آنتن زنده را رعایت نمی‌کند

مجری «سلام تهران» می‌توانست در کنارِ شوخی‌های موقرانه میان او و مهران رجبی و بیوک میرزایی، حرف‌های تخصصی ناشی از دوران سختِ بازیگری‌شان و توصیه‌هایشان برای بازیگران‌ِ تازه‌وارد و علاقه‌مند را مطرح کند.

به گزارش ایمنا، «سلام تهران» شبکه پنج شب گذشته با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رفت و تکرار رفتارهای خارج از عرف و اصطلاحاً زردِ او این سوال را ایجاد کرد که واقعاً رسانه ملّی جایِ این کارهای اینستاگرامی و مجازی است؟ به تعبیر برخی از کاربلدهای حوزه اجرا، فنِّ بیان و ارتباط کلامی فقط لازمه مجری شدن نیست بلکه مجری در قدم اول باید آموزش دیده وارد رسانه ملّی شود.

به نظر می‌رسد عبور از خطِ قرمز و چارچوب‌های اخلاقی، تنها برای وایرال شدن در فضای‌مجازی کاربرد دارد و بیشتر توهین به میهمان و کارشناس برنامه است. همان اتفاقی که در "سلام تهران" دیده می‌شود. روزی با سوسن پرور و شبِ گذشته با بیوک میرزایی و حتی مهران رجبی که شوخی‌های آن‌چنانی و بی‌حرمتی‌ها را به دِل نمی‌گیرد، اما رفتارِ سطحی مجری "سلام تهران" با بیوک میرزایی که بازیگر پیشکسوت است و از ظاهرِ او می‌توانستیم متوجه شویم که خیلی تحمل می‌کند و در پاسخ به درخواست‌های مجری برنامه برای خوانندگی و دیالوگ گفتن و… چیزی نمی‌گوید. (وقتی مجری از او می‌خواهد آهنگی را بازخوانی کند او می‌گوید بگذارید خودمان بخوانیم چرا بازخوانی کنیم. و این اتفاق در هنگام بازخوانی دیالوگ فیلم «بارکد» هم افتاد.)

حتی جالب است مجری برای مهران رجبی دیالوگِ "سمیه نرو" - فیلم ابدو یک روز- را انتخاب می‌کند که بسیار دیالوگِ بحث‌برانگیزی است. یکی از نکات قابل توجه، ناشناخته بودن این دیالوگ و فیلم برای این بازیگر پیشکسوت بود که مجری برنامه که اصلاً به اصولِ میزبانی برنامه تلویزیونی واقف نیست به او می‌گوید که شما بازیگرید نه فیلم می‌بینید و نه موسیقی را می‌شناسید!

این رفتارهای مجری برنامه مسبوق به سابقه است؛ زمانی که سوسن پرور بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه "سلام تهران" (صبحگاهی) حضور پیدا کرد. مجری برنامه به او می‌گوید برای دیده شدن برنامه دست به کاری می‌زند و سؤالی می‌کند که از چهره «پرور» می‌توان به این نکته رسید که چه حالی پیدا کرده! آقای مجری می‌گوید: «می‌خوام بی‌ادبی! کنم این سوال رو بپرسم خیلی‌ها شما را اذیت کردند کامنت‌هایشان، جسارتا به خاطر ویژگی‌های ظاهری‌تان!....» پرور هم می‌گوید: دقیقاً مثل مصاحبه شما. خود شما چقدر من و اذیت کردید!

این نوع گفت‌وگوها برای وایرال شدن ویدئویی از یک برنامه خیلی وقت است که مرجع بودن رسانه ملّی را به خطر انداخته! اما باید دید غیر از مجریانی همچون مصطفی امامی که می‌خواهند با استفاده از این صحنه‌ها برنامه دیده شود چقدر مدیران بالادستی در وایرال شدن این ویدئوها موثرند. کم نیستند مدیرانی که از قبل از پخش برنامه انتظار ویدئوهای وایرالی دارند و از برنامه‌ساز درباره محتوایی می‌پرسند که قرار است در شبکه‌های اجتماعی بازنشر گسترده‌ای داشته باشد و حتی اگر برنامه‌ساز چنین فضایی نداشته باشد بازخواست می‌شود.

این برنامه پرحاشیه، یک استندآپِ جنجالی و توهین به استقلالی‌ها را در کارنامه دارد و یک پلاتوی انتقادی که توبیخ خانم مجری را به همراه داشته است. اگر این نوع میزبانی و رفتارهای سخیف (مصطفی امامی) را در برنامه شبانگاهی "سلام تهران" که ویژه آغاز امامت در شبکه پنج برپا شده بود را اضافه کنیم، به نظر می‌رسد یک تذکر جدّی و حتی بازنگری باید در این برنامه اتفاق بیفتد. از همه مهم‌تر حرف‌های غیرتخصصی آقای مجری در موضوع کرونا هم قابل توجه است؛ وقتی رو به دوربین می‌گوید اگر دیدید من با آقای مهران رجبی هنگام ورود به برنامه، دست دادم، تعجب کردید بروید و واکسن بزنید و بعد راحت معاشرت کنید!

این صحبت‌های آقای مجری در حالی است که وزیر بهداشت و همه کارشناسان و اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بارها هشدار داده‌اند که واکسیناسیون کافی نیست و برای مبتلا نشدن به کرونا باید دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنیم. یکی از این شیوه‌ها و پروتکل‌ها حتماً حفظ فاصله، زدنِ ماسک و دست ندادن‌هاست.

به نظر می‌رسد رسانه ملّی باید در برنامه‌سازی‌ها و برپایی جُنگ‌های شبانه به این نکته مهم توجه کند. وقتی چند میهمان در یک صحنه کنار هم ماسک‌نزده و بدونِ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌نشینند، این کار به نوعی عادی نشان دادن کروناست. این نکته بارها به تلویزیونی‌ها هشدار داده شده که در هنگامِ سریال‌سازی و برنامه‌سازی به این شیوه‌نامه‌ها توجه شود. بالاخره قابِ تلویزیون خودش نوعی الگو برای جامعه است و اگر تلویزیون این‌طور غیرهوشمندانه رفتار کند برای عمومِ جامعه خطرناک است. به هنگامِ پخشِ سریال و برنامه زیرنویس شود که در کنار واکسن زدن، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنید و آن‌وقت در برنامه زنده تلویزیونی، آقای مجری (مصطفی امامی) بدونِ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه عمل می‌کند.

آنتن‌های زنده برنامه‌های تلویزیونی بایستی به مجریان پخته و کاربلد و قابل اعتمادِ سیما واگذار شود و مجریان جوان قدری با سعه‌صدر و آزمون و خطا دادن در برنامه‌های ضبطی و غیرتخصصی به این جایگاه برسند. این نوع اتفاقات در تلویزیون، به یک روالی تبدیل شده که نشان می‌دهد این نوع مجریان حالا حالاها کار دارند و صداوسیما در دوره جدید مدیریتی، نیازمند هوشمندی و دقت بیشتری در حوزه برنامه‌سازی، اجرا و سریال‌سازی است.

به تعبیرِ برخی از کارشناسان و مجریانِ قدیمی تلویزیون، دست‌اندرکاران در سیما نباید شتاب‌زده مجری انتخاب کنند که اگر شخصی صرفاً قدرت بیان و کلام دارد روی آنتن برود و او را به عنوان مجری برنامه تخصصی انتخاب کنیم. به نظر می‌رسد این مجریان تازه‌وارد حالا حالاها کار دارند و به خصوص واگذار کردن برنامه زنده به این نوع مجریان قبل از آزمون و خطا دادن در برنامه‌های تولیدی، کار اشتباهی است. برنامه تخصصی زنده و آنتن زنده نیاز به یک پختگی و تجربه‌ای دارد که این نوع اتفاقات نشان می‌دهد هنوز به مجریان تازه‌وارد ما بایستی با یک سعه‌صدری، برنامه زنده بدهند.

در اجرایِ شبِ گذشته مصطفی امامی هم می‌توان این نکته را به وضوح مشاهده کرد که متأسفانه برخی از مجریان تازه‌وارد ما فراموش کرده‌اند که بزرگ‌تر و استادی وجود دارد و به هر قیمتی می‌خواهند خودشان را مطرح کنند. حالا این اتفاق با هتک حرمت، جنجال و شلوغ‌کاری و در برخی اوقات مطالب "زرد" به کار می‌برند که مثلاً بگویند با جامعه همراهی می‌کنند اما این طور نیست. جایگاه تلویزیون خیلی وزین‌تر از این حرف‌هاست و خیلی علمی‌تر و همه‌جانبه‌تر بایستی مطالب ارائه شوند. مجری باید مولد توانمندی، درک، اطلاعات و اندیشه جذاب باشد نه هیجان کاذب، شلوغ‌کاری و بی‌احترامی و بی‌اخلاقی!

مجریان قدیمی مثل «محمد نظری» همیشه در گفت‌وگوهای مختلفی این توصیه را برای مجریان جوان داشته‌اند که بحث چالشی‌کردن با بی‌ادبی به میهمان، متفاوت است. به جای هتک حرمت، مجری می‌تواند از میهمان سوال خودش را بپرسد نه اینکه اشکالِ جسمی‌اش (بینی) را به رخِ او بکشد و یا برای اینکه بیشتر دیده شوند موضوعات پیش‌پاافتاده غیرتخصصی میهمان را پیش می‌کشند. در حالی که مجری می‌توانست در کنارِ شوخی‌های موقرانه میان او و مهران رجبی و بیوک میرزایی، حرف‌های تخصصی ناشی از دوران سختِ بازیگری‌شان و توصیه‌هایشان برای بازیگران‌ِ تازه‌وارد و علاقه‌مند به هنرمندی و بازیگری، رد و بدل شود. نه این شوخی‌های مضحک و مسابقه‌هایی که بیشتر تمسخر آمیزند تا بامزه! به جای این رفتارها برای دیده شدنِ بیشتر می‌توان از محتوا و ایده‌پردازی و خلاقیت در برنامه‌سازی استفاده کرد.

ناگفته نماند در کنارِ همه این رفتارهای زرد گونه و خارج از عرف، یک کار خوب در "سلام تهران" اتفاق افتاد و آن مطرح شدن مشکلات بیوک میرزایی که هنوز مستأجر است! البته او بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و حتی برنامه‌های مختلف به مشکلات بازیگران پیشکسوت اشاره کرده اما با صحبت‌های شبِ گذشته او به نظر می‌رسد هنوز برای «بیوک میرزایی» مشکلی برطرف نشده است. امیدواریم همچنان که آقای مجری چندین بار از مسئولین و دست‌اندرکاران امر درخواست کرد تا به مشکلات این بازیگر پیشکسوت رسیدگی کنند توسط مدیران جدید در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و دست‌اندرکاران مربوطه در رسانه ملّی، به این مشکلات پرداخته شود.

شایسته است در دوره جدید مدیریتی رسانه ملّی، مجریان مستعد آموزش دیده روی آنتن بروند و کمتر شاهد این گاف‌ها و مشکلات و بی‌ادبی به میهمانان در برنامه تلویزیونی باشیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 529212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 3
    مجری بسیار بی ادب ،گارگردان ازاون بی ادب تر و بی سوادتر